EXUP problem

yzf750-93

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Ort
KUNGSÄNGEN
Hoj
YZF 750
EXUP har slutat funka, var ok innan vinterförvaringen, när jag startade hojen var det kasst. Nån som vet.............
 
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men jag har länge undrat vad EXUP står för och vad det är. Upplys mig gärna! :tummenupp
 
sök på exup på detta forum så hittar du lite info.
kolla först om det är nån ström,under tanken finns motorn o kolla om vajrarna rör sig vid tändningen påslagen,testa att starta ochså. annas får du följa vajrarna ner under motorn o kolla om dom är hela o att det inte kärvar.
 
PacMan skrev:
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men jag har länge undrat vad EXUP står för och vad det är. Upplys mig gärna! :tummenupp
Det är ett avgasspjäll som öppnar o stänger o följer efter varvtalet,styrs elektroniskt.
 
Oki, tackar för det. Man lär sig nåt nytt varje dag. :)
 
yzf750-93 skrev:
EXUP har slutat funka, var ok innan vinterförvaringen, när jag startade hojen var det kasst. Nån som vet.............

Meka EXUP är en baggis. Börja med att på vänster sida, strax backom stället sitter skyddskåpan som täcker exup-wiren. Skruva loss kåpan, OBS! alla skruvar som sittar här sitter oftast ut-a-h_lvete och av någon korkad anledning är dom inte alltid rostfria, det är med andra ord upplagt för att dra av ett bulthuvud eller två. Så ha borrmaskin och svin-pitt till hands i fall att...

Leta sedan fram en syl/stoppnål/kraftigt gem/hårspänne/ruskigt liten insexa/liknande och stoppa in den i centreringshålet för att låsa ventilen i stängt läge. Lossa sedan motsols bulten som håller den stora nippeln på plats. För ut nippeln och håll ett öga på vilken wire som sitter i vilket hål och på vilket sätt dom sitter. Bakom nippeln sitter fjäder och en bricka, ta loss och lägg i en bytta. Lossa nu det tre(?) insexbultarna som håller fast ventilen i grenröret. När nu väl allt är loss är det bara ett mer eller mindre bestämt att för ut insisatsen. Kan sitta rätt hårt, inget bändande med skurvmejsel eller liknande tillhygge utan endast fingerkraft.

När du väl för ut ventilen kan du höra ett "plonk" inne i grenröret, då har glidbrickan som sitter i slutändan/längst in losnat och ligger och skvalpar omkring i grenröret. Bara att skruva loss slutkröken och fiska ut den.

Inspektera det hela, gör rent, kolla om det finns avlagringar som kan tänkas hindra vintilens framfart. Stryk på en tunn-hinna av koppar-pasta på alla tänkbara friktionsytor. Sen är det bara att skruva ihop igen.

Innan du monterar tillbaka täckkåpan, starta upp hojen, kolla att när du vrider om tändningen skall nippel pricka centreringshålet norgurlunda väl. När du gasar bör nippeln vid 3000+ varv att röra sig uppåt. Om inte, kolla slapphetsfaktorn i de två wirearna, 2mm slack helt ok, 7mm mindre ok, gitarsträng = hej då exup-servo.

För att justera slacket, bort med sadeln, skruva ur insexan som håller fast tanken och lossa lite lätt tvärbulten som håller tanken under sadeln. Vinkla upp tanken utan att sträcka bränlse och avrinningskablaget allt för mycket. Smidigt är att leta fram en 4x4x50cm träbit och sätta mellan tanken och luftburken så får du en hand till övers. EXUP wirearna kommer upp på höger sida och går i svängd bana till vänster till EXUP -servot som sitter i en gummiupphängning. På respektive wire sitter justeringshuvuden, bara att ratta in rätt slack. Skulle det fortfarande larma är det dax att plocka fram mätdonen och kolla motståndet i som servot tar. För att få till detta på rätt sätt bör du ha tillgång till en verkstadshandbok.

Lycka till!
 
:Bugar
Nu har även jag lärt mig lite nytt ikväll :tummenupp
Störtkul med sånt här, och speciellt såna bra svar Fenix.
 
vågen skrev:
:Bugar
Nu har även jag lärt mig lite nytt ikväll :tummenupp
Störtkul med sånt här, och speciellt såna bra svar Fenix.

Jag bara klipp-o-klistrade från ett e-mail jag skrev till polare för någon vecka sedan som hade samma problem.

Visade sig vara ventilen som helt enkelt kärvade. Observera att instruktionen är avsedd R1'or, men jag utgår ifrån att 750'n bygger på samma princip.

Nästa vecka ska jag skriva en checklista som gör att man kan byta alla lameller på under 12-minuter :)
 
Fenix skrev:
Jag bara klipp-o-klistrade från ett e-mail jag skrev till polare för någon vecka sedan som hade samma problem.

Visade sig vara ventilen som helt enkelt kärvade. Observera att instruktionen är avsedd R1'or, men jag utgår ifrån att 750'n bygger på samma princip.

Nästa vecka ska jag skriva en checklista som gör att man kan byta alla lameller på under 12-minuter :)

Aha så det kommer att gå snabbare än de 1,5 timme det tog sist. Så jag slipper frysa häcken av mig, när du byter de nästa gång. :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top