Europa semester med sporthoj

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Tja

Äger idag en kawa z1000 som är behaglig i längre sträckor men funderar på att köpa en nyare liter hoj typ 04-05 och eventuellt åka längre stäckor under nästa år men frågan är går det eller får man vända innan man har kommit ur sveriges gränser. Några som har åkt långt med sporthojar typ till Italien, Turkiet, Grekland eller liknande. :va

snakerider skrev:
2326196
QUOTE]
Hej

Har kuskat runt i Schweiz, Italien, Österike, Frankrike, Tyskland, Lichetenstein etc på en ZX12-R, typ en 3000-4000 mil. ZX12-R är väl inte direkt en R1, Zx10 eller liknande, men körställningen är ganska framåtlutad. Det har funkat alldeles utmärkt.
Dock rekomenderar jag att man tar Autozug med hojjen från Hamburg eller Berlin så slipper man bränna upp däcken, bensin och två övernattningar genom Tyskland (turoretur). Tur och retur ligger tågbiljeten inklusive hoj och sobvplats på ca 2200 sek. Man kan också välja enkel då ca halva priset

Bokar man via internet och sista minuten så blir det oftast billigare om man får plats. Flera destinationer finns ex Lörach (basel) och Munchen.
Kolla in http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/en/start.html

varför byta när du planerar långkörning
och när du vett att den du har funkar bra för långkörning

så ta istället hojen och följ med på en italien tur i år :tummenupp

Last edited:
blueslow skrev:
2326220
snakerider skrev:
2326196
QUOTE]

Dock rekomenderar jag att man tar Autozug med hojjen från Hamburg eller Berlin så slipper man bränna upp däcken, bensin och två övernattningar genom Tyskland (turoretur). Tur och retur ligger tågbiljeten inklusive hoj och sobvplats på ca 2200 sek. Man kan också välja enkel då ca halva priset

Hallå, rubriken är ju Europa semester med SPORTHOJ, Då ska man ju INTE missa planeten sista väg som har fri fart =Autobahn. Det är ju så djävla go känsla att få köra hur fort man vill och det är helt lagligt:banana :banana :banana

Visst kan man köra fort på bana men det är inte samma sak som att få ligga skitfort längs en oändlig motorväg. :banana :banana

Helldriver skrev:
2330270
blueslow skrev:
2326220

Hallå, rubriken är ju Europa semester med SPORTHOJ, Då ska man ju INTE missa planeten sista väg som har fri fart =Autobahn. Det är ju så djävla go känsla att få köra hur fort man vill och det är helt lagligt:banana :banana :banana

Visst kan man köra fort på bana men det är inte samma sak som att få ligga skitfort längs en oändlig motorväg. :banana :banana

Har du sett effekten av idioter som tänker som du? För jag var nere i Tyskland för inte så länge sedan, och då kom en sån som du farande i gott och väl 270-280 blås på en busa. 1 km längre fram låg han i flera delar efter att att farit in i röven på en bevingad bmw för att sedan bli överkörd av 2 lastbilar. Nummer plåten på hojen var svensk, och jag skulle tro att det lär ha varit enda sättet att identifiera killen. Så ska man köra hoj genom tyskland, så rekommenderar jag att sätta hojen på ett tåg igenom, då de stora vägarna i tyskland inte är rätt ställe att köra sporthoj. Däremot, så finns det många små, och mysiga vägar istället, om man inte har bråttom.

Kul med fria hastigheter.... tyvärr så är man inte odödlig.

Last edited:
Hogberg skrev:
2330715
Helldriver skrev:
2330270

Har du sett effekten av idioter som tänker som du? För jag var nere i Tyskland för inte så länge sedan, och då kom en sån som du farande i gott och väl 270-280 blås på en busa. 1 km längre fram låg han i flera delar efter att att farit in i röven på en bevingad bmw för att sedan bli överkörd av 2 lastbilar. Nummer plåten på hojen var svensk, och jag skulle tro att det lär ha varit enda sättet att identifiera killen. Så ska man köra hoj genom tyskland, så rekommenderar jag att sätta hojen på ett tåg igenom, då de stora vägarna i tyskland inte är rätt ställe att köra sporthoj. Däremot, så finns det många små, och mysiga vägar istället, om man inte har bråttom.

:confused: :confused: :confused:

Om du inte klarar att köra genom tyskland utan att köra ihjäl dig och därför måste frakta din båge via tåg så måste jag nog avråda från att köra runt medelhavet och i alperna också, där är ju olycksrisken mycket högre än på autobahn. På italienska alpvägar står ju kors med kransar så tätt att man inte kan stanna och kissa.

Har dock själv med kört mest med bil nedåt, t.o.m BMWs ny dieselstånkor går ju 250 km/h och det är rätt bekvämt bara det inte är för tät trafik. Att inte kunna hålla samma fart som dieselbilarna med en soprthoj låter ju rätt trist.....

Skulle verkligen inte vilja missa chansen att få köra på frifartsvägar vare sig med MC eller bil.:banana :banana

Hogberg skrev:
2330715
Helldriver skrev:
2330270

Skojar du eller?? Har kört genom Tyskland med sporthoj ett flertal gånger, och jag andas då fortfarande. Dock, kör jag med förnuft där, precis som på Nynäsvägen här hemma. Du tror väl inte att man MÅSTE hålla högerhandtaget i botten hela vägen där bara för att man får det? Kan säga att trafikanterna på deras autobahn är låååångt mycket bättre på att hålla uppsikt och trafikmoral än vad man ens kan drömma om i Sverige.

Det du skrev låter ju som Aidspropagandan vi fick inpräntat i oss på 80-talet...

Njae... så otroligt kul tycker inte jag att hastigheten i sig själv är, att den uppväger uttråkningen av rakt-fram-körandet, riskerna med att ligga i vänsterfil i 250 medan mittenfilen gör 130, de plattslitna däcken från kanske 200 mil motorväg och utgifterna för (mycket) soppa och övernattning. :tråkad

Håller med om att Autozug är ett jäkligt praktiskt sätt att kunna lägga tiden och pengarna där de ger mest körglädje per krona. :tummenupp
Smaken är förstås som baken, men jag undviker Autobahn som pesten. Särskilt i semestertider...

Den som tycker att åka-fort-på-motorväg är kul behöver ju inte ta sig till Tyskland för det, det går ju att leka kryssningsmissil på E6 mellan Göteborg-Helsingborg några vändor fram på småtimmarna när det ljusnar utan större problem med vare sig trafik eller polis. :)

Last edited:
Helldriver skrev:
2330270
blueslow skrev:
2326220

Ja hallå vadå ???? :7peta . Norden delar av Ryssland tillhör också Europa, men som jag uppfattade det så var det de södra delarna, turkiet, grekland etc som var intressant och i det avseendet är tyskland ett transportland.

Det är väl inget som förhindrar en att bränna några mil Autobahn (AB) även om man tar Autozug. Det finns Autobahn i södra Tyskland också och trafiken är princip lika tät på AB oavsett var man är. Men från att ligga typ 140 mil på AB till att bränna 20 mil är en stor skillnad och gasa på en raksträcka klarar väl vem somhelst av, men 140 mil är AB tycker jag bara är tråkigt. Men om nu målet var att endast åka AB så visst undvik tåget och gasa där det går. Många sträckor på AB har hastighetsbegränsning och många är så hårt trafikerade så det går inte så fort i alla fall för att inte tala om alla sträöckor med väågarbeten eller betongbeläggning med skaravr var 30:de meter.

Personligen så föredrar jag alpvägar för jag tycker berglandskap är så satans vackert och extremt kul att köra på. Dessutom så är det inte innihelvete varmt på över två tusen meter.

Vill man istället kuska runt omkring i tyskland så finns det fina vägar utanför AB. tex Hartzbergen sydost Braunschweig och Moseldalen är inte så tokig heller, men det finns mycket mer i Tyskland.

Back