Fälgar i kolfiber - så här gör man!

skallenas

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Sollentuna
Hoj
Gul och silvrig
Hej!

I slutet av förra året frågade jag om lite råd för att bygga fälgar i kolfiber här. Möttes av delad kritik! En hel del uppmuntrande och konstruktiv kritik men även det motsatta! Vissa av er kommer säkert ihåg tråden, annars finns den här:

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=170205&highlight=f%E4lgar

I alla fall, jag jobbade på som man bör och nu står jag här med 5st kolfiberfälgar som jag både designat, konstruerat och byggt själv, bild på en nedan.

För er som vill lära er hur man gör så kommer jag att presentera mitt arbete imorgon torsdag, den 17e april kl 9am på Teknikringen 8, 5e våningen. Känn er varmt välkommna! Både ni som trodde på projektet och ni som var med negativa.

Och just det, höll på o glömma det viktigaste, dom väger 1,25 kg och skall ersätta ett par alufälgar som väger 4,25 kg! storleken är 16tum och 3tum breda

Mer info om beräkningar och tillverkning kan fås imorgon. Eller senare...


liten.jpg
 
Kolfälgar

:tummenupp Grattis, jag är mycket intresserad men kan tyvärr inte delta. Ett examens arbete eller? Sysslar en del med kompositer m.m. så jag skulle gärna ta del av dina erfarenheter. Kalle
 
:tummenupp Grattis, jag är mycket intresserad men kan tyvärr inte delta. Ett examens arbete eller? Sysslar en del med kompositer m.m. så jag skulle gärna ta del av dina erfarenheter. Kalle


Precis, exjobb på KTH. Har du några frågor kan jag alltid göra mitt bästa för att svara.
 
Har du räknat på utmattningen? Hur många belastningscykler klarar kolfiber resp. aluminium?

BST.jpg
 
Har du räknat på utmattningen? Hur många belastningscykler klarar kolfiber resp. aluminium?


Varför tror du jag byggde 5 stycken :tungan

Haha, nä. har sett den bilden innan och känner till att utmattning är ett problem. Har endast dimensionerat fälgarna mot styvhet och brott, inte utmattning. Har hållt STORA säkerhetsfaktorer istället, de ställena som är känsligast mot utmattning ligger på en säkerhetsfaktor på 5,8 (Tsai-Hill) mot brott, och då e det vid "bump" i 5G.

Kan ju tillägga att fälgarna skall sitta på en bil under ett lopp med en medelhastighet på 30 km/h.

Skitcoolt! Hur mycket skulle man få slanta upp för ett par?:va

Tack!

Tyvärr är det inte riktigt komerisiellt gångbart med tanke på tiden det tar att tillverka!

Skall man räkna med utvecklingskostnad på dom med formar och allt delat på 5 stycken så kostar dom nog endå ett par hundra tusen kronor styck!
 
Last edited:
Jag tror dom knäcks vid infästningen till bromsskivorna.
Ska ni köra tills det havererar med bilen eller ?

Men fräckt är det.
 
Klockan 9 är lite tidigt, nu i slutet av min civilingenjörs utbildning på KTH försöker jag inte komma till skolan innan 12:tummenupp

Är det bara att droppa in vid 9.00 om man vill lyssna? Hur länge varar ditt föredrag? Jag pluggar själv material design (material vetenskap) så kompositer och hållfasthetslära är något jag borde kunna även om jag inriktat mig på metall sidan...
 
Hrrrmmmm när racet är slut, behöver ni fälgarna mer då?
Jag hrrrmmmm vet någon som kan ordna med återvinning, så de inte ligger och skräpar nånstans:tummenupp

Riktigt fräck byggt!:)

Får man fråga vad du är civilingenjör inom?
Jag ska börja på Civilingenjörsprogrammet inom energisystem i Uppsala till hösten, gott att se att ni inte bara vänder papper:tungan
 
Grymt snygga fälgar! Grattis! Hoppas det går bra för er på tävlingen!
 
Jösse, helt klart svagaste punkten, om dom går sönder är det förmodligen där!

Det är bara att komma förbi om ni vill lyssna! Väl på 5e våningen behöver ni bli insläppta genom en dörr, men det är bara till att knacka. kommer förhoppningsvis vara folk ;)


Jag började plugga Design och produktframtagning, men valde sen inriktning Lättkonstruktioner. Fjärde året gick jag utomlands där mitt examensarbete där handlade om fordonsdynamik, vi gjorde monoshock systm till en Fomula Studentbil. så man kan väl säga att jag hoppat runt en del!

Så på pappret heter det nog något så glamoröst som "individuell inriktning" eller nått.
 
Otroligt bra jobbat!

Kan man gissa på att bilen kommer att vara soldriven?
 
Och bilen de skall sitta på är den här

bil2.jpg



Hela bilen väger ca 170Kg INKLUSIVE förare

Fälgarna på bilden väger 4,25 Kg, dvs mer än 3 gånger så mycket.

I år är bilen vit och blå, men det är samma bil.

Otroligt bra jobbat!

Kan man gissa på att bilen kommer att vara soldriven?

Ingen dålig gissning, den drivs av en liten elmotor men det är en hybrid med en förbränningsmotor.

Det är en lite speciell förbränningsmotor som skall i den om allt går som det skall, det är en HCCI motor. Den har två motriktade kolvar i en cylinder och meningen är att det skall självantända som i en disel. Motorn kommer köras på bensin eller E100
 
Last edited:
Ingen dålig gissning, den drivs av en liten elmotor men det är en hybrid med en förbränningsmotor.

Det är en lite speciell förbränningsmotor som skall i den om allt går som det skall, det är en HCCI motor. Den har två motriktade kolvar i en cylinder och meningen är att det skall självantända som i en disel. Motorn kommer köras på bensin eller E100

Hur funkar det?
Menar du alltså att kolvarna går emot varandra och att det tänder emellan kolvtopparna? Alltså att den inte har något topplock?

Eller något åt boxerhållet?
 
Menar du alltså att kolvarna går emot varandra och att det tänder emellan kolvtopparna? Alltså att den inte har något topplock?


Precis! Så menade jag! Nytt motorconcept. skall tydligen vara först i världen. Men så heter det väl med allting.

Var det inte den motorn det stod om i ny teknik idag?

Mycket möjligt. läste inte men jag har nog hört något om att den skulle vara med där.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top