Ev. Köpa sporthoj

Sivvo

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
03 Suzuki gsxr 1000
Gixxer 1000 k4, sitter bekvämt, inga problem att köra långt (i lite högre farter) billiga på blocket och ett jävligt fint tryck i motorn med den låga vikten går alldeles utmärkt att ligga på 6an från 30kmh och högre!
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Liten uppdatering.

Har varit och kollat lite hojar nu, renodlad sportis kanske är lite väl extremt ändå med tanke på både sittställning och försäkring :)

Provade mt09 ytterligare än gång i veckan med ett välljudande akra på, kändes lite oklar på något höger.
Kanske är mitt minne ganska kass men det kändes som om det var snäppet bättre vrid i min street triple men ser ju inte alls ut så på papper.
Tyckte man fick vålda på bra för att det skulle röra sig ordentligt.

Hoppade sedan på en mt10 och blev väl smått förälskad måste jag säga.

Såå tillbaka på ruta noll :7peta

Körde du den i "rätt" läge? I B-läget är MT-09 seg som sirap.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Väl medveten om mapparna där.
Väldigt ryckig gång i A läget också mot 10:an.

Har kollat lite äldre gsx-r's också, är det något stort som händer mellan modellerna där k3-k4 ?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
kolla upp ducati streetfighter, senast jag kollade så klassades min som tourer. :hihi och därav blir den billig som vilken annan tourer som helst i princip. sen att det är en sporthoj utan kåpor är en annan femma! :)

kan va värt att kolla upp om du vill ha en hoj som är billig men med pullver som en sporthoj.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Ducati streetfighter är ruggigt vacker!

En fråga jag har ang. gsx-r 750.

Är det något rejält lyft från k5 till k6 ?
Av vad jag har läst så upplevs den "gamla" k5:an som större och därav lite bekvämare för längre sträckor, samt att den skulle ha lite bättre botten.

Ligger det något i detta ?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Provkör...gsxr1000 05-08 är most bang for the buck om du frågar mig. Brutalast på låga varv jämfört med andra märken i samma årsmodell. O skönast sittställning. Ingen stress/vikt på armarna om du är som mig, ca 1.80.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ducati streetfighter är ruggigt vacker!

En fråga jag har ang. gsx-r 750.

Är det något rejält lyft från k5 till k6 ?
Av vad jag har läst så upplevs den "gamla" k5:an som större och därav lite bekvämare för längre sträckor, samt att den skulle ha lite bättre botten.

Ligger det något i detta ?
Motormässigt ingen större skillnad, snarare blir -06 lite tyngre samtidigt som den får lite annat utseende och andra uppdateringar. 04-05 är den lättaste generationen 750 liksom 06-07 är de lättaste 1000.

Jämfört med andra märken sitter man ganska rymligt på gixxer, tantens K4 känns nästan som en sporttourer när man kliver över från min R1.
 
Last edited:

Sivvo

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2016
Ort
Göteborg
Hoj
03 Suzuki gsxr 1000
K3 har svarta kåpor där nere K4 har vitt där nere sen är dom i stort sätt samma, k3 har 4 klossar fram k4 har 2 stora
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Du kommer ångra dig om du köper en 750 o sen kliver på o testar en gsxr1000. Iallafall om du kör gata. Sån jävla skillnad
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Att provköra allt blir svårt tyvärr men tack för alla svar!

Är det flera som tror att en 750 är lite för snäll för gatan ?
Är verkligen ingen kurvfantom utan uppskattar snarare lite extra stabilitet i rak kurs och tänkte att 750 passar in fint där mellan 1000 och 600.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att provköra allt blir svårt tyvärr men tack för alla svar!

Är det flera som tror att en 750 är lite för snäll för gatan ?
Är verkligen ingen kurvfantom utan uppskattar snarare lite extra stabilitet i rak kurs och tänkte att 750 passar in fint där mellan 1000 och 600.

För snäll tycker jag nog inte. Sedan kanske du vill ha mer tryck i motorn?
Jag trivs rätt lagom med 140-150 hästar på gata, har inget större behov av mer.

Men nog flinar jag lite extra när jag sätter mig på ett tvåhundrahästars åbäke och gasar som jag har vett för. :hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Att provköra allt blir svårt tyvärr men tack för alla svar!

Är det flera som tror att en 750 är lite för snäll för gatan ?
Är verkligen ingen kurvfantom utan uppskattar snarare lite extra stabilitet i rak kurs och tänkte att 750 passar in fint där mellan 1000 och 600.
Nej, snarare begriper jag inte vad man ska ha en 1000-klubba till. Förutom känna sig häftig då. Ingen chans använda den vettigt, bryr man sig inte om det så för all del.

750n har 150 hk, det räcker och blir över. Den går betydligt lugnare än en 600 faktiskt. Andra hojtyper som Bandit, ZX, FZ har ju lite annan trimning av motorn så det är inte jämförbart. Min R1 går bara bana/race och det finns anledning till det. Världens tråkigaste hoj på krokiga favoritvägen... Om man inte börjar på dubbla skyltarna!
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Nej, snarare begriper jag inte vad man ska ha en 1000-klubba till. Förutom känna sig häftig då. Ingen chans använda den vettigt, bryr man sig inte om det så för all del.

750n har 150 hk, det räcker och blir över. Den går betydligt lugnare än en 600 faktiskt. Andra hojtyper som Bandit, ZX, FZ har ju lite annan trimning av motorn så det är inte jämförbart. Min R1 går bara bana/race och det finns anledning till det. Världens tråkigaste hoj på krokiga favoritvägen... Om man inte börjar på dubbla skyltarna!

Lekfaktorn är större. 1000 kubikare är betydligt lättare att plocka upp på bakhjulet. Speciellt vid lägre varv. Sen vill mycket ha mer..såklart det är roligare med mer hästar oavsett hur mycket man har. Majoritet kör trots allt på gata o gillar att då o då brassa satan rakt fram. Vem har sagt att man måste kunna stämpla fullt i 90 graders kurvor för att "få" äga en 1000cc. Sen dör de flesta i kurvor...kör man lugnt i kurvor o gasar på när det blir rakt så lever man längre. Om man nu hinner sakta ner till kurvan dyker upp =P
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Lekfaktorn är större. 1000 kubikare är betydligt lättare att plocka upp på bakhjulet. Speciellt vid lägre varv. Sen vill mycket ha mer..såklart det är roligare med mer hästar oavsett hur mycket man har. Majoritet kör trots allt på gata o gillar att då o då brassa satan rakt fram. Vem har sagt att man måste kunna stämpla fullt i 90 graders kurvor för att "få" äga en 1000cc. Sen dör de flesta i kurvor...kör man lugnt i kurvor o gasar på när det blir rakt så lever man längre. Om man nu hinner sakta ner till kurvan dyker upp =P
Du har släkt som jobbar i begravningsbranschen? Eller gör det själv, rentutav? ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
För att busa finns det betydligt bättre hojar än litersport... Likaså för att köra lugnt i kurva och brassa satan rakt fram. ;)

Men egentligen spelar det ingen roll, det brukar sluta med en hoj man tycker är snygg och som man får tag på.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Kan inte en litermaskins vrid vara till fördel både vid snällare och argare körning menar du ?

Har kollat sport touring också Ankan, gillar både busan och zzr1400 :)

Vill inte låta macho på något sätt alls, men gillar att gasa rätt fram och vill ha mer effekt än vad Street eller mt-09 erbjuder.

Är ingen vidare buse eller wheeliekung heller bör tilläggas, är gladare att gassa när man är ensam på sträckorna.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
+1
En literhoj kör man mer harmoniskt.
Småbågar är endimmensionella medan en literhoj kan slököras eller vara ursinnig.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Tjenare asgas !

Jag ser att du reggade dig här på sporthoj redan 2010 .
Och din avatar ser ut som en typ 500 cc så jag utgår från att du inte är en nybörjare direkt från 125 cc !
Jag har inte läst hela tråden men jag har varit in lite nu och då och kollat för just denna frågeställning intresserar mig !

Dels för att jag själv har gått från trimmad 50 cc i 14 års åldern till 125 cc några år till helt utan hoj i allt
för många år och sen till 600 KLR i ca 15 år och så byttes den till en zx10r -04 för typ 3 1/2 år sen .

Nu åker grabben 125 cc så jag kan säga att om grabben vill köpa en (nu går de ju inte rent körkortsmässigt)
1000 cc sporthoj direkt efter 125 cc så skulle jag inte sponsra den tanken men har du åkt typ cross eller
halvcross som jag med 500 - 600 cc några år så är rekommendationen från mig = 1000 cc !

Min 600 KLR halvcross gick i ungefär 100 km / h vid ca 4000 rpm på högsta växeln 5 an
De gör 10 oxå på 6 an , skillnaden tycker jag med original krassning är att 10 an låter som jag skulle ligga
på 3500 rpm på 3 an !

Oberoende av ljudupplevelsen så är en sak HELT Klar ! Jag kommer Aldrig att byta till en 600 igen !
Jag har testat flera 600 hojjar och dom är helt fantastiska maskiner men när man har åkt ett tag och vill att
responsen på rullen fortsätter efter 160 - 170 (autobahn förstås) så är valet enkelt !

Köp en 1000 av ett märke som börjar på K och slutar på i ! Helst med efternamnet NINJA
Efter årsmodell 2004 . Du kommer aldrig att ångra dig ! :rock
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top