Fälg passning på KTM hojar motard/offroad

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Sitter och funderar på hur det egentligen är och funkar utan större bekymmer av tillpassning.

Säg att man tex köper en motard KTM och vill kombinera lite grusbus då och då genom att ha en extra uppsättning fälgar för offroaddäck.
Passar det mer eller mindre rakt av?
Ställer det till med bromsok,skivor och slangar?

Dreglar suget på en KTM 690 smc och 690 enduro , valet borde vara enkelt egentligen då 690 enduro är med allsidig för både asfalt och grusbus.

Vid kortare provkörning av båda föll mig dock 690 smc mer i smaken,gillar motardstuket men njuter gärna av grusbusåka oxå och ett o annat förbjudet åk ut på skogsstigarna :) Har en R1200 GSA för det ändamålet men blir inte det samma som på en lättare och mer lek benägen hoj.

Visst hojarna är såpass nya och förmodligen ingen som testat än att ha extra uppsättning fälgar.
Hur är det med tidigare modeller av KTM hojar när det gäller byte till motard eller offroadfälgar rakt av? :va

Det passar generellt lite hursomhelst (tidigare årsmodeller av KTM har en tunnare axel fram, vill minnas det var före -02, sedan är det samma-lika på det mesta).
Men en motard torde vara lite sådär på löst underlag och i skogen, fjädringen är lite åt det hårda hållet för sådant.

Bestäm båge efter det som är mest troligt att du kommer använda den till (har du allvarliga funderingar på att köra i skogen så tar du enduron).

/J

Jag hade en KTM 640 Lc4 -02 Motard med en uppsättning endurofälgar förut.
Det var 20mm axel fram/bak.
Nu har jag KTM 690 SM-07, där är det 26mm fram 25mm bak.
Jag byggde om endurofälgarna. Bytte lager, svarvade nya bussningar
Vipps så passade dom på nya hojjen =)
// Tobbe

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...