Extrainkomst. Starta företag? Hjälp!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Från och med nästa år kan man tyvärr ej deklarera momsen i inkomstdeklartionen.

Förseningsavgiften ligger på 500 kr första gånen och 1000 kr vid upprepade förseningar.

Ptja, man ska ju inte missa att sköta sitt ftg så enkelt e det!

Fast kvartalsredovisning skall väl vara kvar?

Visst skall man sköta sig men det är lätt hänt att missa en dag eller två och vips är man 500kr fattigare.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Fast kvartalsredovisning skall väl vara kvar?

Visst skall man sköta sig men det är lätt hänt att missa en dag eller två och vips är man 500kr fattigare.

Kvartalsredovisning finns kvar.

Det krävs lite längre tid än två dar för att en förseningsavgift skall påföras.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det kan man inte utan du handlar när ftg är reggat och du har typ 6 måander på dig att dra momsen i ftg, en sk. uppstart fas.


Har det alltid varit så?

Har för mig att vi tog in retroaktiva kvitton vid uppstart för ett gäng år sen?
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Har det alltid varit så?

Har för mig att vi tog in retroaktiva kvitton vid uppstart för ett gäng år sen?

Man kan ju inte gå och handla något privat för att sedan dra kostanden på firman. Eller kan och kan det är så det flesta försöker fiffla med momsen.

Anledningen till att det kan ha funkat är antagligen att SKDn inte har blivit träffad.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man kan ju inte gå och handla något privat för att sedan dra kostanden på firman. Eller kan och kan det är så det flesta försöker fiffla med momsen.

Anledningen till att det kan ha funkat är antagligen att SKDn inte har blivit träffad.

Nej, men att köpa konsulttjänster, kontorsinredning och domäner etc kan väl knappast ses som privat konsumtion när man står i uppstartsfasen av ett bolag?

Du har säkert rätt, men då har SKV fel.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Nej, men att köpa konsulttjänster, kontorsinredning och domäner etc kan väl knappast ses som privat konsumtion när man står i uppstartsfasen av ett bolag?

Du har säkert rätt, men då har SKV fel.

Frågan är väl varför behöver du en massa konsulttjänster och kontorsutrustning INNAN du har startat upp din näringsverksamhet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
I vårt fall var vi osäkra på om det var GO eller NO GO. Så vi fokuserade innan det på att sondera marknaden och känna på våra potentiella kunder. Fick då in ett avtal där kunden ville ha uppstart helst IGÅR. Att då vänta veckor på SKV för att ens kunna köpa det mest elementära man behöver för att jobba känns inte särskilt konstruktivt för tillväxten i sverige.

Åt andra hållet också, ska man behöva starta ett bolag innan man ens vet om det finns en reell marknad? Jag är inte intresserad av att chansa på det för att bryta ny mark. Då vill man få känna efter lite, se om det går att få en kund öht innan man börjar regga bolag och köpa på sig massa saker.

------------------------------

Vänd på det då. Varför ska det INTE va ok att ta in retroaktiva notor? Granska dem hårdare då om det är problemet. Men att inte få köpa kontorsmatriel eller inredning med hänvisning till momsfusk känns lite poänglöst, när jag lätt kan köpa en ny skrivare hem och dra på bolaget när det väl är registrerat.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Du e momsreggad från å med den 1a dec och skattskyldig från å me samma datum med 1månads redovisning den 12 varje månad.
För att underlätta för dig själv tycker jag att du skall ansöka om att deklarera elektroniskt så slipper du allt papperstjafs.

http://www.skatteverket.se/foretago.../info/4804.4.6efe6285127ab4f1d2580003899.html
Tack för kollen och tipset!

Enligt tullverket behöver man vid import av varor ett EORI-nummer.

"Är du en ekonomisk aktör, det vill säga om du i din näringsverksamhet ägnar dig åt verksamhet som omfattas av tullagsstiftningen, måste du ha ett så kallat EORI-nummer att identifiera dig med i de svenska tulldeklarationerna. EORI-nummer är ett unikt registreringsnummer som ska användas vid all tullrelaterad verksamhet inom EU, exempelvis import från och export till land utanför EU."

Jag som kommer hadla mina varor och delar på Ebay från Kina med jämna mellanrum. Behöver jag verkligen skaffa detta nummer och deklarera importen osv när det rör sig om så små volymer?

Kan ju kolla med tullverket, men tänkte att SH brukar ha koll på det mesta.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för kollen och tipset!

Enligt tullverket behöver man vid import av varor ett EORI-nummer.

"Är du en ekonomisk aktör, det vill säga om du i din näringsverksamhet ägnar dig åt verksamhet som omfattas av tullagsstiftningen, måste du ha ett så kallat EORI-nummer att identifiera dig med i de svenska tulldeklarationerna. EORI-nummer är ett unikt registreringsnummer som ska användas vid all tullrelaterad verksamhet inom EU, exempelvis import från och export till land utanför EU."

Jag som kommer hadla mina varor och delar på Ebay från Kina med jämna mellanrum. Behöver jag verkligen skaffa detta nummer och deklarera importen osv när det rör sig om så små volymer?

Kan ju kolla med tullverket, men tänkte att SH brukar ha koll på det mesta.

Är din huvudsakliga verksamhet inte import/export verksamhet utan du köper in en del av dina råvaror från Kina så hade jag inte meckat med EORI. I de fall paketen fastnar så kommer där ju bara en extra inbetalningsavi när man hämtar ut på posten.Den tull/moms du betalt vid paketutlämningen bokförs då på sedvanligt vis.....
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Du e momsreggad från å med den 1a dec och skattskyldig från å me samma datum med 1månads redovisning den 12 varje månad.
För att underlätta för dig själv tycker jag att du skall ansöka om att deklarera elektroniskt så slipper du allt papperstjafs.

http://www.skatteverket.se/foretago.../info/4804.4.6efe6285127ab4f1d2580003899.html
Förresten, du menar denna blanketten antar jag?

http://www.skatteverket.se/privat/b.../info/4801.4.4616442f109bb3f41f380001637.html
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Säker? ;)

Från blanketten:
"Har du enskild firma och e-legitimation kan du börja
lämna skattedeklarationen via Internet utan att ha
anmält det till Skatteverket. Du behöver bara skicka
in en anmälan om du vill att ett ombud ska kunna få
läsa dina uppgifter."
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Säker? ;)

Från blanketten:
"Har du enskild firma och e-legitimation kan du börja
lämna skattedeklarationen via Internet utan att ha
anmält det till Skatteverket. Du behöver bara skicka
in en anmälan om du vill att ett ombud ska kunna få
läsa dina uppgifter."

Jag jobbar mot utländska ftg så jag e så van att de alltid har ett deklarationsombud men om det står så så e det så!!!
Bara att köra på alltså!!:tummenupp
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Korrekt fast du glömde % räkningen från högstadiet. 1000kr inkl moms är 800kr utan moms.

Jag vill ha rabatt nästa gång jag har sönder min mobildisplay:D
Kom nyss på en sak.

Jag är under 26, vilket borde innebära att jag bara drar av 14,88% i egenavgifter?

Från verksamt.se:
"Lägre avgifter för unga och gamla
Egenavgifterna för dig som driver enskild firma eller handelsbolag och vid årets ingång inte har fyllt 26 år är 14,88 procent."

:banana
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Bra initiativ Kazmur :tummenupp
Sånt här ger en inspiration för dylika projekt.
Hoppas det går bra och kom gärna med rapport efter att du har haft igång verksamheten ett tag.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Ordna någon som kan hjälpa dig med bokslutet för en vettig slant, annars försvinner nog lätt hela vinsten där.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
När jag var på skatteverket sa hon att man kunde tjäna upp till 30k per år innan man var tvungen att starta firma. Om hon hade rätt, fel eller om det var just för det projektet jag skulle starta vet jag ej.


Om inte jag minns fel så får man tjäna 12000:- / år på hobbyverksamhet, då är det ju inte tvunget att starta bolag mm.

Kanske detta med att "hyra sin arbetsgivare" vore nått för dig:
http://www.bolagsbolaget.se/
http://www.egnaaffarer.se/egenanstallning.html
finns många fler..
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
När jag var på skatteverket sa hon att man kunde tjäna upp till 30k per år innan man var tvungen att starta firma. Om hon hade rätt, fel eller om det var just för det projektet jag skulle starta vet jag ej.

Vad som är yrkesmässig verksamhet framgår av 4 kap. ML. Av 4 kap. 1 § ML framgår att en verksamhet är yrkesmässig om den utgör näringsverksamhet enligt 13 kap. inkomstskattelagen, IL, eller bedrivs i former som är jämförliga med en till sådan näringsverksamhet hänförlig rörelse och ersättningen för omsättning i verksamheten under beskattningsåret överstiger 30 000 kr.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Vilken röra, man får lust att skita i det helt. Man tyar ju inte lägga energi på det man ska om man ska kuka med alla dessa reglerna hela ti´n.

Hur ska det nånsin startas företag nog i Sverige? De flesta blir väl bara enmans dessutom?

Äh :mad:
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Vilken röra, man får lust att skita i det helt. Man tyar ju inte lägga energi på det man ska om man ska kuka med alla dessa reglerna hela ti´n.

Hur ska det nånsin startas företag nog i Sverige? De flesta blir väl bara enmans dessutom?

Äh :mad:

Vad är det som är så rörigt?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top