Ev. Köpa sporthoj

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Tjenare!

Har en länge period varit sugen på att prova på en sporthoj, trots att jag alltid sagt att jag aldrig skulle äga en.

Finns det några uppenbara val kring dom 4 stora japanska tillverkarna ?

Hur ligger en 600cc mot literhoj på motorvägen ?
Blir tvunget motorvägen någon timme då och då för att komma åt bättre vägar och likadant under semestertiden då man tar tältet någon gång.

Har en svag punkt för Suzukis 750, även suzuki erbjuder den bästa försäkringen via deras märkesförsäkring som ingen annan verkar kunna erbjuda.

R6 efter 06 är snyggast, Giftgrönt är lika coolt nu som när jag var liten, honda har sitt namn osvosv. Öppen för allt :)

Tack sälänge !
 
Rent spontant så är ju en 600cc inte speciellt kul på en motorväg. Det är ett jävla växlande plus att dom varvar satan redan i 100kmh.
 
Har du en Trajja så är en 675 ett bra val. Den varvar visserligen mer än en literklubba på motorvägar i Sverige men det går att fullgasa på Autobahn också. Och du vill väl ha en SportHoj inte en lågvarvig glidare?

Naken så ska du ha en Street Triple R om du inte vill ha kåpa och en Daytona med några hästar till.

Men kom ihåg att Michael Schumacher körde ifrån literklubbor på bana med en 2009 Street Triple R innan han körde omkull i skidbacken. :)
 
Behöver inte vara världens roligaste då det är ren transport men slipper ju gärna känslan av att man stressar ihjäl motorn (Vet att man inte gör det)

Har faktiskt inte tänkt på Daytonan där, många säger att den är på tok för hård för gatan men vad vet jag.
 
Har själv en 675 -09 och visst är se lite hårda om man åker 10mil i sträck eller mer men det gellsadel att köpa för en bra peng. Annars är det en rolig och fin cykel med bra försäkringspremie.
 
Försäkringen är kanon och fanken dom ser ganska trevliga ut :)

Några årsmodeller av just denna man bör sikta på ?
 
Försäkringen är kanon och fanken dom ser ganska trevliga ut :)

Några årsmodeller av just denna man bör sikta på ?

Jag har kört betydligt längre än 10 mil med en Babytona utan att må dåligt men jag kanske inte tillhör den yngre, lite känsligare, generationen :D

Som alltid, ta en provtur och känn efter. Street Triple är en bättre hoj om man vill göra mer än köra fort med nedlägg men Babytona klarar det mesta. :)
 
Kan tro Streeten är bättre på det mesta jag gör, har bara ett jäklans sug på att prova!

Hade en street tripleR innan nuvarande hojen och hade nästan bestämt mig för att hämta en mt-09 innan suget kom krypandes, men man vet aldrig som sagt.
 
Gillar du inte att varva finns ju inte någon direkt anledning att köra en 600:a iaf...
I övrigt, provsitt och provkör i den mån du kan för att bestämma dig för vilken som funkar bäst för dig.
 
en sukka 750 som du var inne på är en skön kompromiss för gata, lite mer lågvarvs-effekt än en 600cc men samtidigt kan man vrida på fullt utan att vara rädd för highsider ut ur böjar
 
Inga problem att cruisa på motorvägen med en sportig 600:a bara att Peta in högst växeln.
Motorväg trist oavsett vilken hoj man har��
 
Inga problem att cruisa på motorvägen med en sportig 600:a bara att Peta in högst växeln.
Motorväg trist oavsett vilken hoj man har��

Motorvägar är ju kurviga som fan, nästan så man kör med knäskrap ju, beroende på hastighet då såklart....... :7peta :tungan
 
Visst bara att varva ur på högsta växeln,
Men man kommer snabbt långt hemifrån på motorvägen��
 
En literhoj är inte heller helt uteslutet, tycker bara dom jag kollat på känns bra mycket större. Nödvändigtvis inte något negativt väl i rullning.
Hade inga problem med min trajja men hur står sig en daytona mot japanarna ?
Tycker också en ylande 4:a känns passande :)

Kommer förmodligen finnas en mängd stavfel nu, min mobil och jag hatar varandra.
 
Last edited:
Varför detta ständiga gnäll på att man måste varva? :va Nä TS, ut och provkör så ser du hur jävla kul en 600 är :tummenupp
 
jag säger literklubba...

du får ju ändå betala för en i försäkringspremie, och ja det är roligare! dagens 1000 har så pass snabba chassi så inte där heller har 600 :an någon fördel.

åk och titta på en Tuono v4 och bli kär ... den e billig att försäkra med !
montera clipon om du inte tycker du sitter så sportigt som du borde.
 
Släng 600 och 750, alla vet att literklubba är det enda valet :fakta
 
Jag kör en 750 K8 som bruks hoj, körde den 1200mil förra året, den är helt underbar, drar lite soppa om man kör vanligt oxå, som bäst 0.41l/mil vid touring, normalt omkring 0.5l/mil om man inte gasar så mycket. Skön sittställning och bra säte. stor rekommendation för både bana o gata
 
Back
Top