Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
vobbla skrev:Är det någon som vet om expantionskärlet är trycksatt på 12an eller kan jag sätta en liten "colaburk" som kärl![]()

vobbla skrev:f*n va jau e kass![]()
vobbla skrev:Är det någon som vet om expantionskärlet är trycksatt på 12an eller kan jag sätta en liten "colaburk" som kärl![]()
Mats757 skrev:Om det sitter ett trycklock på kylaren så är det trycklöst expansionskärl. Vanligaste lösningen på MC
vobbla skrev:Ja, det sitter ett trycklock!
Så om man håller koll på att det finns wasser i kyhler så kan man göra vad man vill med xpn-kärl?

Hoztic skrev:NajjExpansionskärlet är för att vattenvolymen ökar när vattnet blir varmt, och det måste ta vägen nånstans, i expansionskärlet. Rinner det ut så försvinner det, och du kan få för lite vatten i systemet.
Kylsystemet är dessutom ofta trycksatt eftersom trycksatt vatten kokar senare än vatten med normaltryck = bra = du kan belasta motorn hårdare utan att vattnet kokar!
MEN, om du inte har ett trycklock, med en övertrycksventil så kan du få obehagliga överraskningar om det blir för högt tryck och något ger upp![]()
vobbla skrev:om jag sätter dit en annan burk än den som sitter orginal och sätter dit slangarna som dom sitter nu(topp/botten), måste då burken vara "hård" så den inte sväller eller trycks ihopa när trycket ökar/minskar?
Hoztic skrev:Den måste tåla ett visst övertryck, men du måste ha en övertrycksventil som öppnar vid ett visst tryck och kan blåsa ut luft, men den måste kunna suga in luft också när trycket sjunker, så att du inte får vakuum i systemet!
|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |
|
|
|
Dags för Strängnäs Bike Show!
Sista lördagen i augusti är... |
|
|
Bikeweekend på Kjula denna helg
Den 22-23 augusti är det da... |