Excel och CSV-filer

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Jag har en .txt-fil men kommasepparerade kolumner. Jag ska öppna detta i Excel och spara det som .csv. Problemet är att jag inte lyckas att få med bokstäverna å, ä och ö. Dessa får ngn konstig teckenkodning. Man kan välja teckenkodning när man importerar texten till Excel och jag har provat alla men det blir inget bra.

I .txt-filen finns å, ä och ö.

Finns det någon som vet hur jag ska göra?

edit: jag har svenska MS Office om det spelar ngn roll

När du öppnar filen från Excel får du i "Steg 1 av 3" i importguiden möjlighet att välja filursprung.

Om du då väljer "MS-DOS (PC-8)" bör bokstäverna komma fram rätt.

Alltså:
1. Öppna din .txt fil som vanligt.
2. Spara den som .CSV (MS-DOS)
3. Öppna .csv-filen i Excel och ange "Filursprung" till MS-Dos, alternativt 850-Västeurpeiska (DOS).

Hoppas det fungerar, lycka till!

/SSB

När du öppnar filen från Excel får du i "Steg 1 av 3" i importguiden möjlighet att välja filursprung.

Om du då väljer "MS-DOS (PC-8)" bör bokstäverna komma fram rätt.

Alltså:
1. Öppna din .txt fil som vanligt.
2. Spara den som .CSV (MS-DOS)
3. Öppna .csv-filen i Excel och ange "Filursprung" till MS-Dos, alternativt 850-Västeurpeiska (DOS).

Hoppas det fungerar, lycka till!

/SSB

Tack för svaret men det fungerar inte. Om jag väljer "MS-DOS (PC-8)" så blir alla å, ä och ö till ├ñ och om jag väljer 850-Västeurpeiska (DOS) så blir de bgt annat. Jag har provat allt filursprung bara för att testa och ingen fungerar.

Men, om du redan har en kommaseparerad fil, med filändelsen .txt, och bara ska spara ner den som .csv, dvs samma sak, är det då inte enklare att bara döpa om filen i utforskaren? :va

Men, om du redan har en kommaseparerad fil, med filändelsen .txt, och bara ska spara ner den som .csv, dvs samma sak, är det då inte enklare att bara döpa om filen i utforskaren? :va

Jag vill kunna öppna den och ändra vissa värden i den och så fort jag öppnar den så ändras dessa tecken. Att öppna .txt-filen är värdelöst för det är ett par tusen rader och ca 35 fält d.v.s. rörigt.

Om du inte lyckas med översättningen så kan du enkelt köra
sök/ersätt för varje bokstav du vill ändra.
:tummenupp

Det blir inget bra för att alla tre tecken ser likadana ut, nämligen såhär ├ñ

Tack för svaret men det fungerar inte. Om jag väljer "MS-DOS (PC-8)" så blir alla å, ä och ö till ├ñ och om jag väljer 850-Västeurpeiska (DOS) så blir de bgt annat. Jag har provat allt filursprung bara för att testa och ingen fungerar.
Har du provat att spara textfilen i ANSI-format först? Är den nu sparad i UTF-8? Mecka lite med dom inställningarna och prova igen, om du inte redan testat förstås :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT