Ev bygga turbo-hoj....! Lite frågor / funderingar

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
sandstream skrev:
2564124 Har du kört någon turbohoj hårt på bana (inte på strippen)?

Nej. Vad jag menar att en turbohoj med ett modernt (inte äldre än 20 år) aggregat reagerar precis lika exakt och nyanserat på gasen som en sughoj, fast mer åt hållet som en R2500.

andersbrink skrev:
2564370 Nej. Vad jag menar att en turbohoj med ett modernt (inte äldre än 20 år) aggregat reagerar precis lika exakt och nyanserat på gasen som en sughoj, fast mer åt hållet som en R2500.
Okej :tummenupp
Har aldrig kört någon turbohoj men det hade onekligen varit kul att testa tex Fürstens K5:a med turbo på en bana :)

sandstream skrev:
2564823 Okej :tummenupp
Har aldrig kört någon turbohoj men det hade onekligen varit kul att testa tex Fürstens K5:a med turbo på en bana :)

Du missade ju att testa min 750...:D

Angående att köra bana med turbo så funkar det alldeles utmärkt och är j-vligt skoj, en modern installation med lagom turbotryck och hyfsat med kubik i motorn funkar perfa. Problemet man kan ha är om man ligger och mjölkar i skarven mellan laddtryck och inte. På min Gixxer 750 så låg det intervallet vid ca 6000 rpm.
Håller man sej bara över det så är det inga problem. Just i skarven så händer det lite grejer och man upplever en rusch som är lite jobbig om man har nedlägg i en kurva.
När väl turbon har börjat susa (hörs tydligt under gång) då känns det som att motorn växer från en trött 500cc till vridstark 1200cc och man får ett oerhört brett register. Från 7000 till 13 0000 varv hade jag MYCKET effekt på min 750, men gaskänslan var väldigt trevlig, att mata på i långa kurvor var skitskoj och det gick att köra med lätt "tugg" från bakdäcket med full gaskontroll. Jag laddade 0,5 bar och hade ca 190 bakhjulshästar.
Enligt turbomarklund så bör man inte ladda turbo på mindre än 750cc, det blir jobbiga effekter på mellanregistret.
Jag har även provat Marklunds egen gixxer 1000 med lågtryck och 220 bakhjulshästar på bana. Det var om möjligt ännu roligare och med ännu mer känsla eftersom den laddar vädligt tidigt, redan vid 3000 börjar turbon susa sen har man motoGP effekt hela vägen...beroendeframkallande:D

Last edited:
sandstream skrev:
2565213 Något jag ångrar rejält så här i efterhand :huvet

Var glad istället, du hade sålt hus, hem, fru, flickvänner, barn, mormor..ja rubbet, bara för ett turbokit...:D

Ironmike klart du skall ha Turbomoppe, Åker med lite moddat Mc-xpress kitt på min 750 och det funkar perfekt, inga bekymmer alls
Har laddtrycks switch på styret så jag kan reglera laddet från 190-237hk.

Åker man på låga laddet funkar det kalas på kurviga vägar... och även om man skulle bli om åkt i kurvan är det bara mosa på fulltrycket på rakan efter och segla förbi i 200+ på slangen (helst ska man peka finger eller tuta för bästa effekt :yoparty )

CHIPPEN_no1 skrev:
2565489
Åker man på låga laddet funkar det kalas på kurviga vägar... och även om man skulle bli om åkt i kurvan är det bara mosa på fulltrycket på rakan efter och segla förbi i 200+ på slangen (helst ska man peka finger eller tuta för bästa effekt :yoparty )

:rofl :rofl :rofl

Niklasinorr skrev:
2565234 Var glad istället, du hade sålt hus, hem, fru, flickvänner, barn, mormor..ja rubbet, bara för ett turbokit...:D
Jag är en hårt hållen toffelhjälte så det hade nog inte skett men man kunde ju ha fått drömma :D
Slan Cruel skrev:
2565539 Vem som helst kan åka fort rakt fram
Inte på bakhjulet pekandes finger :)

CHIPPEN_no1 skrev:
2565489 Ironmike klart du skall ha Turbomoppe, Åker med lite moddat Mc-xpress kitt på min 750 och det funkar perfekt, inga bekymmer alls
Har laddtrycks switch på styret så jag kan reglera laddet från 190-237hk.

Låter ju inte alls kul.... :rolleyes:

Slan Cruel skrev:

Jo..men det är inte alltid det handlar om vad man kan eller inte kan. Är man intresserad av motorer och trimning så är det en satans upplevelse att känna hur motorn påverkas av laddtryck, även om det går rakt fram.

Ska man ta det ett steg längre och lära sig att starta snabbt och få bra tider på strippen så är det inte alls "vem som helst kan"

Slan Cruel skrev:

Du får låna en av mina hojar så lånar jag en av dina och så kör vi ikapp 50 meter rakt fram. Vinner du får du behålla min hoj och tvärt om - vinner jag, tar jag din.

andersbrink skrev:
2565690 Du får låna en av mina hojar så lånar jag en av dina och så kör vi ikapp 50 meter rakt fram. Vinner du får du behålla min hoj och tvärt om - vinner jag, tar jag din.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

andersbrink skrev:
2565690 Du får låna en av mina hojar så lånar jag en av dina och så kör vi ikapp 50 meter rakt fram. Vinner du får du behålla min hoj och tvärt om - vinner jag, tar jag din.

Väljer han vilken av sina hojar som du ska åka på? I så fall är jag rädd att du kan bli sittande på en minimoto och då vetefan om du tar honom på 50 meter, oavsett hur svårkörd hoj du än lånar ut till honom! :)

Slan Cruel skrev:

Vilken klyscha! Vem som helst kan åka på bana också, utan problem dessutom!

Att åka snabbt däremot är svårt både på bana och rakt fram när du börjar jämföra dina tider med de snabba grabbarna/tjejerna.

Last edited:
heliac skrev:
2565663 Jo..men det är inte alltid det handlar om vad man kan eller inte kan. Är man intresserad av motorer och trimning så är det en satans upplevelse att känna hur motorn påverkas av laddtryck, även om det går rakt fram.

Ska man ta det ett steg längre och lära sig att starta snabbt och få bra tider på strippen så är det inte alls "vem som helst kan"

Absolut! F´låt! :rodnar Har absolut inget emot dragracing.
Mitt påstående var menat som ett svar till Chippen no1.
Ska försöka förklara vad jag menar.

Chippen no1 skrev att även om man blir omkörd i kurvorna så kan man gasa ifrån dom på rakan. Då menar jag att då är det den som har mest pengar som vinner den duellen. Inte så intressant kanske. Det som gör det lite mer intressant är att han skriver att man kör ifrån dom på bakhjulet i 200+ ,typ:tummenupp .
Men det väger åndå inte upp att man blir ifrånkörd i kurvorna.:gnissla
Att någon som har en hoj med 300 hk kör ikapp nån som har en hoj med 100
hk på en motorväg är ju varken intressant eller konstigt. Kan han med 100hk sen komma ikapp när det börjar svänga blir det ju mer intressant!
Sen åker han med 100 hk hem o trimmar för han gillar inte att bli frånåkt på motorvägen. Men får en mer svårkörd hoj (på kurvväg) Han vinner i toppfart men förlorar i flyt/kurvhastighet. Inte bra.:huvet
Om jag får välja mellan att köra 200 på rakan och 80 i kurvan, eller 180 på rakan och 100 i kurvan väljer jag det senare.

Lite av det vi pratade om tidigare på forumet. Går det att få det att funka på tex. bana. Fick ju svar från Niklasinorr att det funkar. Köra med lätt "tugg" från bakdäcket låter fint:yoparty Undrar bara hur det funkar om man måste växla upp ur en kurva med fullt nedlägg. Blir det nån skum fördröjning från turbon. Kanske inte är så farligt?

andersbrink skrev:

HeHeHe! Skulle va en fin syn När jag slår runt på stället med din turbo bandit!:tungan
Mena inget illa! Se ovan.:pannkyss

andersbrink skrev:

Hehe, så ska det låta. :tummenupp

Slan Cruel skrev:
2566749 Då menar jag att då är det den som har mest pengar som vinner den duellen. Inte så intressant kanske.

Japp, Anders har mest pengar , håller med, men jag VET att han vunnit även om han haft minst kulor....

Last edited:
Gustav O skrev:
2563912 Du vet att det kommer komma ut i samma sekund som du gör din debut, dessutom kan du ju aldrig hålla truten om vad du gör så det blir säkert du som avslöjar dig. :D ;)
Haha nejdå...på banorna runt om i landet så blir jag the invisible man :D jag ska blondera håret, å skaffa guldkedja precis som valmers :tummenupp bara för att förvirra

:rofl

Victor skrev:
2563966 För att vara en kille som har problem att byta oljan så gillar jag verkligen din optimism. Stikta mot stjärnorna och allt det där. Posta lite bilder så vi får se hur projektet går frammåt.
Självklart...fast jag kommer posta anonymt med en ytterst hemlig profil. Grejjen med oljebytet var ju en paj packning, å frågor om alternativa lösningar :)

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...