Ettans växel går i hårt.

Testa att hålla in kopplingen några sekunder innan du lägger i 1:an, prövade detta på min hoj och växeln glider i utan några ljud eller ryck.

Vad har din hoj för tomgång när den är kall? Ju lägre varv motorn har desto mindre klick brukar de vara, iaf i min erfarenhet. Min stunthoj har 4000 varv på tomgången, de smäller uta helvete om man lägger i ettan från neutralen då, så måste alltid starta hojen med ettan i. Men sen har ju yamaha en tendens att ha lite ljud från sina växellådor :gnissla Antingen väntar du till tomgången gått ner när den är kall, eller starta med ettan i om du stör dig på ljudet :fyllisar

Nu tillät vädret äntligen en längre provtur. Allt verkar vara i sin ordning kanske till och med lite bättre efter oljebytet men det är svårt att säga om det verkligen är så eller något jag inbillar mig. Min tomgång ligger väl på ca 1100.

Testa att hålla in kopplingen några sekunder innan du lägger i 1:an, prövade detta på min hoj och växeln glider i utan några ljud eller ryck.
Detta har jag också upplevt, när man har friläge i och kopplingen ej indragen så snurrar ju ingående axeln till lådan i samma hastighet som motorn. Frikopplar man drivs inte lådan längre av motorn och varvar ner. Tror dock inte man helt kan komma undan det, motorn lyckas nog alltid överföra lite moment till växellådan då kopplingen ju ligger i olja som såsas runt, runt.

Yamaha är väl välkända för klonkande 1or.

min klonkar minst när den är kall av någon anledning...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT