Ev. Köpa sporthoj

Försökte kolla Svedea men man måste vara 30, jag blir 29 i aug.

Ska kolla dina försäkringar, tack för tipset. :)

Bilsport och MC ville ha 32000 på hel/helår, förut kostade det 7000:- på mig när de hade sin offroadförsäkring.

Edit: Dina försäkringar ska ha 25000 per år för hel/helår..

Edit2: Länsförsäkringar ska ha 16000 hel/helår för en 690 SMC R.

Last edited:
Försökte kolla Svedea men man måste vara 30, jag blir 29 i aug.

Ska kolla dina försäkringar, tack för tipset. :)

Bilsport och MC ville ha 32000 på hel/helår, förut kostade det 7000:- på mig när de hade sin offroadförsäkring.

Edit: Dina försäkringar ska ha 25000 per år för hel/helår..

Edit2: Länsförsäkringar ska ha 16000 hel/helår för en 690 SMC R.

Bedrövliga summor.Kan ingen komma med en laglig försäkring som gör att man har rätt att vistas i trafiken och som inte kostar en massa fantasisummor eller ska man behöva lagstifta om detta också för att få bort försäkringsbolagens "vi ska alltid gå med vinst oavsett fordon attityd".För det som sker nu är inte alls okey på något sätt när man från början gjort det till ett tvång att köra minst trafikförsäkrat som bolagen tyvärr ändå försöker slå ihjäl.Förstår att en del kanske chansar och kör oförsäkrat med nuvarande filosofi hos dessa försäkringsbolag. :3freak

Är ni intresserade av Daytona 675.
Fick riktigt bra premie av Gjensidige.
Är 40+ bor i zon 1, hel/hel för ca 9,5kkr.
Vet dock inte om den stiger markant om man är yngre.
Folksam skulle ha 16,5kkr för samma försäkring.
Inte kollat LF då de alltid varit vråldyra för mig!

Tips om du kollar en Daytona 675.
Årsmodell 06-08
  • Kolla bromsskivorna. De tidiga årsmodellerna hade skivorna en tendens att slå sig.
  • Kollar så laddningsregulatorn är bytt på återkallelse. Den gamla har en tendens att ge sig vid hårdare körning med tråkigt resultat.

Årsmodell 09-12
  • En facelift. Inga större ändringar förutom att de har nya bromskivor och kosmetiska förändringar. Du ser det främst i fronten på att det kommit en plastdetalj vid luftintaget.
  • Inte hundra på om de bytt laddningsregulatorn till denna modell.
  • Finns R modell med Öhlinsdämpare samt Brembo monoblockbromsar. Denna hoj genererar högre försäkringspremie än den vanliga modellen fast den ej har högre effekt. Detta för att bolagen anser att den attraherar de som kör lite mer aktivt så att säga. Vad de nu har för belägg för detta?

Årsmodell 13-16
  • Här ser du direkt att det är ny bakram samt att avgassystemet är draget lågt istället för under kutsen.
  • ABS kom 13 på Daytona
  • R modellen finns även här med samma effekt hos försäkringsbolagen som tidigare.

Ska du köra Daytona så se till att få ordning på körställningen. Förankra dig i tanken med knäna och arbeta med bål och ryggmuskler för att hålla uppe överkroppen, annars har du djävligt ont i handlederna inom kort.

Daytona 675 kommer sluta säljas efter denna säsong om de inte redan slutat.
Kommer det en uppföljare? Ja vem vet.

Hoppas detta hjälper dig något ifall du är sugen på en Daytona

Last edited:
Ja det är faktiskt bedörvligt, jag vill gärna ha en ny sporthoj eller motard.

GSX600R -07 kostar 23000 hos LF med MC Smart, 8000:- i självrisk.

En Monster 696 -09 kostar endast 7600:- per år. Märkligt att en 690 SMC R kan vara mer än dubbelt så dyr hos LF.

Ja det är faktiskt bedörvligt, jag vill gärna ha en ny sporthoj eller motard.

GSX600R -07 kostar 23000 hos LF med MC Smart, 8000:- i självrisk.

En Monster 696 -09 kostar endast 7600:- per år. Märkligt att en 690 SMC R kan vara mer än dubbelt så dyr hos LF.

Har inte KTM generellt sett högre premier pga att de är extra stöldbegärliga och buskörs mycket?

Mycket möjligt.

Finns det någon annan motard som är snygg och som man inte behöver serva så ofta?

Finns mest tjockmotarder som Dorsoduro, Hypermotard och TE610/630. Om du inte ska köpa nytt, då finns ju Husqvarna 701. Eller om du har en jävla tur och lyckas få tag på en Nuda 900. XR650R är kul, men också ful.

Finns mest tjockmotarder som Dorsoduro, Hypermotard och TE610/630. Om du inte ska köpa nytt, då finns ju Husqvarna 701. Eller om du har en jävla tur och lyckas få tag på en Nuda 900. XR650R är kul, men också ful.

Husqvarna såg rätt snygg ut, dock hittade jag inget regnummer för att kolla försäkring. Sen var den lite dyr, vet ju att den är värt 20000 mindre om ett år.

Behöver inte vara världens roligaste då det är ren transport men slipper ju gärna känslan av att man stressar ihjäl motorn (Vet att man inte gör det)

Har faktiskt inte tänkt på Daytonan där, många säger att den är på tok för hård för gatan men vad vet jag.

Jag har svårt att se att man stressar en hoj byggd för att toppa 260+ på en svensk motorväg även om man ligger en bra bit över hastighetsgränsen. Sen är det ju självklart att den varvar mer än en 1000 kubikare.

Jag har svårt att se att man stressar en hoj byggd för att toppa 260+ på en svensk motorväg även om man ligger en bra bit över hastighetsgränsen. Sen är det ju självklart att den varvar mer än en 1000 kubikare.

Har jag med, därav det finstilta inom parantesen...

P-E - Jag kör idag xr650 motard och tycker den är toppen, bara man pallar med kicken :)
Har den försäkrad hos bilsport och MC, kommer inte ens ihåg vad jag ger för den så det är lågt!

Har jag med, därav det finstilta inom parantesen...

P-E - Jag kör idag xr650 motard och tycker den är toppen, bara man pallar med kicken :)
Har den försäkrad hos bilsport och MC, kommer inte ens ihåg vad jag ger för den så det är lågt!

Tack för tipset! När slutades den tillverkas?
Finns inte direkt överflöd av den på blocket. :)

Bedrövliga summor.Kan ingen komma med en laglig försäkring som gör att man har rätt att vistas i trafiken och som inte kostar en massa fantasisummor eller ska man behöva lagstifta om detta också för att få bort försäkringsbolagens "vi ska alltid gå med vinst oavsett fordon attityd".För det som sker nu är inte alls okey på något sätt när man från början gjort det till ett tvång att köra minst trafikförsäkrat som bolagen tyvärr ändå försöker slå ihjäl.Förstår att en del kanske chansar och kör oförsäkrat med nuvarande filosofi hos dessa försäkringsbolag. :3freak

Före EU medlemskapet så var det "svensk lagstiftning" som bestämde kostnaden för trafikförsäkring.
Men som EU-medlemmar var detta inte OK längre enligt Bryssel.

Skulle vilja säga -04 men är inte helt säker.
Hade en 690 smc -14 ett tag men gick faktiskt tillbaka till en xr igen.

Före EU medlemskapet så var det "svensk lagstiftning" som bestämde kostnaden för trafikförsäkring.
Men som EU-medlemmar var detta inte OK längre enligt Bryssel.

Det där EU har bara kostat flertalet medborgare i olika länder en massa pengar med bla en svindyr medlemsavgift som ofta bekostar några sämre bemedlade länder som t ex Grekland med några andra.En annan rolig detalj är att när vissa folkvalda samt medborgare ställs inför frågan om man ska vara med eller ej så blir ibland svaret att det går ju aldrig att vara utan detta EU för då klarar man sig inte !?.Nähä, men hur fungerade världen innan detta EU blir ju lätt tanken för då gick Europa runt minst lika bra och om inte bättre mellan varven av vad jag minns.Kan förstå Storbritannien som kastade in handuken i halvlek där nu Skottland tydligen envisas med att söka fortsatt medlemsskap.Men sedan å andra sidan så ville de ju inte lämna detta England vid senaste folkomröstningen så de är väl lika fixerade som många andra länder vid detta ibland hjärntvättarsystem.Så låt ruggdunkareklubben av politiker långt borta i Bryssel sitta och mäta med linjal vad som är en jordgubbe eller ej mm i sin egen lilla värld och låt oss andra vara ifred från dessa flertalet dumheter.

Går också i tankarna att skaffa en sporthoj för att övningsköra och sen ta kortet nästa sommar.

Kollade en R6 -06 och den kostade 49000:- att försäkra hos trygghansa så den går ju fetbort tyvärr, då jag gärna hade kört Yamaha då den är snygg som fan och jag är ett Rossifan.

Har efter att ha läst denna tråd kollar försäkring på GSXR 600, 750 och 1000 hos länsförsäkringar (Suzuki märkesförsäkring) och den kostar på mig, snart 29, inget hojkort och boendes i Sthlm mellan 23 och 25000 med 2500:- i självrisk vilket jag tycker är helt ok. Kollade årsmodeller från 06-11 och självrisken var alltid 2500:-

Är det några andra hojar man ska kolla på för att få fram märkesförsäkring?

Var även inne på en KTM 690 SMC-R för att försäkringen var låga, kostade 7000:- på mig när jag kollade för något år sen men nu står det att jag måste ringa de. (Bilsport och MC) så en motard går nog bort ändå.

Är nog ändrat eller läste du fel, du är inte den första som gjort det.

Och vad är självrisken? Exempel från
http://suzukimcforsakring.se/om-forsakringen/sjalvrisker/
Stöldförsäkring 1 500/25 000 kronor * Brandförsäkring 1 000/25 000 kronor * Vagnskadeförsäkring 2 500/25 000 kronor *

* Den högre självrisken gäller för modellerna GSX R600, GSX R750 och GSX R1000

Jag tog medvetet bort Hayabusa och reglerna för Busan. För dom reglerna kan förvirra.
Och har förvirrat många. Som trott att de haft låg självrisk. När de stått hos verkstan med den vurpade hojen och fått frågan: Har du 25000kr till självrisken ? Och när de inte haft 25000kr har det bara varit att rulla hem hojen. Oreparerad.
Fick jag höra av en kundmottagare på en verkstad.

Som jag ser det är villkoren så dåliga för helförsäkring för en äldre Suzuki sporthoj så det lönar sig inte ha helförsäkring hos Suzuki märkesförsäkringar.
Det är billigare att köpa en "ny" begagnad hoj eller reparera hojen själv efter vurpa. Än till exempel betala ca 12000kr helår med självrisk 25000kr för en GSXR750 som kostade 40000kr på blocket. Speciellt som "försäkringsreparationer" kan ta tid.
Tre månader och Sju månader har jag varit med om.

Last edited:
Kolla i försäkringsbrevet/försäkringsvillkoren dvs pdf filen som går att ladda ner och läs igenom avtalet innan ni tecknar, vilket inte tar längre än ca 10 min och de besvara samtliga frågor gällande självrisk m.m. 25k i självrisk hos Suzukis och triumps märkesförsäkring gäller för sportisarna som är yngre än 10 år annars är det den låga självrisken som gäller, dvs 2006 och äldre.

Länsförsäkringar är billigare på en GSXR 600 -07 samt lägre självrisk.

Edit: Duacti har ingen märkesförsäkring eller? Bilsport & MC står det på google i en artikel från 2012 men när jag ringde de så stämmer det ej.

Last edited:
Kolla i försäkringsbrevet/försäkringsvillkoren dvs pdf filen som går att ladda ner och läs igenom avtalet innan ni tecknar, vilket inte tar längre än ca 10 min och de besvara samtliga frågor gällande självrisk m.m. 25k i självrisk hos Suzukis och triumps märkesförsäkring gäller för sportisarna som är yngre än 10 år annars är det den låga självrisken som gäller, dvs 2006 och äldre.

Läste igenom http://suzukimcforsakring.se/wp-content/uploads/2016/03/MF57.pdf och hittade inget annat än att självrisken står i försäkringsbrevet.
Som jag inte sett röken av innan försäkringen är tecknad.
Så jag utgår från att det som står här är korrekt
http://suzukimcforsakring.se/om-forsakringen/sjalvrisker/

Och vad det gäller sporthojar som är äldre än 10 år så är det som jag ser det ingen ide att teckna nått annat än trafik eller möjligen halvförsäkring. Om man inte har tummen mitt i handen.

För min erfarenhet av försäkringsskador är 3 månader (Bilsport & MC och Yamaha I Mölndal) och 7 Månader (Folksam och Bike Göteborg) Båda skadorna på hösten. Så det är tiden för reparation under lågsäsong !

Liten uppdatering.

Har varit och kollat lite hojar nu, renodlad sportis kanske är lite väl extremt ändå med tanke på både sittställning och försäkring :)

Provade mt09 ytterligare än gång i veckan med ett välljudande akra på, kändes lite oklar på något höger.
Kanske är mitt minne ganska kass men det kändes som om det var snäppet bättre vrid i min street triple men ser ju inte alls ut så på papper.
Tyckte man fick vålda på bra för att det skulle röra sig ordentligt.

Hoppade sedan på en mt10 och blev väl smått förälskad måste jag säga.

Såå tillbaka på ruta noll :7peta

Back