Expansionskammare

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
När började det säljas fabrikshojar med expansion egentligen?

Har hört och läst motstridig information i ämnet och tänkte få det utrett en gång för alla.

Vad menar du med expansion? Det är säkert självklart för många men mig säger det inte mycket :va

Vad menar du med expansion? Det är säkert självklart för många men mig säger det inte mycket :va

Sry, avgassystem för tvåtaktare med en kammare som växer i diameter efter cylindern för att sen krympa ned igen innan själva ljuddämparen.

saxat från wiki
"Expansion chambers were invented and successfully manufactured by Limbach, a German engineer, in 1938, to economize fuel in two stroke engines. Germany was running short of petrol, which was at that stage produced using coal and sewerage transformation. An unexpected bonus was that the two stroke engines using tuned exhausts produced far more power than if running with a normal silencer. After the end of the second world war, some time passed before the concept was re-developed by East German Walter Kaaden during the cold war. They first appeared in the west on Japanese motorcycles after East German motorcycle racer Ernst Degner defected to the west while racing for MZ in the 1961 Swedish Grand Prix. He hid the blueprints under his racing leathers and defected during the race by riding off the track and claiming asylum. He did not finish the race. He later provided the blueprints to Japan's Suzuki.[1][2]"

Walter Kaaden är ju den moderna expansionskammarens fader och han började med det i mitten av 50-talet. Något större genomslag på gathojar hade det dock inte på ganska länge. Ex. Kawatripplarna som såldes från 1969 till slutet av 70-talet hade original ett tämligen klassiskt avgas men där såldes ju enorma mängder trimsystem av olika slag. På 80-talet när RD350 och RG500 mfl kommer så börjar cyklarna säljas med vad jag skulle kalla expansionskammare.

Jag byggde en expansionskammare och faktiskt så blev lite bättre fjong i min gamla HVA,, sent 70-tal. Jag hade nog mer tur än skicklighet.:)

Walter Kaaden är ju den moderna expansionskammarens fader och han började med det i mitten av 50-talet. Något större genomslag på gathojar hade det dock inte på ganska länge. Ex. Kawatripplarna som såldes från 1969 till slutet av 70-talet hade original ett tämligen klassiskt avgas men där såldes ju enorma mängder trimsystem av olika slag. På 80-talet när RD350 och RG500 mfl kommer så börjar cyklarna säljas med vad jag skulle kalla expansionskammare.

Ja, var skall man dra gränsen för vad som anses som expansion.

Anledningen till mina grubblerier är att när jag letade udda motorlösningar såg en tysk tillverkare som hade något som jag ansåg var expansioner byggda tidigt 50-tal. Detta var för övrigt helt vanliga mopeder och motorcyklar, inga tävlingsmaskiner.

Ja, var skall man dra gränsen för vad som anses som expansion.

Anledningen till mina grubblerier är att när jag letade udda motorlösningar såg en tysk tillverkare som hade något som jag ansåg var expansioner byggda tidigt 50-tal. Detta var för övrigt helt vanliga mopeder och motorcyklar, inga tävlingsmaskiner.
Om du vill slippa skriva expansionskammare så är ett tips att använda den mer vanliga kortformen: kammare.

Övergången från enbart ljuddämpare till mer avstämda expansionskammare är ju inte helt tydlig. På standardhojar så gick ju övergången via ett mellanting. Som på tex Kawasakis trepipar. Här var den första delen av "ljuddämparen" faktist just en ihålig diffusor. Dvs den första delen i en fullfjädrad exp.kammare.
Sen kom mer fullödiga kammare, alltså med både diffusor, mittsektion och baffel innan ljuddämpardelen.

/Fd Expansionskammarbyggare

Har du bild? Eller länk? Det är väl sannolikt att det var en expansionskammare.

Var går gränsen? Jag tycker att så fort det kan urskiljas att ljudpulserna utnyttjas för att öka fyllnadsgraden så är det en expansionskammare.

Om du vill slippa skriva expansionskammare så är ett tips att använda den mer vanliga kortformen: kammare.

Övergången från enbart ljuddämpare till mer avstämda expansionskammare är ju inte helt tydlig. På standardhojar så gick ju övergången via ett mellanting. Som på tex Kawasakis trepipar. Här var den första delen av "ljuddämparen" faktist just en ihålig diffusor. Dvs den första delen i en fullfjädrad exp.kammare.
Sen kom mer fullödiga kammare, alltså med både diffusor, mittsektion och baffel innan ljuddämpardelen.

/Fd Expansionskammarbyggare

Fast steget från raka rör till en mer utvecklad kammare, om du nu föredrar det, är vad jag är nyfiken på.

Inte när dom blev 100% färdigutvecklade.

Fast steget från raka rör till en mer utvecklad kammare, om du nu föredrar det, är vad jag är nyfiken på.

Inte när dom blev 100% färdigutvecklade.
Rakt rör in i ljuddämpare á la 4T lämnades nog på de flesta 2T-motorcyklar i slutet på femtiotalet.
Alltså de flesta 2T gathojar från iaf 60-talet har just en tom diffusordel som inleder "ljuddämparen".

I racing var ju mig veterligen tyskarna (bla DKW) först ut med både schnürle-portningen och riktiga expansionskammare.
Inte så påläst kring årtalen dock.

Last edited:

Min spontana åsikt är att den första hojen är väldigt lågvarvig så att en expansionskammare borde bli 2 meter lång, kanske skulle det kunna vara ett kvartsvågsrör men jag tror inte det.

På mopeden ser jag bara början av röret men kanske.

Historiskt sett så var det expansionskammarna som gjorde att 2t slog ut 4t från motocrossarenan och dom började komma där någon gång på 60-talet. Och jag vill nog definiera crosshojar som serieproducerade.

Min spontana åsikt är att den första hojen är väldigt lågvarvig så att en expansionskammare borde bli 2 meter lång, kanske skulle det kunna vara ett kvartsvågsrör men jag tror inte det.

På mopeden ser jag bara början av röret men kanske.

Historiskt sett så var det expansionskammarna som gjorde att 2t slog ut 4t från motocrossarenan och dom började komma där någon gång på 60-talet. Och jag vill nog definiera crosshojar som serieproducerade.

Ja, bra är dom nog rakt inte, men nog fasen hade dom insett att det gav fördelar redan då.

Men där måste ju finnas fler tillverkare än twn som gjorde försök till "kammare" vid tidpunkten.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort