EXUP fel FZ1 2007

Björnöe

Ny medlem
Gick med
10 May 2014
Ort
Malmberget
Hoj
2007, Yamaha, FZ1
Hej! Köpte Yamaha´n förra året då med effektpipa monterad, nu håller jag på att montera dit originalsystemet men har problem med avgasventilen (EXUP).
Ventilmotorn reagerar inte på varvtalet, det enda den gör är att gå till ett och samma läge när jag slår på tändningen förutsatt att jag har vridit axeln åt endera hållet men sen är den "död".
Jag har även provat med en annan EXUP men den beter sig likadant.
Är det någon där ute som vet vad EXPUén skall reagera på, hur den skall fungera och vad det kan vara för fel.
Jag tror själv att det måste vara någon signal som den inte får, går det att mäta sig till felet och vad/ var skall man i sp fall börja.

:huvet
 
Har visserligen ingen FZ1 men på Thundern så går det ju två vajrar till exupen. Om en av vajrarna är av så fungerar ju spjället bara åt ena hållet. Om du har vajrar. Är de hela och rätt spända?
 
Exup:en ställer sig alltid i samma läge när tändingen slås på, den får sen signal från cdi-boxen eller datorstyrning om man har sånt och man kan se den röra sig när man gasar. Man behöver inte gasa mycket för att se det, det syns på lågvarv. Det enklaste du kan göra är att koppla ifrån vajrarna till exupen och starta hojen och se om motorn verkar röra sig med varvtalet. Gör den det så är det troligen bara vajrarna som är fel kopplade, det är ganska vanligt att man får det fel då det inte finns nån logik direkt i deras koppling.
Om det inte gör det så vetefan vad det är, möjligen om någon har lagt i annan programvara i styrboxen som ställer till det men det är bara en gissning?
 
Får du någon felkod för exup? Om den tidigare varit bortkopplad så lär ju någon ha lekt i programvaran för att inte få felkoder. Du bör alltså behöva leka i programvaran även du för att få tillbaka funktionen. Varför vill du ha exup förresten?
 
Tack för svaren! G-man. ja jag vet inte om vajrarna är rätt spända men båda vajrarna är hela för om jag vrider EXUP axeln till höger så går den åt vänster när jag vrider på tändningen och tvärt om om jag vridit den åt vänster. Murmeldjuret och enrosabil. jo jag har så dåligt bottenvrid, jag tycker att man bör få upp en 150hk på bakhjulet med gaspådrag. jag får inte heller några felkoder. Killawife. Spjället går lätt och EXUPén beter sig lika dant fast inte vajern är på plats, är det Yamaha som kan återställa koderna? och är det någon som har koll på vart cdi boxen eller datorstyrningen sitter/ ser ut? :smasha
 
Ta ner en verkstadshandbok, där står hur du kollar felkoder och hur du testkör ex-up motorn och justerar in spjället.
 
Angående dåligt bottenvrid, vet du om den som monterade eftermarknads-röret mappade i samband med bytet?
 
jo jag har så dåligt bottenvrid, jag tycker att man bör få upp en 150hk på bakhjulet med gaspådrag. jag får inte heller några felkoder.

Absolut, men inte vid 3000 varv. Problemet att du inte får upp den på bakhjulet har sannolikt inte att göra med exup. Har läst någonstans (detta är jävligt vagt, jag vet.) att det finns FZ1or som är strypta, kanske dags att kika på det?
Är den inte strypt, så kanske det handlar om handhavandefel när det gäller wheelandet...
 
FZ1an har dessutom brutalt hög 1a. Tror min visade 137km/h i ettan på varvstoppet med orginal 17T fram.
Jag märkte inget tapp i bottenvrid när jag slängde av orginalsystemet iaf. Det är dessutom sjukt jvla tungt
 
Är det n-modellen?

Då kan en omdrevning ge bättre stuntegenskaper. Man kan t.ex byta 17 t drevet fram till ett 16 t.

Många hojar är onödigt högt växlade för att klara bullerkrav m.m.
.
 
Last edited:
Nu var det några år sedan jag sålde min FZ1 men vad jag vill minnas så ska EXUPen göra ett slag dvs gå från stängd till fullt öppet och sedan tillbaka till stängd position när man slår på tändningen. Vidare så ska EXUPen börja öppna vid 2000(?) varv för att vara fullt öppen vid 6000(?) varv. Jag är dock inte helt säker på varvtalen..
Beträffande dåligt bottenvrid, så är det typiskt för modellen enligt min mening. Det är jättefin motorgång, man kan vrida fullt från tomgång utan att den protesterar och den har rejält med effekt på höga varv men innan man kommer dit så är det en evig väntan med avsaknad av knuff (på låga varv alltså). Förvånansvärd omodern motorkaraktär.
 
Last edited:
He rik: Jag har kollat i verkstadshandboken och det står inte så mycket där. Tompten: Inte enligt förra ägaren, men det är ju svårt att veta, kan det påverka bottenvridet mycket? enrosabil: har du koll på vart strypningen skulle sitta? ha, ha, ha jag har fått upp både trampcycklar o slöa mopeder på "bakhjuls" så det borde även fungera på en 150hk arre. Murmeldjuret: har du gjort något annat än bytt avgassystem? CB_tobbe: Blev det storskillnad på bottendraget? offeranod: har du några förslag för bot och bättring. Är det någon som har koll på hur bränsle förbrykningen borde ligga vid laglig landsvägskörning? :7peta
 
Är det någon som har koll på hur bränsle förbrykningen borde ligga vid laglig landsvägskörning?
Någonstans mellan 0,65 och 0,70 drar min (numera sålda FZ1-N). Har dock aldrig prövat laglig landsvägskörning.
 
Last edited:
Frågan är om vad problemet är? Är det ett problem med ditt exemplar? Av din beskrivning att döma så är det enda som tyder på ett problem är hur exupen beter sig, och huruvida exupen påverkar karaktären verkar det tvistas om. I forntiden hette det att den skulle förbättra bottendraget men nu verkar en allmän uppfattning vara att ventilen används för bullerbekämpning. Det enklaste är väl att du provar en annan FZ1 så får du något att relatera till.
Om du sedan, när du vet att din hoj går som den ska, vill förbättra prestandan så är ett första steg att ta bort restriktionerna för buller och emissioner och jobba med luft/buller/PowerCommander/bromsbänk.
 
Har tidigare varit helt inställd på att EXUPs har påverkan på bottenregistret, har dock släppt det nu.
Vet inte hur det är på FZ1 men på R1 -07 öppnar spjället till ca 74 grader så fort motorn startas och öppnar sedan fullt (90 grader) vid ca 4000rpm.
Spjället följer enbart varvtalet, val av växel och hastighet har ingen påverkan.

Är du tveksam så koppla bort vajrarna till spjället och fixera det fullt öppet med ståltråd.
Ett öppet spjäll påverkar inte draget nämnvärt men ett stängt spjäll är förödande vid högre varvtal..
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top