Extraljus till hösten/vintern.

Jag hade inte klarat det med stearinljus för det hade blåsts ut!!!!:D


Nu bor jag inte i stan som dig utan på landet och kör på småvägar med mycket vilt och ja jag såg inte djur på det viset innan jag började med extraljus och det har inte med mörkerseende ett satans dugg att göra.
200 meter extra, ordentligt, upplyst väg? Ja tack, det ger mig gott om tid för att stanna eller väja, istället för att bara hinna säga "Åfan..."

Hur som haver, det blev ett par NBB X3M istället. Fast efter jag justerade in mina strålkastare lite bättre... Hur många är det som kollat strålkastarjusteringen i sidled, istället för att bara låta SBP ta hand om höjdjusteringen ibland?

View attachment 369992View attachment 369993

Justerar in extraljusen, men vägen tar slut för tidigt :)
Har ni redan snö? :confused:

Skämt åsido, vad i h... är det där för något?:eek:
Det där kan man ju kalla "Fiat lux"

Hur blir det när du bländar av, efter att ha kört med de där en stund? Man behöver ju dimmer istället för omkopplare.

Men du... Varför korsar du inte lysena så får du mer ljus på vägen? Längd har du ju mer än nog av.
 
Last edited:
Det är två flod och en pencilbeam nbb 225, med 75w xenon konvertering.
Hade ganska bra halvljus på Audin så det blev inte som dag och natt. Har funderat på att korsa, men tycker det ser skumt ut..
 
Prova :) I teorin får du ju 3 gånger mer ljus på en given punkt. Kanske blir så bra att du struntar i hur det ser ut.
 
200 meter extra, ordentligt
Hur blir det när du bländar av, efter att ha kört med de där en stund? Man behöver ju dimmer istället för omkopplare.

Bara släcka extraljusen först och blända av när de börjar närma sig.
Låter omständigt men tillslut så gör man det utan att ens tänka på det.
 
Bara släcka extraljusen först och blända av när de börjar närma sig.
Låter omständigt men tillslut så gör man det utan att ens tänka på det.


Jag smaskar helljus mot folk som gör så. Sen lycka till att se på en stund.
Bländar du mig bländar jag dig.
Däremot är jag jävligt generös med att till 99% slå av helljuset först, men folk verkar inte fatta att det finns en anledning till att jag gör det och fortsätter med sitt helljus.
Då får de smaka 3*75 w xenon.
 
Last edited:
Jag smaskar helljus mot folk som gör så. Sen lycka till att se på en stund.
Bländar du mig bländar jag dig.
Däremot är jag jävligt generös med att till 99% slå av helljuset först, men folk verkar inte fatta att det finns en anledning till att jag gör det och fortsätter med sitt helljus.
Då får de smaka 3*75 w xenon.

Du blir inte bländad på bra länge av ett par standard helljus om du inte stirrar i dem.
Då får du skylla dig själv.

Det är bara dumheter att blända av tidigare än nödvändigt och minimera sikten.
 
Ska vara 100W Halogen i extraljusen.. Stora runda fiiiiina typ Big Nick 225 eller motsvarande Hella..

Xenon lyser väl som fan men du får ingen värme i glasen så allt skit bakar ju fast.

Lite snörök eller annat mög och du får röja fram dem var 5e mil..

Spendera inte för mkt deg på dem.. Försvinner bara.. Ska du bara köra med dem på höst/vinter så kika på ett par Lighton bågar :) Hade det på min gamla volvo.. Var smutt :)
 
Du blir inte bländad på bra länge av ett par standard helljus om du inte stirrar i dem.
Då får du skylla dig själv.

Det är bara dumheter att blända av tidigare än nödvändigt och minimera sikten.
Det är inte DU som avgör när du ska blända av.
På körskolan lär man sej att blända av själv när motståndarens ljus blir för starkt vilket är signalen till hen att göra detsamma. Ligger du då kvar på helljus är du elak och gör motståndaren både blind och arg.

Själv hatar jag att möta folk som vägrar blända av i tid. Fan håll er till att köra på dagen om ni ser så jävla illa!
 
Det är inte DU som avgör när du ska blända av.
På körskolan lär man sej att blända av själv när motståndarens ljus blir för starkt vilket är signalen till hen att göra detsamma. Ligger du då kvar på helljus är du elak och gör motståndaren både blind och arg.

Själv hatar jag att möta folk som vägrar blända av i tid. Fan håll er till att köra på dagen om ni ser så jävla illa!

http://www.youtube.com/watch?v=UdfXT_JlLs0
 
Du blir inte bländad på bra länge av ett par standard helljus om du inte stirrar i dem.
Då får du skylla dig själv.

Det är bara dumheter att blända av tidigare än nödvändigt och minimera sikten.

Jo man blir bländad, jag vill inte vända blicken och titta ut i skogen utan på vägen och dess omnejd.
Så skyll dig själv om du möter mig om du gör på det viset.
 
Det är inte DU som avgör när du ska blända av.
På körskolan lär man sej att blända av själv när motståndarens ljus blir för starkt vilket är signalen till hen att göra detsamma. Ligger du då kvar på helljus är du elak och gör motståndaren både blind och arg.

Själv hatar jag att möta folk som vägrar blända av i tid. Fan håll er till att köra på dagen om ni ser så jävla illa!

Nej.
På körskolan i lappland med kilometerlånga rakor får man lära sig att det är meningslöst att blända av sålänge ljusbilden inte träffar mötande fordon eftersom denne inte blir bländad om de kan köra korrekt.

Jo man blir bländad, jag vill inte vända blicken och titta ut i skogen utan på vägen och dess omnejd.
Så skyll dig själv om du möter mig om du gör på det viset.

Tror inte det är jag som blir lidande.
 
Idag/kväll la jag en beställning på 3st NBB Alpha 225 Fjärrljus, hoppas dom är så bra som alla säger...
Hittade iaf till ett bra pris, 699kr/st inkl frakt :)

Köpte från http://www.laitis.se/ som just nu har fri frakt samt 10% rabbat om man använder koden: JePsdf34

Blir nog xenon konvertering lite senare under hösten till 55w 5000k lampor då 75w enligt vissa blir för bländande mot snö och trafikskyltar.

Så nu blir det bygge av takbåge till pickupen :) Inte bestämt om jag ska sätta NBB lycktorna på flaket eller i fronten än... Har redan 3st SIM lampor i fronten så det lutar åt att NBB lamporna hamnar där bak... Kanske tillsammans med 3st andra SIM lampor jag har liggandes :D

Om generatorn orkar med....
 
Det är inte DU som avgör när du ska blända av.
På körskolan lär man sej att blända av själv när motståndarens ljus blir för starkt vilket är signalen till hen att göra detsamma. Ligger du då kvar på helljus är du elak och gör motståndaren både blind och arg.

Själv hatar jag att möta folk som vägrar blända av i tid. Fan håll er till att köra på dagen om ni ser så jävla illa!
Det beror på dina stearinljus. De bländar ju inte av förrän du bländar dem? :P

Ditt första troll struntade jag i. Nu kommenderar du igen att man inte ska köra bil i mörker, om man inte ser utan helljus? Skojar du fortfarande, eller missförstår jag dig nu?

Det kan finnas flera anledningar till varför folk inte alltid bländar av snabbare än blixten. Behöver inte ha ett dugg med dåligt mörkerseende att göra. Jag har t.ex mött bilar som inte har halvljus alls, bara helljus. Visst, man ska inte köra bil utan fungerande ljus, men vad ska jag göra? Vända, åka ikapp personen och ge den stryk? Erkänner att man ibland får lust till just det, men man kan ju inte åka runt och bli förbannad på alla som gör lite fel? Får väl titta ner i diket någon sekund extra och köra vidare.

Sen kan folk helt enkelt glömma bort att man har helljust tänt, särskilt när det är dåligt, till exempel. Det har jag själv gjort någon gång. Ett snabbt och vänligt blink brukar hjälpa...

Kan tänka mig att långtradarchaffisar har det jobbigt ibland. Hytten sitter ju bra mycket längre upp än strålkastarna, och då har de haft helljus i rutan en stund innan de syns. Men de är ändå oftast så pass överseende att de inte tänder sina ibland helt otroliga extraljus, bara för att hämnas. De vet bättre antar jag. Kanske inte så kul att leva med att man orsakat en trafikolycka, bara för att man blivit tjurig på någon?
 
Nej.
På körskolan i lappland med kilometerlånga rakor får man lära sig att det är meningslöst att blända av sålänge ljusbilden inte träffar mötande fordon eftersom denne inte blir bländad om de kan köra korrekt.



Tror inte det är jag som blir lidande.

För det första så var gillatrycket felaktigt :)

För det andra så skriver du precis det du svarade på.

Hur fan har körsättet med att göra om du blir bländad eller inte?:va
 
utan att själv ha testat, men 55w xenon borde väl vara bättre på vintern är 35w xenon då det är mer effekt/värme från 55w än 35w. men jag kanske tänker fel.

Du tänker rätt.
Jag har kört med 35w xenon och hade problem (inte stora, men irriterande) med att lysena frös igen.
Undrade om det räcker med 55w (xenonlampor är ju effektivare, så de går kallare än halogen).
Enligt andra svar bör det räcka.
 
Jag är ju mörkrädd av mej. :)Har på alla mina bilar utom en haft 3st stora extraljus i fronten.
Kör nu med 3st Hella 3003 i fronten på min Passat. Är skitsugen på xenonkitt men igenisningen är ett problem. Har ju det problemet på vanliga halvljus och bakljus som är LED.
Just nu är det 55W i mina ljus men jag tror nog jag hänger i 100W istället. 100W sliter ner reflektorerna men jag har ju bara bilen i 3-4år så jag kanske överlever.

Den som påstår att orginal helljus är bra, har nog aldrig kört en bil med "helljus" på. Jag skulle inte överleva en vinter/höst utan riktigt ljus.
 
Är det bara jag som tycker man bländar sig själv på alla vägskyltar när man kör med Xenonextraljus ala penisförlängning?
 
Är det bara jag som tycker man bländar sig själv på alla vägskyltar när man kör med Xenonextraljus ala penisförlängning?
Jag tycker bilens standard xenonljus kan ge en tillräckligt bländande effekt när det slår tillbaka från skyltarna. Att lägga till extraljus på det kan jag tänka mig skulle vara rätt jobbigt.
 
Är det bara jag som tycker man bländar sig själv på alla vägskyltar när man kör med Xenonextraljus ala penisförlängning?

5950148-origpic-646cd8.jpg

:fakta
 
Ett tips. Det är inte helt enkelt att knöla in xenon (vvme) i nbb 175-orna. Trångt som i en oskulds "fröjdegrotta" bakom reflektorn. Jag fick modda socklarna på lamporna.

Men jag har aldrig haft bekymmer men nedisning av x-ljusen trots bara 35w xenon
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top