Fälgar i kolfiber - så här gör man!

Se där, det görs framsteg på kolvmotorsidan än!

Saab visade väl upp en diesel som går på etanol nyss också?

Scania har väl haft den tekniken i mer än 15 år? Problemet när SAAB stoppade etanol i sin bensinmotor var väl just att de inte hade någon dieselkompetens inom företag, eller i vart fall mindre sådan jämfört med sin bensinkompetens - och var för småaktiga för att fråga polarna i Södertälje om råd.

Etanol och diesel har samma energiinnehåll och därför så är det ju en större miljövinst att konvertera en dieselmotor, jämfört med en bensinmotor där du får en förhöjd förbrukning med 30-50& för att kompensera effektförlusten jämfört med bensin.

edit: insåg precis - ämnet verkar inte stämma med tråden? Sorry i sådana fall.
 
ah! ungefär nåt sånt jag tänkte mig! spännande konstruktion på det hela men vinner verkligen eventuella effekt-/platstagar-/verkningsradsfördelar över nackdelarna med krånglet i konstruktionen?

De vart rätt kompakta, det var den stora fördelen. Men så vanliga utanför UK vart de inte. RN (Royal Navy) Har dem faktist forfarande i några båtar. De har även suttit (sitter?) i engelska diesellok.
 
De vart rätt kompakta, det var den stora fördelen. Men så vanliga utanför UK vart de inte. RN (Royal Navy) Har dem faktist forfarande i några båtar. De har även suttit (sitter?) i engelska diesellok.

där ser man! brittisk "uppfinning" rentav? är de starkare än vanliga motorer eller är det mest platsen de tar som är fördelen? tror att jag ska sluta använda NE och wikipedia och allt sånt och bara vända mig till dig istället, du kan ju allt om allt!:D
 
där ser man! brittisk "uppfinning" rentav? är de starkare än vanliga motorer eller är det mest platsen de tar som är fördelen? tror att jag ska sluta använda NE och wikipedia och allt sånt och bara vända mig till dig istället, du kan ju allt om allt!:D

De har ungeför samma litereffekt som andra högvarviga tvåtaktsdieslar. Fördelen var mer att man fick små ytterdimensioner i förhållande till slagvolymen.

Idag är tvärspolade tvåtaktsdieslar rätt iskalla av samma miljöskäl som för tvåtakts bensinmotorer: principen ger för stora utsläpp av oförbrända kolväten (PAH). Cylinderoljan dras ju till viss del med ut genom avgasporten.

Tack för smickret. Men jag är lyckligt ovetande om det mesta. Jag är nog mer nörd, jag är kunnig i de områden som intresserar mig. Släkt och vänners födelsedagar eller namnet på utbildningsministern har jag tex ingen aning om.
 
De har ungeför samma litereffekt som andra högvarviga tvåtaktsdieslar. Fördelen var mer att man fick små ytterdimensioner i förhållande till slagvolymen.

Idag är tvärspolade tvåtaktsdieslar rätt iskalla av samma miljöskäl som för tvåtakts bensinmotorer: principen ger för stora utsläpp av oförbrända kolväten (PAH). Cylinderoljan dras ju till viss del med ut genom avgasporten.

Tack för smickret. Men jag är lyckligt ovetande om det mesta. Jag är nog mer nörd, jag är kunnig i de områden som intresserar mig. Släkt och vänners födelsedagar eller namnet på utbildningsministern har jag tex ingen aning om.

ok, jag förstår. smart!

jo, det är väl så med de flesta tv åtaktsmotorer... vilket är synd, tvåtakt ÄR roligt!

jag förstår, men turligt nog är du liksom jag motorintresserad så jag kan nog fråga om och få svar på det mesta jag vill veta inom det området iallafall;) men jag ska vara snäll och bara fråga ibland, lär bli jobbigt för dig att agera heltidsencyklopedia åt mig:D
 
ok, jag förstår. smart!

jo, det är väl så med de flesta tv åtaktsmotorer... vilket är synd, tvåtakt ÄR roligt!

jag förstår, men turligt nog är du liksom jag motorintresserad så jag kan nog fråga om och få svar på det mesta jag vill veta inom det området iallafall;) men jag ska vara snäll och bara fråga ibland, lär bli jobbigt för dig att agera heltidsencyklopedia åt mig:D

Man kan ha längdspolade tvåtaktare, dvs det är bara spoluftsportar i cylinder, hela vägen runt. Sedan har man en avgasventil i toppen. Som på större 2T fartygsdieslar. Då far det inte ut så mycket cylinderolja i avgaseriet.
 
Man kan ha längdspolade tvåtaktare, dvs det är bara spoluftsportar i cylinder, hela vägen runt. Sedan har man en avgasventil i toppen. Som på större 2T fartygsdieslar. Då far det inte ut så mycket cylinderolja i avgaseriet.

som sagt, du kan allt...:D kan man göra det på bensintvåtaktare också? och är det någonting någon med kunskap och verktyg/materialtillgång kan fixa på egen hand i efterhand?
 
som sagt, du kan allt...:D kan man göra det på bensintvåtaktare också? och är det någonting någon med kunskap och verktyg/materialtillgång kan fixa på egen hand i efterhand?

Det tror jag skulle gå alldeles strålande.
I efterhand tror jag dock inte, men man skulle kunna utgå från en 4T bottendel så har man kamdrivning, oljepump och det klart. "Bara" att bygga spoluftspump, ny cylinder samt modda eller bygga ny topp.
 
Det tror jag skulle gå alldeles strålande.
I efterhand tror jag dock inte, men man skulle kunna utgå från en 4T bottendel så har man kamdrivning, oljepump och det klart. "Bara" att bygga spoluftspump, ny cylinder samt modda eller bygga ny topp.

tufft!
ajdå, där sprack det...:huvet krångligt det blev nu:D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top