Extrem kurvtagning

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Är fascinerande med de klassiska landsvägstävlingarna på Isle of Man och på andra håll i England, Wales och Irland där de skrapar axlarna mot stenmurar, snuddar trädstammar och husknutar. Det är liksom en annan form av kurvtagning än det man ser i Grand Prix-racing med armbågar i asfalten och kasande bakdäck. Båda har väl sin tjusning. Jag såg just det här klippet och har aldrig skådat något liknande vid kurvtagning. Vore kul att se fler extrema exempel på hur förare gör sitt yttersta för att ta sig genom kurvor så fort som möjligt.

:)

https://www.youtube.com/watch?v=1YiD5flIPF8
 
:fakta
Garry-McCoy.jpg
 
Ha ha! Wow! Det där hade jag inte trott på om jag inte sett. Tack!

:)
 
Olivers Mount ... Guy Martins farsa körde sitt sista race där. I England...
 
Nej, men jag stod först i kön när sidvagnsjohan sa att han inte hann med fler på cashbackdagarna 2012.
Mer lättad än besviken faktiskt, det såg sjukt läskigt ut.

äsch brorsan som kör så lugnt :-)

 
Kan rekommendera Motors Tv som i sommras/höstas visade vansinnigt mkt kul bl.a sidovangnracing som i inlägg 1
 
Det här är bland det mest extrema jag sett i
avdelningen kurvtagnings-precision.
Ber om ursäkt att jag delar roadracing-klipp som detta
då det är något trådskaparen inte vill se. Men det är så vackert.
 
Framburkat...

Kul initiativ till trådstart McQueen!:tummenupp

Det borde ju finnas hur mycket som helst att avhandla under den här rubriken...

Eftersom du inledde med ett sidvagnsklipp och flera andra hakat på den genren så måste jag dela med mig av en upplevelse från i somras på Karlskoga när jag fick möjlighet att provåka ett träningspass i Jan Linder & Björn Hammarstrands framburkade BMW-racer från tidigt 70-tal.

sidecar08041102.jpg


Fartupplevelsen var svårslagen eftersom man befann sig så nära marken när man låg på sidvagnsflaket och att inte ha någon som helst kontroll över ingångshastigheter m.m. gjorde upplevelsen ännu mer (hmm) intressant...:skrämd

Jag fick instruktioner om att jag var tvungen att knipa med tårna runt bakkant på flaket för att kunna hålla mig kvar i inbromsningarna då alla hantagen satt så lågt att det skulle sluta med en framlänges-kullerbytta om man bara försäkte hålla i sig med händerna. Svårast var dock diagonalförflyttningen, d.v.s. att hinna fram från positionen över bakhjulet bakom föraren i högern genom esset och fram framför sidvagnshjulet i den efterföljande vänstern. Det handlade inte så mycket om styrka som om smidighet och timing. Som nybörjare så spände man sig så klart för mycket och jag kan erkänna att jag hade fin armpump efter 20 min tidsträning...:näsblod

Tusen tack till Jan och Björn för upplevelsen!:Bugar:Bugar:Bugar

Rövpuckar som många av de moderna burkslavarna är utrustade med i all ära, men de äldre sidvagnarna burkade man framför sidvagnshjulet och att bara ha käken (det var ju ofta öppna hjälmar på den här tiden) några cm. från trottoarkanterna på landsvägsbanorna som man tävlade på vid den tiden måste ju addera adrenalinpåslaget ytterligare för bekännande speedjunkies (som exempelvis oss läsare av den här tråden, eller hur?;) )

tt_jpg_400x400_q85.png


Må väl!
/BG
 
Iom må vara sjukt sjukt sjukt- men fan vet om inte Macau är ännu sjukare- som att köra i en jävla gryta med armco räckena som bara VILL krossa dej.
sidovagn faller bort för det är bara vansinne:D- RESPEKT

//jj
 
Back
Top