Extrainkomst. Starta företag? Hjälp!

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag vet att det finns flera tidigare trådar om enskilt företagande, men jag startar ändå denna tråd då jag vill ha lite mer specifika svar som gäller just för mig. Hoppas det är okej.

Som det ser ute i dagsläget är jag en helt vanlig fastanställd knegare och vill dryga ut den deprimerande löneutbetalningen något genom att jobba lite vid sidan om.

Nu när varannan människa har iPhone så har fler och fler kollegor börjat komma till mig när deras ömtåliga telefoner tappats i golvet och behöver glas/skärmbyten. Brukar ta några hundralappar betalt för arbetet.

Detta har fått in mig på tankarna att starta en hemsida/ett företag dit folk kan skicka sina telefoner. Jag reparerar därefter dem och skickar tillbaks dem mot betalning.

Det finns redan många andra företag som sysslar med samma sak, men då detta mest är tänkt som en extrainkomst så är inte konkurrensen en betydande faktor.

Hemsida är på gång, men hur gör jag med själva "företagandet"?

Jag vill hålla det så enkelt som möjligt, men trots att det kanske bara kommer röra sig om några tusenlappar i månaden så antar jag att jag är tvungen att betala in en del av mina intäkter till staten?

Ska jag registrera FA-skatt? Ska jag betala egenavgifter/moms?

Jag anser mig vara hyfsat allmänbildad och någorlunda klipsk i övrigt, men ett par timmars googlande har gett mig både en rejäl huvudvärk och en hemsk känsla av att jag är obeskrivligt korkad :död

All hjälp uppskattas, och pedagogik som en dagisfröken uppskattas lite extra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Momsreg samt F-skatt här och sen är du up and running....

Fast mobilrepbranchen är nog den mest överetablerade skitbranchen jag kan komma på möjligen undantaget kebabförsäljning i Malmö...
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Fast mobilrepbranchen är nog den mest överetablerade skitbranchen jag kan komma på möjligen undantaget kebabförsäljning i Malmö...

Håller med till 100%, men jag tycker det är roligt att pilla med och kan det nu ge några extra öl på krogen vid månadens slut är jag bara tacksam.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Håller med till 100%, men jag tycker det är roligt att pilla med och kan det nu ge några extra öl på krogen vid månadens slut är jag bara tacksam.

Bra att du är medveten om detta när du börjar...

Anledningen är att när du skall börja göra allt vitt blir där väldans mycket skatt och mindre i plånboken till dig.
Ex. Svart till poolare
1. inköp skärm från kina
2. Tid
Resultat: 500kr i handen

Ex: Vitt
1. Inköp skärm från kina: Du slipper nu momsen och kan dra av för tullkostnader
2. Tid
3. 500kr-moms-socavg-skatt

dvs att du skall reparera ganska många telefoner från externa kunder som inte betalar cash i handen för att det skall börja bära sig när även pappa staten skall få sitt.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Bra att du är medveten om detta när du börjar...

Anledningen är att när du skall börja göra allt vitt blir där väldans mycket skatt och mindre i plånboken till dig.
Ex. Svart till poolare
1. inköp skärm från kina
2. Tid
Resultat: 500kr i handen

Ex: Vitt
1. Inköp skärm från kina: Du slipper nu momsen och kan dra av för tullkostnader
2. Tid
3. 500kr-moms-socavg-skatt

dvs att du skall reparera ganska många telefoner från externa kunder som inte betalar cash i handen för att det skall börja bära sig när även pappa staten skall få sitt.

Ja, att mycket av den där uppskattade 500-ingen försvinner har jag tyvärr insett efter lite uträkningar på skatteverkets hemsida. Man får verkligen en förståelse av varför de etablerade företagen tar ut hutlösa priser.

Självklart kommer kompisverksamheten fortsätta, men det skulle vara kul att expandera verksamheten så att den åtminstone till viss del blir extern.

Denna ganska stora del av kaffepengar till staten är den stora anledningen till att jag vill hålla det så enkelt som möjligt för att minimera den tid som går åt till ren byråkrati :)

Tack för din hjälp förresten.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Momsreg samt F-skatt här och sen är du up and running....

Fast mobilrepbranchen är nog den mest överetablerade skitbranchen jag kan komma på möjligen undantaget kebabförsäljning i Malmö...
Förresten, är det inte FA-skatt jag ska ansöka om med tanke på att jag behåller mitt vanliga jobb?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har en bisyssla som fotograf och det är rätt så najs att kunna hålla lägre priser än de som försöker leva på det. Har jobb lite då och då, det blir fina semesterpengar. Sen att man drar av momsen på kamerautrustningen gör ju inte så mycket heller...

Se till att fixa ett bra bokföringsprogram bara. Jag har en gratisvariant som heter DoFree, inte så användarvänligt och man behöver ett tillägg för leverantörsreskontra så jag tror gick på en trehundring.

Kanske du kan expandera till chippning av xbox och sånt också?

Om inte jag minns fel så får man tjäna 12000:- / år på hobbyverksamhet, då är det ju inte tvunget att starta bolag mm.

Kanske detta med att "hyra sin arbetsgivare" vore nått för dig:
http://www.bolagsbolaget.se/
http://www.egnaaffarer.se/egenanstallning.html
finns många fler..

Hobbyverksamheten får inte utföras i vinstsyfte...
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror fribeloppet är 8ksek / år numer. Börja med att kolla upp det så kanske du slipper regga bolag direkt. Oavsett ska du se till att börja samla kvitton och sköta bokföringen DIREKT!!! Varje krona utlägg du har (skrivartoner, papper, reseersättning till affärn för saker du behöver till firman osv) går att dra av och blir alltså inte vinst som måste skattas.

Notera att de 8 ksek gäller omsättning och inte vinst.

Steg 2 är att regga enskild firma, skaffa FA-sedel och glöm för guds skull inte att momsregga.

Får du problem med bokföring/bokslut så hör du av dig till mig ;) (som har liknande funderingar ;)).
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kazmur, ungefär hur mycket förväntar du dig att omsätta/år?

Vetefan om det är värt ett eget företag.
Kanske kan du snika och utnyttja nån polares företag?
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Kazmur, ungefär hur mycket förväntar du dig att omsätta/år?

Vetefan om det är värt ett eget företag.
Kanske kan du snika och utnyttja nån polares företag?
Alltså, det är jättesvårt att säga, men jag kommer även blanda in lite webdesign och andra kringarbeten så... en inte alltför optimistisk uppskattning skulle väl vara en omsättning på ca 25000kr per år. Åtminstone i uppstartsskedet, kanske mer sen.

Sen kan det ju vara lite kul att prova också. Jag står ju ingen ekonomisk risk så det kan ju inte gå mer åt skogen än att jag får lägga ner :)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Fy fan för att starta ett företag för att tjäna 3000kr extra i månaden. Då måste det vara bättre att jobba övertid eller sälja grejjer du köper från kina.

Sänk hellre dina utgifter(strunta i att köpa öl tex.) så har du mer i månaden.
Sök annat jobb som betalar mer.

Du kan ju tvätta&vaxa bilar. Det ger lite mer klirr i kassan.

Är du händig så finns det 120.000 fuktskadade hus i Sverige som behöver ett syllbyte. 2 pers fixar det på en vecka drygt för 40.000kr i handen. 20tusen i din ficka.

Inte lönt att engagera sig med bokföring på det viset för småpengar. Tid är också pengar - sikta högre.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Vad kostar det att byta skärm? Jag har ju bara en halv skärm kvar snart
Du har PM.

Fy fan för att starta ett företag för att tjäna 3000kr extra i månaden. Då måste det vara bättre att jobba övertid eller sälja grejjer du köper från kina.

Sänk hellre dina utgifter(strunta i att köpa öl tex.) så har du mer i månaden.
Sök annat jobb som betalar mer.

Du kan ju tvätta&vaxa bilar. Det ger lite mer klirr i kassan.

Är du händig så finns det 120.000 fuktskadade hus i Sverige som behöver ett syllbyte. 2 pers fixar det på en vecka drygt för 40.000kr i handen. 20tusen i din ficka.

Inte lönt att engagera sig med bokföring på det viset för småpengar. Tid är också pengar - sikta högre.
Tänk positivt Mavve.

Jag måste ju skaffa lite företagarerfarenhet innan jag tillträder som VD på Microsoft ;)
 
Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Kanske detta med att "hyra sin arbetsgivare" vore nått för dig:
http://www.bolagsbolaget.se/
http://www.egnaaffarer.se/egenanstallning.html
finns många fler..
Har kollat på sånt för att kunna ta betalt "vitt" för mekjobb och liknande. Verkar vara riktigt bra om man ska ha betalt för rent arbete, mindre lämpligt om man behöver köpa in delar som kunden sedan ska betala som det borde bli för dina mobilreparationer.

Hur som helst, verkar vara ett smidigt och relativt billigt sätt att kunna utföra jobb och få betalt. Kostar hos de flesta företag jag kollat 6-15% av fakturerat belopp exkl. moms, så länge man väljer ett företag som håller sig i den nedre delen av den skalan tycker jag inte att det är så farligt med tanke på att man slipper bokföringsarbete (förutom att mata in lite uppgifter som krävs för att fakturera givetvis) och får försäkring...
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Om du vill göra det enklast möjligt så är FrilansFinans ett bra tips.
Du kör allt som ett företag, men slipper F-skattsedel.
Dessutom kan du faktiskt dra av moms osv på inköp.
www.frilansfinans.se
Jag har testat och det funkar förträffligt.
Faktiskt även använt mig av deras inkassotjänst (som ingår) med gott resultat.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Om du vill göra det enklast möjligt så är FrilansFinans ett bra tips.
Du kör allt som ett företag, men slipper F-skattsedel.
Dessutom kan du faktiskt dra av moms osv på inköp.
www.frilansfinans.se
Jag har testat och det funkar förträffligt.
Faktiskt även använt mig av deras inkassotjänst (som ingår) med gott resultat.
Har kollat just på frilansfinans sedan tidigare, men deras "frågor och svar" är inte så heltäckande.

Kan de fakturera privatpersoner?
Kreditbedömer de varenda en av mina kunder?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top