Däckfabrikat, modell och profilen är det som styr. Visserligen snackar man om att det ska vara si och så bredd på däcken som passar bäst för vissa bredder på fälgen, men tillverkarens rekommendation är det som får styra. Jag har kört 160-gatdäck på 4,25" fälg som skrapats ända ut i kanten och har en uppsättning 165-regndäck på samma typ av fälg, som jag tror ska kunna bli riktigt bra (de har dock 50-profil och är naturligt platta till formen). Men däremot såg Maxxis-slicksen väldigt mysko ut när det lagts på dessa fälgar (160/60 på 4,25") - svampvarning s.a.s.
Det löste sig genom att dra några varv på bana och efter en helgs hårdkörning så såg profilen riktigt skaplig ut - dock utan att den sista lilla biten ut på kanten kunnats nötas ner. De formade sig nästan till att se ut som ett 150-slicks. Idealet hade varit att ha de 4,5 eller 5"-fälgar som fabrikanten Maxxis säger att man ska ha och kunnat använda hela slitbanan. Det ska väl sägas att jag aldrig hade problem med grepp, trots de något udda kombinationerna av däck och fälg.
Har man bara 4,25" bakfälg så är inte det hela världen - det går att köra med en hel del av de 160-däck som finns på marknanden. 150-däcken är inte lika intressanta, mycket beroende på dåligt urval. Finns möjlighet, ska man se till att skaffa 5"-fälg och kan då köra med 160 och 165 i bredd och får ordentligt med grepp bak - nästan så att det blir jobbigt att sladda sig in i kurvor om man kör med slicks (sportdäck är lättare att få loss från backen). Greppet behövs när man ska vrida till gashandtaget under djupa nerlägg ut ur kurvorna
Nästa banräser jag skaffar, ska helt klart ha de bredare fälgarna, även om det kostar några hundringar extra.