Eyetime Motorrad Grand Prix von Österreich

  • Thread starter Thread starter P-E
  • Start date Start date
Samma, fast hela tiden. Tack.



Är det svenska kommentatorerna?
Day & Co säger hela tiden number one resp number two bike vilket mer känns som identifiering och inte preferens.

Ja, mårtensson maler om att förarna har en förstahoj, ungefär som att den andra hojen bara står i depån och samlar damm. MM mig veterligen använder båda sina hojar under en helg växelvis så att säg antagligen för att ha båda hojarna helt raceklara med samma set up. Kanske ev två olika däckuppsättningar på sina hojar som han kan testa växelvis under teöning utan att behöva rulla in i depån och behöva vänta på att mekanikerna skall byta däck på "förstahojen" för att sen rulla ut och på så sätt komma underfund med vilken av set up:en som funkar bäst men att säga att man har en förstahoj:va
 
Man behöver inte vara professor för att se vilka det kommer stå emellan imorgon.

Tom Jarvis börjar se lite stressad ut.
Rossi efter Smith i Q1. Odds på det? :3freak
 
Man behöver inte vara professor för att se vilka det kommer stå emellan imorgon.

Tom Jarvis börjar se lite stressad ut.
Rossi efter Smith i Q1. Odds på det? :3freak

Tom? Lin menar du kanske!?
 
Yamaha ber Rossi, Maverick och fansen om ursäkt.
https://www.crash.net/motogp/news/903230/1/yamaha-apologises-rossi-vinales-after-qualifying-crisis

Jag hoppas verkligen de får ordning på Yamman.
Att Rossi trots alla problem är tvåa i mästerskapet är verkligen ett bevis på hur bra han faktiskt fortfarande är. :fakta
Get well soon Yamaha!
We want and need you fighting for the win.

Någon måste ge Zarco memot att Yamahan trots ledande i konstruktörsmästerskapet inte går att köra på, gissa hur kass Hondan måste vara då Pedrosa varit där nere hela säsongen.

Tror inte en sekund på att Yamahan är kass enbart för att Rossi placerar sig där han brukar när de andra inte kraschat. Ett dåligt kval kan alla fabrikörer ha, men om det dock visar sig att det ändå är hojen kanske de skall sluta låta Rossi fippla med den då han således inte längre kan vara delaktig att ställa in en hoj. Återgå till det Lorre gjorde, han verkar ju även få till duccen fint men som sagt, de får nog utvärdera allt innan de börjar ändra en massa.
 
Last edited:
Angående "förstahoj" och "andrahoj",

Rent teoretiskt har alla förare en "förstahoj" och en "andrahoj" eftersom hojarna måste kallas någonting och det naturliga är att kalla dem 1 respektive 2.

Rent praktiskt åker varje förare snudd på precis lika mycket på båda hojar. Med nuvarande motorreglemente måste man distribuera sina kilometer väldigt jämnt mellan båda hojars motorer. Det finns inte en chans att någon klarar att köra hela säsongen på den ena hojens motorer.

Alternativet är naturligtvis att hela tiden byta motor i det ena chassiet. Mig veterligen finns det ingen som håller på med något sådant. Dels för att det tar för lång tid. Dels för att det ändå inte finns någon förare som känner en uppenbar skillnad mellan två chassien som har exakt samma inställningar. Dessa chassien är precisionsbyggen, inte några halvtaskiga gatchassien som är krokiga ur kartong eller skiljer flera grader i gaffelvinkel.
 
Angående "förstahoj" och "andrahoj",

Rent teoretiskt har alla förare en "förstahoj" och en "andrahoj" eftersom hojarna måste kallas någonting och det naturliga är att kalla dem 1 respektive 2.

Rent praktiskt åker varje förare snudd på precis lika mycket på båda hojar. Med nuvarande motorreglemente måste man distribuera sina kilometer väldigt jämnt mellan båda hojars motorer. Det finns inte en chans att någon klarar att köra hela säsongen på den ena hojens motorer.

Alternativet är naturligtvis att hela tiden byta motor i det ena chassiet. Mig veterligen finns det ingen som håller på med något sådant. Dels för att det tar för lång tid. Dels för att det ändå inte finns någon förare som känner en uppenbar skillnad mellan två chassien som har exakt samma inställningar. Dessa chassien är precisionsbyggen, inte några halvtaskiga gatchassien som är krokiga ur kartong eller skiljer flera grader i gaffelvinkel.


Tack för klargörandet Alatalo:)
 
Någon måste ge Zarco memot att Yamahan trots ledande i konstruktörsmästerskapet inte går att köra på, gissa hur kass Hondan måste vara då Pedrosa varit där nere hela säsongen.

Tror inte en sekund på att Yamahan är kass enbart för att Rossi placerar sig där han brukar när de andra inte kraschat. Ett dåligt kval kan alla fabrikörer ha, men om det dock visar sig att det ändå är hojen kanske de skall sluta låta Rossi fippla med den då han således inte längre kan vara delaktig att ställa in en hoj. Återgå till det Lorre gjorde, han verkar ju även få till duccen fint men som sagt, de får nog utvärdera allt innan de börjar ändra en massa.

Har inte gått direkt lysande för Zarco de senaste racen innan Brno?
Många har åsikter om vad problemet i Yamaha-stallet egentligen är, men för oss som saknar insyn i stallets arbete så blir det ju bara innehållslös spekulation baserat på vilken förare man gillar bäst. Kan oavsett bara hoppas att Yamahas fabriksteam presterar bättre framöver, både för förarna egen skull och för spänningen i racen. Den som lever får se.
 
Angående "förstahoj" och "andrahoj",

Rent teoretiskt har alla förare en "förstahoj" och en "andrahoj" eftersom hojarna måste kallas någonting och det naturliga är att kalla dem 1 respektive 2.

Rent praktiskt åker varje förare snudd på precis lika mycket på båda hojar. Med nuvarande motorreglemente måste man distribuera sina kilometer väldigt jämnt mellan båda hojars motorer. Det finns inte en chans att någon klarar att köra hela säsongen på den ena hojens motorer.

Alternativet är naturligtvis att hela tiden byta motor i det ena chassiet. Mig veterligen finns det ingen som håller på med något sådant. Dels för att det tar för lång tid. Dels för att det ändå inte finns någon förare som känner en uppenbar skillnad mellan två chassien som har exakt samma inställningar. Dessa chassien är precisionsbyggen, inte några halvtaskiga gatchassien som är krokiga ur kartong eller skiljer flera grader i gaffelvinkel.

Vad som presterar bäst av första eller andrahoj låter alltså som hjärnspöken hos förarna? Vissa förare verkar också känsligare för detta än andra, är min ovetenskapliga uppfattning. Särskilt när föraren/förarna inte presterar så bra som de önskar.
 
Mårtensson & Lyon (Viasat Motor) lät väldigt irriterade på varann igår. Eller snarare så att Mårtensson lät irriterad och uppgiven på Lyon. Någon annan som upplevde samma sak?

Nån gång mellan Moto3's kval, FP4 och Q1 så ändrades atmosfären i studion och Mårtensson svarade knappt på tilltal. Han satt mest tyst under långa perioder, Lyon fick föra programmet helt själv, och när Lyon påpekade något eller kommenterade något så fick han kanske 1 ord ur Mårtensson.

Väldigt märkligt att lyssna på, stämningen kändes helkonstig mellan dem.

Det vart väl lite bättre efter någon halvtimme och Mårtensson vaknade till liv igen. Bara undrade om andra reagerade på detta också.
 
Mårtensson & Lyon (Viasat Motor) lät väldigt irriterade på varann igår. Eller snarare så att Mårtensson lät irriterad och uppgiven på Lyon. Någon annan som upplevde samma sak?

Nån gång mellan Moto3's kval, FP4 och Q1 så ändrades atmosfären i studion och Mårtensson svarade knappt på tilltal. Han satt mest tyst under långa perioder, Lyon fick föra programmet helt själv, och när Lyon påpekade något eller kommenterade något så fick han kanske 1 ord ur Mårtensson.

Väldigt märkligt att lyssna på, stämningen kändes helkonstig mellan dem.

Det vart väl lite bättre efter någon halvtimme och Mårtensson vaknade till liv igen. Bara undrade om andra reagerade på detta också.

Konstigt? Lyon svamlar allt mer och mer bakom micken tycker jag, svammel om ovidkommande saker och söker bekräftelssvar från mårtensson varje gång han kommer med ett påstående. Det jag fortfarande är nyfiken och ifrågasättande över är Lyons sk "meriter" på en motorcykel. Han har tjötat i alla år om att han minsann har kört Le mans och jag har försökt att googla upp detta ungefär lika länge men det finns absolut inga bevis för att Lyon har kört hoj än mindre att han har kört långlopp på Le mans. Jag tänker att, hans namn måste/borde väl ha fastnat på ngt sätt, jag menar, Le mans är ju ingen liten obetydlig tävling men jag kan inte hitta hans namn i ngt motorcykelsammanhang öht:va
 
Nu fungerar videopasset fan sämre än någonsin. Går knappt att kolla på.

Det är en jävla katastrof! Sååå instabilt. Förra året funkade det hela tiden.
Har mailat supporten som som vanligt svarar med något standardsvammel. Då blev jag förbannad och skrev ett ännu längre mail.:huvet Nu skulle de titta på om det eventuellt kunde vara deras utrustning eller tekniska lösnungar som krånglade.......
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top