notrightrider
Reklampaus
Hur många haubitsar sitter smc på?![]()
Maria har slutat, tyvärr.
Edit:
Fast hon var mer målsökande Doberman.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur många haubitsar sitter smc på?![]()
Och med ett brinnande intresse för motocyklar och deras förare!Maria har slutat, tyvärr.
Edit:
Fast hon var mer målsökande Doberman.
Läste att diskussionen om det nya ELV-förordningen har nått en avgörande punkt. Så jag använde AI för att få fram vad som var sagt. Man ska kanske ta det med en nypa salt tills att offentlig publikation finns.
Men så här verkar det vara sagt.
Genom den politiska överenskommelsen från december 2025 har rädslan för tvångsskrotning av veteranfordon i princip undanröjts. Här är de specifika reglerna för hur historiska fordon skyddas:
1. Undantag från avfallsstatus
Historiska fordon omfattas inte av förordningens regler om när ett fordon ska klassas som avfall. Detta innebär att en ägare kan ha en bil stående för renovering utan att myndigheter kan tvinga fram en skrotning, så länge fordonet anses ha ett historiskt värde.
2. Definition av "Historiskt fordon"
För att ett fordon ska skyddas krävs normalt att det uppfyller kriterier som liknar de i gällande EU-lagstiftning (direktiv 2014/45/EU):
MHRF
- Det är minst 30 år gammalt.
- Det underhålls i sitt ursprungliga skick (inga betydande ändringar i tekniska egenskaper).
- Det ses som en del av ett rullande kulturarv.
3. "Rätten att reparera"
En viktig seger i förhandlingarna var att säkerställa rätten att använda begagnade reservdelar och att utföra omfattande renoveringar. Tidigare fanns en oro att fordon som krävde reparationer som översteg marknadsvärdet automatiskt skulle klassas som skrot, men detta gäller nu inte för fordon med historiskt intresse.
4. Bevisbörda och anmälan
Om en myndighet ifrågasätter fordonets status ligger bevisbördan på att det faktiskt är ett historiskt fordon eller ett projekt. Som ägare räcker det ofta med att visa att fordonet förvaras på ett miljömässigt säkert sätt och att det finns en avsikt att bevara eller återställa det.
För en djupare genomgång av hur du praktiskt skyddar din samling kan du läsa MHRF:s guide för förvaring eller följa uppdateringarna direkt i det officiella pressmeddelandet från EU:s råd.
Ja och vad ska klassas som tid typiskt eller är det bara strikt orginal så är det god natt med allt i classic racing typ?Så om man inte bygger original så kan det fortfarande klassas som skrot!?
Så om man inte bygger original så kan det fortfarande klassas som skrot!?
Ta det med en enorm nypa salt det Skynet har skrivit. Det är AI-genererat skit helt enkelt.Ja och vad ska klassas som tid typiskt eller är det bara strikt orginal så är det god natt med allt i classic racing typ?
mhrf.se

Håller delvis med, jag blir inte oberörd av en nästan 100 år gammal bil i originalskick men fattar vad du menar.För mig sitter inte kulturarvet i hur bilen såg ut när den lämnade fabriken utan hur den såg ut när den användes av folk.
En Ford '32 i originalskick lämnar mig helt oberörd, men kastar man ut sidventilarn och monterar en modernare motor med luftpump på börjar mitt intresse vakna.
Likadant är det med en Mustang från andra halvan av 60-talet. En tantbil med sexa var vanlig från fabriken, men de gör sig bättre med 460.
När det gäller motorcyklar tror jag inte något före 1975 får mig att bli intresserad mer än som kuriosa. Där har jag känslan att det räcker med en av varje i världen för att bevara historien.Håller delvis med, jag blir inte oberörd av en nästan 100 år gammal bil i originalskick men fattar vad du menar.
Jag gillar alla gamla racehojar (från 50'talet och framåt) men transporthojar passar jag på.....När det gäller motorcyklar tror jag inte något före 1975 får mig att bli intresserad mer än som kuriosa. Där har jag känslan att det räcker med en av varje i världen för att bevara historien.
För dig räcker det ja. Men så finns det många andra som tycker tvärtom.När det gäller motorcyklar tror jag inte något före 1975 får mig att bli intresserad mer än som kuriosa. Där har jag känslan att det räcker med en av varje i världen för att bevara historien.
Det är riktigt, men jag funderade kring det här med kulturarvets bevarande. Man bevarar inte kulturen genom att spara något som inte var den typiska användningen.Min poäng är att varken din, min eller någon annans åsikt ska ligga till grund för begränsningar gällande fordonsinnehav.
Man kanske bör bevara flera olika Impalor? För inte så länge sedan ville de flesta som höll på med vetetanbilar renovera till strikt original, ofta till och med bättre.Det är riktigt, men jag funderade kring det här med kulturarvets bevarande. Man bevarar inte kulturen genom att spara något som inte var den typiska användningen.
Vilken kultur är värd att spara om man tittar på Chevrolet Impala från 1963? Är det den som kom från fabriken och såg ut så i fyra-fem år eller ska man sträva efter att spara även den med knäckt ram och bucklor efter 30 års användande på Sveavägen?
Ja varför inte vad är problemet?Det är riktigt, men jag funderade kring det här med kulturarvets bevarande. Man bevarar inte kulturen genom att spara något som inte var den typiska användningen.
Vilken kultur är värd att spara om man tittar på Chevrolet Impala från 1963? Är det den som kom från fabriken och såg ut så i fyra-fem år eller ska man sträva efter att spara även den med knäckt ram och bucklor efter 30 års
Jag tycker det haltar ditt resonemang. Visst, originalfordon är en sida av historien. Men med ditt sätt att se på det sparar vi inte en endaste klassisk Hot Rod. Inga scramblers. Inga gassers. Är inte det också ett kulturarv, minst lika värt som när det var nytt?Det är riktigt, men jag funderade kring det här med kulturarvets bevarande. Man bevarar inte kulturen genom att spara något som inte var den typiska användningen.
Vilken kultur är värd att spara om man tittar på Chevrolet Impala från 1963? Är det den som kom från fabriken och såg ut så i fyra-fem år eller ska man sträva efter att spara även den med knäckt ram och bucklor efter 30 års användande på Sveavägen?
Det är riktigt, men jag funderade kring det här med kulturarvets bevarande. Man bevarar inte kulturen genom att spara något som inte var den typiska användningen.
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |
|
|
|
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!
Bolaget bakom den dagliga d... |
|
|
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia
Den svenska mc-mässan har v... |
|
|
MC-mässan startar idag
Med start idag, den 23 janu... |
|
|
Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!