EU-vansinne

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Någon som vet vad som hänt med det bisarra förslaget från EU om att tex ett fordon tex en MC i fint körbart skick- några år gammal som inte besiktats på över två år skall kunna tvångsskrotas.....Antag att man brutit benet och inte vågar överlåta till någon att åka och besikta ens värsting----Skall den då skrotas...!?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Någon som vet vad som hänt med det bisarra förslaget från EU om att tex ett fordon tex en MC i fint körbart skick- några år gammal som inte besiktats på över två år skall kunna tvångsskrotas.....Antag att man brutit benet och inte vågar överlåta till någon att åka och besikta ens värsting----Skall den då skrotas...!?


Tror dom kommer att omformulera förslaget...


...så att våra politiker sväljer och säger ja till det, och sedan går det ungefär som EU tänkt sig från början ändå.


Jag såg någon halv avbön någonstans att "veteranfordon självfallet skulle vara undantagna" men utan att ens läsa mer än ingressen så stod det klart att fordon som inte är veteranfordon nu heller aldrig kommer kunna bli det.

Jag väntar med att skriva "FUCK EU!" eftersom jag var positiv till grundidén med den gemensamma marknaden.
Går detta förslaget igenom bränner jag gärna flaggan däremot - och broar.
Då är det krig!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skulle dom värna miljön så skulle dom lagstifta att man inte får byta TV, mobil, bil osv oftare än efter en lagstadgad tid, förbjuda direktverkande elelement osv. Men just ja, där fanns det ingen stark lobbyorganisation. Miljötomtarna tror ju att allt löser sig bara vi skaffar elsparkcykel och äter hitflugna grönsaker istället.
 

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Tror dom kommer att omformulera förslaget...


...så att våra politiker sväljer och säger ja till det, och sedan går det ungefär som EU tänkt sig från början ändå.


Jag såg någon halv avbön någonstans att "veteranfordon självfallet skulle vara undantagna" men utan att ens läsa mer än ingressen så stod det klart att fordon som inte är veteranfordon nu heller aldrig kommer kunna bli det.

Jag väntar med att skriva "FUCK EU!" eftersom jag var positiv till grundidén med den gemensamma marknaden.
Går detta förslaget igenom bränner jag gärna flaggan däremot - och broar.
Då är det krig!
Så vad du säger skulle kunna betyda att 30-års regeln försvinner och att EU då kommer att kunna bestämma hur gammalt ett fordon får bli..... 5 eller 10 år tex
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så vad du säger skulle kunna betyda att 30-års regeln försvinner och att EU då kommer att kunna bestämma hur gammalt ett fordon får bli..... 5 eller 10 år tex

Jag har inte tittat på djupet vad som föreslagits. Det är mer en djupt rotad erfarenhet att svenska politiker i Bryssel inte alls håller måttet i att granska och kritisera förslag - och dessutom hellre vill vara populära i sin partigrupp nere i Bryssel än att på allvar ta tillvara svenska intressen och lyssna på svenska väljare.

Det känns som vi skickar ner de värsta smilfinkarna, helt utan kompetens och ryggrad.

Vi har alla chanser att bli överkörda - nu senaste exemplet: körkortsdirektivet där representanter för de flesta svenska partier krokade arm och sade, "Nej, så vill vi inte ha det. Detta förslaget måste arbetas om."

Resultatet? "Oj, så det blev...?"

Svenska politiker har ännu inte - efter decennier på plats i Bryssel förstått hur beslutsfattandet går till. Omröstningen i plenum är en formsak för att etablera något som bestämts mycket tidigare - i fora som naiva svenskar ännu inte hittat ingången till. Istället sitter dom redo med knapparna i handen och tror sig vara delaktiga i ett demokratiskt förlopp.

Och det hade dom kunnat vara!
Om dom förstått förarbetet som leder fram till beslutet. Och var man skall sätta in sina resurser.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Forumets lagkravsnörd här (det var mitt jobb i många år). Lagkravet är i draft mode fortfarande. Inga ändringar har ännu skett, men många intresseorganisationer har kritiserat svaret. Det finns redan liknande krav idag om du importerar ett fordon från utanför EU. Då kan Naturvårdsverket klassa dem skrot om den inte har historiskt värde, det är den typ av lagstiftning de nu vill ha i EU.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ett problem är att svenska myndigheter läser EU-texter som fan läser bibeln. Att vi byter pass var femte år är inte ett krav utan en rekommendation från EU. Nederländerna gör inte det t.ex.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är din ensak. Men klokt är väl rent allmänt att lägga sin röst på en vettig och omdömesgill person.

Av din tidigare replik så trodde jag du visste vad man skulle rösta på för att rösta emot förslaget.
Utan att läsa alla partiprogram så gissar jag fördomsfullt att det är som att leta efter en nål i en höstack.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Av din tidigare replik så trodde jag du visste vad man skulle rösta på för att rösta emot förslaget.
Utan att läsa alla partiprogram så gissar jag fördomsfullt att det är som att leta efter en nål i en höstack.

Nja, poängen är snarast att ju fler soffliggare, desto fler puckon i parlamenten…

Ett enskilt förslag röstar man inte på eller emot på det viset.

En stor anledning till märklig politik är ju att för få vettiga engagerar sig och för få vettiga röstar. Ren logik.
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Tycker inte om EU på något sätt, men...
Nu var det här förslaget taget ur en X-post från en svensk frilansarjournalist, sen har det spätts på av andra journalister som b.la. AFP granskat och sen påvisat att de har en historik av att sprida desinformation (vad otippat...?).

Nej förslaget handlar inte om att EU ska ta ditt fordon ifrån dig och tvångsskrota den, däremot är det 3-4 miljoner fordon som går upp i rök per år..! tack vare svartskrotning, exportering m.m..
Så hade folk bara gett fan i att skrota och exportera svart så hade nog pappa EU inte brytt sig lika mycket om att dra åt svångremmen, inte så konstigt att det dimper ner ett förslag om att allt ska kartläggas. Opopulär åsikt jag vet..!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker inte om EU på något sätt, men...
Nu var det här förslaget taget ur en X-post från en svensk frilansarjournalist, sen har det spätts på av andra journalister som b.la. AFP granskat och sen påvisat att de har en historik av att sprida desinformation (vad otippat...?).

Nej förslaget handlar inte om att EU ska ta ditt fordon ifrån dig och tvångsskrota den, däremot är det 3-4 miljoner fordon som går upp i rök per år..! tack vare svartskrotning, exportering m.m..
Så hade folk bara gett fan i att skrota och exportera svart så hade nog pappa EU inte brytt sig lika mycket om att dra åt svångremmen, inte så konstigt att det dimper ner ett förslag om att allt ska kartläggas. Opopulär åsikt jag vet..!

Och exakt vad är problemet med att några fordon exporteras eller skrotas av privatpersoner?

Jag förutsätter naturligtvis att det görs av ansvarsfulla personer som inte häller ut spillolja på marken och skulle så ske har vi redan lagstiftning emot sådan miljöförstörelse så det är bara att tillämpa dessa lagar kraftfullare.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Och exakt vad är problemet med att några fordon exporteras eller skrotas av privatpersoner?

Jag förutsätter naturligtvis att det görs av ansvarsfulla personer som inte häller ut spillolja på marken och skulle så ske har vi redan lagstiftning emot sådan miljöförstörelse så det är bara att tillämpa dessa lagar kraftfullare.
Man vill nog ha koll på vart fordonen tar vägen helt enkelt. Exportera på laglig väg och anmäl skrotning kan ju faktiskt vara en bra tanke.

Om man har äldre fordon/hojar däremot så kommer det bli problem framöver troligtvis då EU är på G att förbjuda kromning/omkromning och krom över huvudet taget av vad jag förstått.... Det kommer att ställa till det för vissa hojägare.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top