Experiment turbo båge

Micke sr400

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha sr 400
Har en yamaha sr400 som alltså är en stånka!(ingen sporthoj men detta verkar va rätt forum för info) Den har jag skruvat på en turbo som suttit på en volvo penta(diesel 4cyl 2.3l)Turbon är en IHI RHB5 och förgasaren en SU ifrån en hundkoja(ställbar) sitter på sugsidan.
Laddmätaren fladdrar väldigt ifrån-0.4 till0 men stabiliseras till 0 bar vid maxvarv.
Läcker en ventil eller blir det såna pulser på en stånka? :confused:
Motorn verkar kvävd för den varvar max 4000rpm.
Komressor delen sitter direkt monterad i toppen måste det vara lite volym i insugsröret för att bygga upp jämnare tryck? :confused:
Bygget är på budget nivå och mest på skoj men tacksam för tips! :)
 
Själv kan jag inte så mycket turbo, men kan det inte vara så att turbon är för stor för den hojen och den inte orkar driva runt den ordentligt?
 
Det är en stor turbo, men lite borde den ladda... Det är ingen variabel turbin antar jag?

/J
 
Du får strypa slangen till mätaren eller köpa en vätskefylld mätare så slutar den fladdra. Går hojen rent och bara stannar vid 4000? Eller missar den och ryker och stannar vid 4000? Läs stiftet och beskriv lite mer...
 
heliac skrev:
Du får strypa slangen till mätaren eller köpa en vätskefylld mätare så slutar den fladdra. Går hojen rent och bara stannar vid 4000? Eller missar den och ryker och stannar vid 4000? Läs stiftet och beskriv lite mer...
Enligt stift helt normalt (brunt svart)vid 4000 låter det som igen satt luftfilter eller ljuddämpare (kvävd)
 
Jag har sån turbo på min Katana. Den är gränsfall till stor där. Laddar från ca 5000 rpm och det är en motor som är på 1168 cc.
En gissning är att din matchning motorstrl -> turbo är "sisådär". Iofs hänger det på val av A/R etc men ändå...
Men Johannes tjänar sitt levebröd på sina kunskaper i ämnet. Läs vad han skriver.
 
Fel av mig!
RHB6 ska det vara i mitt fall.
Men jag tror ändå att du ska överväga det där med storlek på turbo. Eller storlek på puffran. 720 cc är max på en SR om man utgår från en 500 (dom har väl längre slag?).
Iofs är tydligen inte driftsäkerheten den bästa då och den blir väl antagligen inte bättre av överladdning.

Edit: Du har väl mätit under belastning och inte bara torrvarvat?
Obelastat så får du inget laddtryck alls, det kan jag lova dig.
Min Kat ger nåt ynka hekto laddtryck om jag håller sisådär 10000 rpm obelastat. Dock öppnar dumpen och blåser rätt friskt nedåt så turbon försöker ju i alla fall.
 
Robban_C skrev:
Fel av mig!
RHB6 ska det vara i mitt fall.
Men jag tror ändå att du ska överväga det där med storlek på turbo. Eller storlek på puffran. 720 cc är max på en SR om man utgår från en 500 (dom har väl längre slag?).
Iofs är tydligen inte driftsäkerheten den bästa då och den blir väl antagligen inte bättre av överladdning.

Edit: Du har väl mätit under belastning och inte bara torrvarvat?
Obelastat så får du inget laddtryck alls, det kan jag lova dig.
Min Kat ger nåt ynka hekto laddtryck om jag håller sisådär 10000 rpm obelastat. Dock öppnar dumpen och blåser rätt friskt nedåt så turbon försöker ju i alla fall.
Jo det är bara slaget som skiljer 400cc ifrån 500cc.
Det visar ingen skillnad på laddmätaren om man torrvarvar eller belastar men det viner om turbon!Jag kan ju tillägga att jag har ingen wastegate ventil!!
Det som jag tycker är lustigt är att den varvar max4000. Om turbon är förstor så borde den väl varva ändå? Fast börja ladda vid högre varv som jag inte kommer upp till!
Tror jag ska riva bort turbon och testa med orginal så det inte har hänt något !
 
Micke sr400 skrev:
Jo det är bara slaget som skiljer 400cc ifrån 500cc.
Det visar ingen skillnad på laddmätaren om man torrvarvar eller belastar men det viner om turbon!Jag kan ju tillägga att jag har ingen wastegate ventil!!
Det som jag tycker är lustigt är att den varvar max4000. Om turbon är förstor så borde den väl varva ändå? Fast börja ladda vid högre varv som jag inte kommer upp till!
Tror jag ska riva bort turbon och testa med orginal så det inte har hänt något !
Prova stort munstycke Typ ta bort huvudmunstycket!! och se om den varvar längre.. Ursäckta att jag är så hemlighetsfull.. Vet ej ännu vad jag ska göra med bygget. Tips! tänk utanför the box :kocko :tummenupp Benny
 
Micke sr400 skrev:
... Tror jag ska riva bort turbon och testa med orginal så det inte har hänt något !
Kan säkert vara en bra idé om den vägrar varva. Det tycker jag att den borde göra även om turbon vore från en lastbil. Typ.
Eller kan man möjligen tänka sig att kompressorn bromsar för mycket på insugssidan eftersom den inte drivs ordentligt från avgassidan? Då skulle ju det göra att puffran går kronfett. Men det borde du märka, dels på gången då du ger benet, dels på avgasfärgen.
 
Turbon sitter ju original på 86-87 Daihatsu Charade 1.0 och Fiat UNO 1.3, så turbon är nog inte för stor ändå... ca 100 hästar bör den klara av. Sen finns ju MCC SMART, en 600cc Diesel som också har turbo som maxar kanske runt 70 hästar.
 
Verkar svårt det där med enstånkor men man lär nog ha rejält med plenum både på insug å avgassidan tricket lär va att bli av med dom elaka pulserna å skapa ett jämt massflöde i stället


Tänk på att turbon försöker ladda mot stängd ventil den största delen av tiden mot att när den öppnar så töms kompressorn direkt


Få är väl dom som lyckats men jag skulle prova nåt dyligt
 
andersbrink skrev:
Turbon sitter ju original på 86-87 Daihatsu Charade 1.0 och Fiat UNO 1.3, så turbon är nog inte för stor ändå... ca 100 hästar bör den klara av. Sen finns ju MCC SMART, en 600cc Diesel som också har turbo som maxar kanske runt 70 hästar.
Nja, turbon i Charaden heter IHI RHB32 (har jag fått för mig) och är ännu mindre än IHI RHB5 som sitter i Uno Turbo. Turbon i Smarten har ungefär samma storlek som RHB32.
 
lahi skrev:
Nja, turbon i Charaden heter IHI RHB32 (har jag fått för mig) och är ännu mindre än IHI RHB5 som sitter i Uno Turbo. Turbon i Smarten har ungefär samma storlek som RHB32.

Daihatsu
Charade 84- RHB3
GTTI 86- RHB5

FIAT Uno
85-94 RHB5
89-94 TB0245

MCC Smart
600cc 99-02 GT1238S
900cc 91- KP31
 
andersbrink skrev:
Daihatsu
Charade 84- RHB3
GTTI 86- RHB5

FIAT Uno
85-94 RHB5
89-94 TB0245

MCC Smart
600cc 99-02 GT1238S
900cc 91- KP31
Ahaaa... där ser man! Då var det kanske den gamla Charaden jag kollade på.. den med RHB3.. Men den är mindre än RHB5 iaf. Funderade på att köpa den eftersom den kan vara bra att ha.. Vad du kan :tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top