EXC450 som motard + RFS hållbarhet

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Funderar på att skaffa motardkit till min exc 450 och undrar om någon testat detta, allmäna synpunkter och tips, vilken drevning ni kör på osv. Vore även intressant med åsikter om hur den står sig mot en 520 eller 625 med tanke på den mindre motorn.

Sist undrar jag även om någon kört en EXC under längre tid som motard/offroad och i så fall ev problem, detta pga att KTM gått ut med att 4-taktarna (RFS) inte ska användas på gata pga klen 5 o 6"e växel, liten oljekapacitet, mindre robusta lager jämfört LC4 etc.

Tack på förhand
Mada
 
Det är väl inga problem i sig att köra 450 som motard, du kommer ju att ha lite mindre effekt än de flesta andra men gentemot 625-660 så är ju EXC betydligt lättare vilket kompenserar en hel del.
Mot 525 är du ju dock körd både effekt och viktmässigt. Frågan är dock hur seriöst du tänkt tävla?
Skall du absolut vara snabbast skall du köra 525 upptagen till 580 cc eller husaberg 650 eller KTM 660 factory :) skall du dock bara köra för det e kul och tävla lite ibland så duger exc 450 utmärkt.

Att köra exc på vägen är förkastligt utan ryckutjämnare i bakhjulet och bara halvkass med ryckutjämnare. EXC har betydligt klenare drev och för låg 6 växel. Oljemängden är dock inget problem det är bara att byta oftare.

Skall du ha en EXC så skall det vara för racing only.
 
Tanken är inte att tävla seriöst utan mer träna för att det är kul, förmodligen blir det mest korta turer på kurviga vägar och busåka i industriområden osv. Alltså inget touringåkande eller pendlande till jobbet. Detta kommer sedan att kombineras med enduro och crossåkning på motionsnivå.

Vad gäller hållbarhet så undrar jag främst över den motorrenovering/stor service som rekomenderas efter 90h eller liknande, frågan är hur långt man kan stretcha detta om man kör på motionsnivå....

Finns det ngn på forumet som kört hundratals timmar/1000 mil och kan berätta om vad som servats hittills?
 
Borsiin skrev:
Det är väl inga problem i sig att köra 450 som motard, du kommer ju att ha lite mindre effekt än de flesta andra men gentemot 625-660 så är ju EXC betydligt lättare vilket kompenserar en hel del.
Mot 525 är du ju dock körd både effekt och viktmässigt. Frågan är dock hur seriöst du tänkt tävla?
Skall du absolut vara snabbast skall du köra 525 upptagen till 580 cc eller husaberg 650 eller KTM 660 factory :) skall du dock bara köra för det e kul och tävla lite ibland så duger exc 450 utmärkt.

Att köra exc på vägen är förkastligt utan ryckutjämnare i bakhjulet och bara halvkass med ryckutjämnare. EXC har betydligt klenare drev och för låg 6 växel. Oljemängden är dock inget problem det är bara att byta oftare.

Skall du ha en EXC så skall det vara för racing only.

För låg 6´e växel??
Nä det tycker nog inte jag...
5´e å 6´e växeln i EXC lådan är väl mest tänkt till ev transportsträck åkning!?
Med 14/40 drevning så gör hojen 200+.....
Tycker det räcker alldeles utmärkt!! :tummenupp

Sen med ryckutjämnare i bak så är hojen inte alls oduglig på gatan!!
Har du provat?

Den renovering man skall utföra efter 90h är väl byte av kamaxel drev och kedja om jag inte minns helt fel + vevaxellager.
Och div kontroller av kolv m.m.

Man kan nog sträcka sig ganska långt på intervallen, tror inte det är några som helst problem att åka 150 - 200 h... i motionärs tempo..

Men man kan ju skruva isär å kolla bara för att vara lite mekar pervers.. :yoparty


/

M
 
Last edited:
Borsiin skrev:
Skall du absolut vara snabbast skall du köra 525 upptagen till 580 cc eller husaberg 650 eller KTM 660 factory

Att köra exc på vägen är förkastligt utan ryckutjämnare i bakhjulet och bara .
.

En som ej är påläst
:va :va :crash
 
Sorry läste fel trodde det var sx låda och den är helkass växlad.

Jo jag har delat flertalet enduroväxelådor bla KTM som gått på landsväg. Och för körning till från jobb etc (dvs inte aktiv körning med varierande gaspådrag) så sliter du ut den relativt snabbt äv om du har ryckytjämnare i bakhjulet.

Vad det gäller vilken hoj man kör snabbast på är väl högst individuellt men de förare som är i topp kör mig veterligt inte KTM 450 :va
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top