Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du med expansion? Det är säkert självklart för många men mig säger det inte mycket![]()
Det borde väl ha funnits hur länge som helst på t.ex. Crosshojar.
Walter Kaaden är ju den moderna expansionskammarens fader och han började med det i mitten av 50-talet. Något större genomslag på gathojar hade det dock inte på ganska länge. Ex. Kawatripplarna som såldes från 1969 till slutet av 70-talet hade original ett tämligen klassiskt avgas men där såldes ju enorma mängder trimsystem av olika slag. På 80-talet när RD350 och RG500 mfl kommer så börjar cyklarna säljas med vad jag skulle kalla expansionskammare.
Om du vill slippa skriva expansionskammare så är ett tips att använda den mer vanliga kortformen: kammare.Ja, var skall man dra gränsen för vad som anses som expansion.
Anledningen till mina grubblerier är att när jag letade udda motorlösningar såg en tysk tillverkare som hade något som jag ansåg var expansioner byggda tidigt 50-tal. Detta var för övrigt helt vanliga mopeder och motorcyklar, inga tävlingsmaskiner.
Anledningen till mina grubblerier är att när jag letade udda motorlösningar såg en tysk tillverkare som hade något som jag ansåg var expansioner byggda tidigt 50-tal. Detta var för övrigt helt vanliga mopeder och motorcyklar, inga tävlingsmaskiner.
Om du vill slippa skriva expansionskammare så är ett tips att använda den mer vanliga kortformen: kammare.
Övergången från enbart ljuddämpare till mer avstämda expansionskammare är ju inte helt tydlig. På standardhojar så gick ju övergången via ett mellanting. Som på tex Kawasakis trepipar. Här var den första delen av "ljuddämparen" faktist just en ihålig diffusor. Dvs den första delen i en fullfjädrad exp.kammare.
Sen kom mer fullödiga kammare, alltså med både diffusor, mittsektion och baffel innan ljuddämpardelen.
/Fd Expansionskammarbyggare
Rakt rör in i ljuddämpare á la 4T lämnades nog på de flesta 2T-motorcyklar i slutet på femtiotalet.Fast steget från raka rör till en mer utvecklad kammare, om du nu föredrar det, är vad jag är nyfiken på.
Inte när dom blev 100% färdigutvecklade.
Min spontana åsikt är att den första hojen är väldigt lågvarvig så att en expansionskammare borde bli 2 meter lång, kanske skulle det kunna vara ett kvartsvågsrör men jag tror inte det.
På mopeden ser jag bara början av röret men kanske.
Historiskt sett så var det expansionskammarna som gjorde att 2t slog ut 4t från motocrossarenan och dom började komma där någon gång på 60-talet. Och jag vill nog definiera crosshojar som serieproducerade.
|
|
Nortons comeback
Norton gör en triumferande ... |
|
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl
Teknik – nya mc-motor... |
|
|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |