Ev bygga turbo-hoj....! Lite frågor / funderingar

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
CHIPPEN_no1 skrev:
2565489 Ironmike klart du skall ha Turbomoppe, Åker med lite moddat Mc-xpress kitt på min 750 och det funkar perfekt, inga bekymmer alls
Har laddtrycks switch på styret så jag kan reglera laddet från 190-237hk.

Åker man på låga laddet funkar det kalas på kurviga vägar... och även om man skulle bli om åkt i kurvan är det bara mosa på fulltrycket på rakan efter och segla förbi i 200+ på slangen (helst ska man peka finger eller tuta för bästa effekt :yoparty )
Haha vafan, nu gör du mig mer sugen ju :D :huvet ..nu snackar vi. Förnedring är kul. Problemet är att jag kommer vilja ha full effekt hela tiden.

:va då kanske det blir problem?

hade switch på en bil en gång..kunde inte åka med mes-laddtryck, så de va fullt ös hela tiden, och 10,000 mila servicen flyttades ner till typ 1500 mil servicen, allt va slutkört :S
 
Slan Cruel skrev:
2566749

Lite av det vi pratade om tidigare på forumet. Går det att få det att funka på tex. bana. Fick ju svar från Niklasinorr att det funkar. Köra med lätt "tugg" från bakdäcket låter fint:yoparty Undrar bara hur det funkar om man måste växla upp ur en kurva med fullt nedlägg. Blir det nån skum fördröjning från turbon. Kanske inte är så farligt?

Eftersom registret är långt, på min 750 så hade jag 6000 varv med effekt (effekt med stort E alltså...:) ) så det där med att växla är inte så nödvändigt, dessutom så är hojen så in i h-vete stark så man kan ligga och köra på högre växlar hela tiden, den drar som ett lok iallafall. När jag köpte den så tog det faktiskt nästan en månad innan jag upptäckte att jag växlade vid 10 000 varv, då hade jag ju 3000 varv kvar så att säga, det är sånt infernaliskt drag så man växlar instinktivt för tidigt. Tänk dej att ligga på fullt skaft på sexan ute på E4:an (givetvis avstängd för högfartstest, vi skall ju vara lagliga här!) och varje liten svacka gör att framhjulet lättar flera hundra meter, i 270 knutar... som sagt, turbo är beroendeframkallande:tummenupp
 
Slan cruel om vi snackar tävling är det ju inte alltid så att den med mest pengar vinner... köp en gammel gixxer, åk till en skrot och plocka lite bra turbo prylar och sen hem i vedboden och smid... visst fodras det kunskap men går att bygga en riktigt rolig turbo hoj för inte allt för mycket pengar, som förnedrar hojar som kostat dubbelt så mycket...

Sen heter det väll Målraka och inte Målkurva va ? ;)

Åka fort rakt fram är riktigt svårt i alla fall på strippen... men kul!

Men att ligga i 290-300km/h (och det fortfarande skjuter på..) och känna framhjulet förlora kontakt med moder jord, utan bli feg och slå av kräver sitt med... ;)

Ironmike KÖP KÖP! (Visst går det oftast på fulltryck men men :) )
 
Last edited:
CHIPPEN_no1: Lite frågor om din hoj, hur långt har den gått med turbo?, har du fått renoverat något?
 
Silverryggen skrev:
2567415Japp, Anders har mest pengar , håller med, men jag VET att han vunnit även om han haft minst kulor....

Så man kan missta sig, C++ hacker på Tre Orvar (till i övermorrn, sen e man ledighetskommiterad med 16 månders avgångsvederlag+cash), man får ju knappt över existensminimum.
 
Niklasinorr skrev:
2567626 Eftersom registret är långt, på min 750 så hade jag 6000 varv med effekt (effekt med stort E alltså...:) ) så det där med att växla är inte så nödvändigt, dessutom så är hojen så in i h-vete stark så man kan ligga och köra på högre växlar hela tiden, den drar som ett lok iallafall. När jag köpte den så tog det faktiskt nästan en månad innan jag upptäckte att jag växlade vid 10 000 varv, då hade jag ju 3000 varv kvar så att säga, det är sånt infernaliskt drag så man växlar instinktivt för tidigt. Tänk dej att ligga på fullt skaft på sexan ute på E4:an (givetvis avstängd för högfartstest, vi skall ju vara lagliga här!) och varje liten svacka gör att framhjulet lättar flera hundra meter, i 270 knutar... som sagt, turbo är beroendeframkallande:tummenupp

HeHe! Verkar spännande:yoparty Tack för svar!:)
 
Färnbo skrev:
2567662 Är det verkligen så?

Varför vinner inte "vem som helst" när det är rejs?

Mitt inlägg var lite väl onyanserat:galen Ska försöka bättra mej:huvet . Finns många definitioner på "rakt fram".
Försökte förklara tidigare i tråden vad jag menade.:)





Inatt så funderade jag på en annan grej.
Lite lik min förra fråga angåede känslighet/fördröjning av effekt.
Är det svårt att köra på bakhjulet med turbohoj? Alltså att få upp den förstår jag inte är några problem:tummenupp
men att köra/växla på hjulet?:confused: Om man släpper gasen tar det ju en liten stund innan kraften kommer igen. då ramlar den ju ner. Eller?
man kanske måste kontrollera wheelien med bakbromsen?
 
Lam-Kaka skrev:
2567669 CHIPPEN_no1: Lite frågor om din hoj, hur långt har den gått med turbo?, har du fått renoverat något?
haft den 2 sommrar (dom bästa i mitt liv :) ) funkat klockrent (förutom en paj säkring :) ) inte behövt renovera nått förutom rena slitage grejer som drivpaket, bromsar, däck osv gjort täta oljebyten för att alltid ha fin olja i motorn mm. Lät ju som en till salu anonns :) tror fan motorn mår bättre med turbo! behöver ju aldrig ligga på tok varv mm
 
CHIPPEN_no1 skrev:
2567886 haft den 2 sommrar (dom bästa i mitt liv :) ) funkat klockrent (förutom en paj säkring :) ) inte behövt renovera nått förutom rena slitage grejer som drivpaket, bromsar, däck osv gjort täta oljebyten för att alltid ha fin olja i motorn mm. Lät ju som en till salu anonns :) tror fan motorn mår bättre med turbo! behöver ju aldrig ligga på tok varv mm

Två sommrar hur många mil har det blivit då? totalt.
 
CHIPPEN_no1: Du har inte spelat in lite film med din hoj i huvudrollen? :) Vore kul och se hur den beter sig!!


MVH Erik.
 
Rudis skrev:
2570030 CHIPPEN_no1: Du har inte spelat in lite film med din hoj i huvudrollen? :) Vore kul och se hur den beter sig!!


MVH Erik.
Jo har filmat endel i sommar men inte fört över till datorn och klippt ihop nått snyggt än då mina kunskaper inom det är dåliga :(

Lam_kaka har tyvär ingen koll på hur många mil det blivit exakt...
 
CHIPPEN_no1 skrev:
2570151 Jo har filmat endel i sommar men inte fört över till datorn och klippt ihop nått snyggt än då mina kunskaper inom det är dåliga :(

Lam_kaka har tyvär ingen koll på hur många mil det blivit exakt...


Vad gissar du på då ca? 500, 1000,2000 mil (båda sommrarna då) , snittar själv 1100mil varje sommar.
 
Lam-Kaka skrev:
2570228 Vad gissar du på då ca? 500, 1000,2000 mil (båda sommrarna då) , snittar själv 1100mil varje sommar.
ingen aning, varför så intressant? funkar klockrent med installationen ialf..
 
CHIPPEN_no1 skrev:
2570381 ingen aning, varför så intressant? funkar klockrent med installationen ialf..

Hur tråkigt är det om man skulle bli stannad av harry och ha agregat som han ser?

Sparar själv till gsx-r 750 -06
 
IronMike skrev:
2562666 Man vill ju gärna ha så ny hoj som möjligt, med allt det innebär, chassie, bromsar etc. Men sen, vilka märken som är bättre el sämre?

jag är ju ingen expert på turbo mest hobby meck, men borde inte en hoj med fugge vara de lätta alternativet till en trubohoj?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top