Ev felaktig service

Gregorian

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
ZX9R
Håller på för fullt med att plocka ner min nya cykel för kontroll. Skulle lyfta av tanken tidigare idag, har ingen som helst erfarenhet av att skruva mc. Skruvade loss 4 skruvar som höll fast tanken, lossade sedan bränsleslangen mellan tanken och bränslefiltret. Nu till problemet, slangen var helt upptorkad, det som hände när jag skulle lossa den var att slangen gick av pga att den var full med sprickor.

Lyfte av tanken, tänkte att jag skulle kika på hur luftfiltret såg ut, det såg rent ut sagt förjävligt ut, nästan helt svart, och fullt med skit.

Enligt boken så var den inne på en stor service vid 3490 mil, vilket innebär bla kontroll av ventiler, byte av luftfilter, den har nu gått ca 3900. Säljaren intygade att denna servicen var utförd.

Blir ett luftfilter så skitigt på bara 400mil? Vilken slang är vanligt att lossa när man ska lyfta av tanken?? Den slangen jag tog bort måste ha suttit där i flera år, jag förutsätter att man plockar av tanken när man kontrollerar ventilerna?? Vilket alltså skulle ha gjorts för ca 400 mil sedan.

Finns det några mer bra sätt att kolla om dom verkligen har gjort det dom borde ha gjort på servicen?

/Mvh Tobbe

Mina luftfilter (VFR samt CBR) har aldrig blivit störande skitiga på så kort sträcka.

Inte har de gjort någon service på den. Gör den själv istället. Investera i en servicemanual så har du något att göra under vintern.

Låter som att du blivit lurad...
Usch vad fult.
Och surt. Då det inte år billiga pengar vi talar om för den stora servicen!
Jag håller på och köper upp mig på en shimssats så hugade kan få en RIKTIG kontrolll och justering till en rimlig summa pengar.

Det är ofta man hört folk som misstänker att de blivit uppskörtade, särskilt på stora servicen.

Blås(t) ?

Fult gjort, men sånt slår bara tillbaka på dem själva.
Var gjorde du servicen sa du :confused:

Upplys firman om att du tagit upp ämnet i forumet här o har de någon heder så fixar de din hoj. Annars står de sig lätt utan kunder.... Inget rykte sprider si så snabbt som ett dåligt sådant... Jag hade blivit :mad:

jag har inte gjort servicen, men killen som jag köpte den av lovade mig att den servicen var gjord, boken är stämplad från en firma i jönköping, ska ringa o prata med dom imorrn, om det visar sig att servicen inte är utförd kommer någon (förra ägaren eller verkstaden) få en rent helvete kan jag lova :mad:

Gregorian skrev:
2484094 jag har inte gjort servicen, men killen som jag köpte den av lovade mig att den servicen var gjord, boken är stämplad från en firma i jönköping, ska ringa o prata med dom imorrn, om det visar sig att servicen inte är utförd kommer någon (förra ägaren eller verkstaden) få en rent helvete kan jag lova :mad:

Svårt för dig och bevisa att verkstaden slarvat.
Men din historia visar ju hur mycket en servicebok är värd...

Om snubben som sålde hojen känner någon på Jönköpingsfirman kan han ju ha bett att få en stämpel i boken (eller flera) i serviceboken utan att de ens tittat på hojen (råkade ut för en liknande sak vid mitt senaste hojköp).

Two stroke man skrev:
2484098 Svårt för dig och bevisa att verkstaden slarvat.
Men din historia visar ju hur mycket en servicebok är värd...

Håller med fullt ut. sjukt, just därför ska man göra allt själv då vet man vad som blir gjort. byt oljefilter och olja med ,förmodligen gammalt ochså.

Har pratat med dom inblandade, det verkar iaf som att den är servad korrekt. Skönt att det ordnade sig, dock så ska jag nog sälja den, har hittat ett annat objekt med lite mindre effekt. Har kommit fram till att det inte är bra med 151hk på bakhjulet med nytaget körkort.

/Mvh Tobbe

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...