Ev bygga turbo-hoj....! Lite frågor / funderingar

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Niklasinorr skrev:
2567626 Eftersom registret är långt, på min 750 så hade jag 6000 varv med effekt (effekt med stort E alltså...:) ) så det där med att växla är inte så nödvändigt, dessutom så är hojen så in i h-vete stark så man kan ligga och köra på högre växlar hela tiden, den drar som ett lok iallafall. När jag köpte den så tog det faktiskt nästan en månad innan jag upptäckte att jag växlade vid 10 000 varv, då hade jag ju 3000 varv kvar så att säga, det är sånt infernaliskt drag så man växlar instinktivt för tidigt. Tänk dej att ligga på fullt skaft på sexan ute på E4:an (givetvis avstängd för högfartstest, vi skall ju vara lagliga här!) och varje liten svacka gör att framhjulet lättar flera hundra meter, i 270 knutar... som sagt, turbo är beroendeframkallande:tummenupp
:rofl fyfan det är inte snäll att berätta om såna porriga saker. får ju abstinens, å kan inget göra åt saken förrän i vår :gnissla

låter för övrigt härligt. jag måste ha en turbohoj :huvet :yoparty

CHIPPEN_no1 skrev:
Men att ligga i 290-300km/h (och det fortfarande skjuter på..) och känna framhjulet förlora kontakt med moder jord, utan bli feg och slå av kräver sitt med... ;)

Ironmike KÖP KÖP! (Visst går det oftast på fulltryck men men :) )
:huvet satans abstinens...

hur har du haft det med service-intervaller å slitagedelar?

CHIPPEN_no1 skrev:
2570381 ingen aning, varför så intressant? funkar klockrent med installationen ialf..
Byggde du hojen själv? eller köpte du ett kit eller så? :)

Last edited:
Niklasinorr skrev:
2567626 Eftersom registret är långt, på min 750 så hade jag 6000 varv med effekt (effekt med stort E alltså...:) ) så det där med att växla är inte så nödvändigt, dessutom så är hojen så in i h-vete stark så man kan ligga och köra på högre växlar hela tiden, den drar som ett lok iallafall. När jag köpte den så tog det faktiskt nästan en månad innan jag upptäckte att jag växlade vid 10 000 varv, då hade jag ju 3000 varv kvar så att säga, det är sånt infernaliskt drag så man växlar instinktivt för tidigt. Tänk dej att ligga på fullt skaft på sexan ute på E4:an (givetvis avstängd för högfartstest, vi skall ju vara lagliga här!) och varje liten svacka gör att framhjulet lättar flera hundra meter, i 270 knutar... som sagt, turbo är beroendeframkallande:tummenupp

På min? hade? Bara för att klargöra, så är hojen min!!! Den har ju dock varit i dina ägor :D

Last edited:
andersbrink skrev:
2570434 Står det "motor med turbo" i reg-beviset har man väldigt kul åt stanningen.

Står det INTE "motor med turbo" i regbeviset och man kör kåplöst med agget där framme stannar man INTE...

andersbrink skrev:
2570434 Står det "motor med turbo" i reg-beviset har man väldigt kul åt stanningen.

Men går det att få den texten i regbeviset på en cykel nyare än -99? eller när det var dom helfordonsgodkände alla cyklar?

Silverryggen skrev:
2570549 Står det INTE "motor med turbo" i regbeviset och man kör kåplöst med agget där framme stannar man INTE...

Kan du inte förklara för mig vad följderna blir?

Last edited:
SSDD skrev:
2570582 jorå... Kolla EUN077 .... :tummenupp

E inte riktigt med på vad du menar...
Söker jag här ser jag inget om turbo, inte ens i tilägginfon..

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx

I MITT regbevis står det "750cc och 59kW,
Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt. Ursprungseffekt 85kW, sänkt genom begränsning i avgassystem och luftrenare samt ändrad kamaxel och förgasar-bestyckning"...??? :va

Kan bli lite knivigt med reg.bes på SBP när jag rullar in med min 1100 (vilket de iofs inte ser) men fete-turbon med allt vad det medför...
Tror jag kör på Outlaw-stuket istället:
- Var skulle ni ha jagat mig..? Ni får ju blinka och tuta så man vet när man ska stanna...:D

Mr Helmut skrev:
2570604 Kan du inte förklara för mig vad följderna blir?

:ajjabajja Spank mm,
Skämt åsido så kan det bli riktigt tråkigt om konstapeln får för sig skriva föreläggande om "total reg.bes"..
Då blir det jobbigt, bättre att titta rakt fram och gasa "lite" extra och ta den matchen i ett annat forum

Last edited:
Klart du ska åka turbo, vad det gäller växellådorna på R1 så håller dom bättre än väntat. Jag trodde att min skulle säga upp sig rätt fort men den hänger med än. Tyvärr missade jag en växel här i sommar så 4:ans väel låter lite illa nu. Men det är klart, d beror ju mkt å hur man kör oxå. Klart du ska ha en Retta med turbo!!

Moddis skrev:
2570546 På min? hade? Bara för att klargöra så är hojen min!!! Den har ju dock varit i dina ägor :D

Mmmmm, jag borde skrivit "varit min"... men det är bara ett bevis för att jag saknar den lite:)

Håller också på med turbo men får inte klarhet i Bensin tillgången??
Gixxer 750 -00
Någon som vänligen kan förklara.
1. Måste man ha en extra bränslepump?
2. Måste spridarna bytas till andra?
3. Själva mappningen hur går man tillväga, behövs typ pc1,2,3?
4. Bränsletrycksregulator?

Dainese skrev:
2570633 Klart du ska åka turbo, vad det gäller växellådorna på R1 så håller dom bättre än väntat. Jag trodde att min skulle säga upp sig rätt fort men den hänger med än. Tyvärr missade jag en växel här i sommar så 4:ans väel låter lite illa nu. Men det är klart, d beror ju mkt å hur man kör oxå. Klart du ska ha en Retta med turbo!!
:kär :kär ..gudars vad sugen man blir.

vad åker du med för kit å sånt? byggt själv?

IronMike skrev:
2570522 :rofl fyfan det är inte snäll att berätta om såna porriga saker. får ju abstinens, å kan inget göra åt saken förrän i vår :gnissla

låter för övrigt härligt. jag måste ha en turbohoj :huvet :yoparty

:huvet satans abstinens...

hur har du haft det med service-intervaller å slitagedelar?

Byggde du hojen själv? eller köpte du ett kit eller så? :)

Hittade en Hoj som redan var kittad, så jag slapp ligga i garaget och skruva och kunde åka ut och brassa direkt :) (kommer dok inte glömma resan till piteå i en trång fullpackad caddy *ryser* men det var det värt ;)

Jag har en gsxr1000-01 Turbo. Den har rullat med turbo i fyra säsonger nu. Laddar mer än rekomenderat och har garanterat mer kul än rekomenderat! Kommer aldrig köra hoj utan turbo igen(hoppas jag) utom möjligen för att påminnas om hur segt det är.

När man har kört några hundra mil börjar man tro att det är så en sporthoj ska gå...Vrider man fullt med maxladd på sexan (lite mer än 1bar)slangar den vilt i 280mätarfart sen slår varvstoppet i innan man förstår vad som hänt, detta med större framdrev än original. Min har hållt helt utan missöden hitintills, men har en reservmaskin om det skulle hända något...

Dock laddar jag inte fullt vid vardagskörning och aktar mej noga för segdragningar samt toppfartstester vilket kan generera lite mer värme i maskin än planerat!

HasseTT skrev:
2584720 Jag har en gsxr1000-01 Turbo. Den har rullat med turbo i fyra säsonger nu. Laddar mer än rekomenderat och har garanterat mer kul än rekomenderat! Kommer aldrig köra hoj utan turbo igen(hoppas jag) utom möjligen för att påminnas om hur segt det är.

När man har kört några hundra mil börjar man tro att det är så en sporthoj ska gå...Vrider man fullt med maxladd på sexan (lite mer än 1bar)slangar den vilt i 280mätarfart sen slår varvstoppet i innan man förstår vad som hänt, detta med större framdrev än original. Min har hållt helt utan missöden hitintills, men har en reservmaskin om det skulle hända något...

Dock laddar jag inte fullt vid vardagskörning och aktar mej noga för segdragningar samt toppfartstester vilket kan generera lite mer värme i maskin än planerat!
Hur många mil har du kört ca? ..och t ex koppling, förstärkt eller har du fått byta lite oftare? eller har de funkat bra där?

:)

IronMike skrev:
2585514 Hur många mil har du kört ca? ..och t ex koppling, förstärkt eller har du fått byta lite oftare? eller har de funkat bra där?

:)

Jaa...den är ju inte körd så mycket. Omkring 2000mil har jag för mej(med turbo)
Men som sagts tidigare, tror inte det sliter nämnvärt på motorn. Det är ju inte så att man håller högerrullen i botten hela tiden...går liksom inte. Det är en och samma originalkoppling som setat i hela tiden, dock moddad med bla hårdare fjädrar. Dessa hårdare fjädrar hindrar mej effektivt från att pendla med hojen dagtid.:va

HasseTT skrev:
2585526 Jaa...den är ju inte körd så mycket. Omkring 2000mil har jag för mej(med turbo)
Men som sagts tidigare, tror inte det sliter nämnvärt på motorn. Det är ju inte så att man håller högerrullen i botten hela tiden...går liksom inte. Det är en och samma originalkoppling som setat i hela tiden, dock moddad med bla hårdare fjädrar. Dessa hårdare fjädrar hindrar mej effektivt från att pendla med hojen dagtid.:va
Vad sitter det för kit på din hoj, eller hade du byggt själv? :) jag skulle nog föredra en gixxer framför yamaha, för jag har rasat R1lådor med org maskin :S hur är den när det svänger?

Alla tycks säga att det håller fint.. vilket låter bra :yoparty :tummenupp

Marklund kit. Då kallades det fas II. Men det e ett vanligt basic-kit med Schwitzer agg, 4 extraspridare styrda av tillskottssprut. Den är fin-fin när det svänger, men jag är nog klart snabbare i kurvorna med en vanlig ej konverterad hoj. Är egentligen bara på motorväg man är snabbare med turbo...Fast då är man ju förstås sjukt brutalt vansinnigt mycket snabbare.

Det är otroligt kul att förnedra hayabusor och annat....

HasseTT skrev:
Det är otroligt kul att förnedra hayabusor och annat....
Kan tänka mig det :hihi

Hur har det varit med besiktning då? Plockar du den allting, eller kör de flesta obes eller känner någon på bes som råkar missa att det sitter en stressfläkt på hojjen..

:rolleyes:

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...