Ettans växel beter sig konstigt runt 8-10 000RPM

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Det är inte så ofta jag drar ut hojen på ettans växel fullt ut.
Men idag drog jag på ganska friskt, och runt 8-10 000 RPM tuggade ettan till en gång, den gör det nästan varje gång.
 
Last edited:
Inte kopplingen som strular då?

Har liknande problem på min och jag ska byta ut den.
 
Inte kopplingen som strular då?

Har liknande problem på min och jag ska byta ut den.

Kopplingen går faktiskt mjukt och fint, och alla andra växlar fungerar bra.

Jag tycker det är konstigt att man bara känner det på ett visst varvtal typ, hade ettans växel varit helt körd borde man väl känna det ganska mycket?
 
Kopplingen går faktiskt mjukt och fint, och alla andra växlar fungerar bra.

Jag tycker det är konstigt att man bara känner det på ett visst varvtal typ, hade ettans växel varit helt körd borde man väl känna det ganska mycket?

Min koppling går mjukt och fint med, bara det att den inte orkar belastningen :)
 
Kopplingen går faktiskt mjukt och fint, och alla andra växlar fungerar bra.

Jag tycker det är konstigt att man bara känner det på ett visst varvtal typ, hade ettans växel varit helt körd borde man väl känna det ganska mycket?

Det kan ju vara slitna klor/skiftgaffel på ettans drevpar. Det känns ungefär som att kedjan kuggar över då. Växeln spottas ur, skiftgaffeln sviktar och puttar ofta i växeln igen. Händer till en början bara på maxeffekt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=228344
 
Jag tror som Jörgen. Jag hade precis liknande problem på min gamla sukka. Jag fick byta tvåan och femmans drev samt en skiftgaffel. Sen gick den som ett spjut igen. Detta hände också bara på höga varvral vill jag tillägga.
 
Jag tror som Jörgen. Jag hade precis liknande problem på min gamla sukka. Jag fick byta tvåan och femmans drev samt en skiftgaffel. Sen gick den som ett spjut igen. Detta hände också bara på höga varvral vill jag tillägga.

Precis, jaja, får blir en renovering till vintern då och köra lugnt nu ett tag. Är väl lika bra

Man skiter ju hursomhelst inte pengar, och detta är nog ett ganska kostsamt äventyr!
 
känns precis som Jörgen säger.
Trodde först det var drivpaketet. Kollade kedjans spel och spände lite till, samma symtom. Inte varvskydd, mer som att kedjan hoppar över lite.

Jörgen, riva hela motorn och byta skiftgaffeln?
Konstruktionen på GSXR'n är ju sådär jättesnäll...

Riva låda blir det dyra alternativet.

Det billigare är att vara lite snällare på 1:ans växel. Drar jag min på 2:an upp emot 9000-10000 varv då hoppar den ut, men detta är ett känt problem på gamla GSX1100:or. Antingen undercuttar man lådan eller så låter man bli att varva ut den på växeln. För mig kändes det enklare och billigare att växla upp vid 7-8000 varv.
 
känns precis som Jörgen säger.
Trodde först det var drivpaketet. Kollade kedjans spel och spände lite till, samma symtom. Inte varvskydd, mer som att kedjan hoppar över lite.

Jörgen, riva hela motorn och byta skiftgaffeln?
Konstruktionen på GSXR'n är ju sådär jättesnäll...

Ja spottar den ur växeln pga av för slitna klor skiftgafflar så är det tyvärr ur och isär med blockhalvorna. Vissa hojar tex HD har kasettväxellåda, så man kan byta sånt enkelt.

Men kolla om fenomenet upprepar sig vid maxeffekt, och att du verkligen lagt i växeln ordentligt och inte omedvetet var och tallade på växelpeten eller nåt.
 
Ja spottar den ur växeln pga av för slitna klor skiftgafflar så är det tyvärr ur och isär med blockhalvorna. Vissa hojar tex HD har kasettväxellåda, så man kan byta sånt enkelt.

Men kolla om fenomenet upprepar sig vid maxeffekt, och att du verkligen lagt i växeln ordentligt och inte omedvetet var och tallade på växelpeten eller nåt.

Fenomenet återkommer och vid maxeffekt.

Ettans växel uppåt 8000 varv är inget jag använder på hojen speciellt ofta. Så jag kommer renovera upp detta till vintern - kan detta vara ett stort problem om jag väntar och försöker slita så lite som möjligt på ettan?

Ja, min hoj har inte kasettlåda, och jag förstår inte varför man inte kan konstruera nya hojar med just det idag. Växellådsstrul är ganska vanligt, och att behöva riva isär hela spisen känns så sjukt.

Gissar på att en sådan renovering kommer kosta mig runt 10k minst,

Riva låda blir det dyra alternativet.

Det billigare är att vara lite snällare på 1:ans växel. Drar jag min på 2:an upp emot 9000-10000 varv då hoppar den ut, men detta är ett känt problem på gamla GSX1100:or. Antingen undercuttar man lådan eller så låter man bli att varva ut den på växeln. För mig kändes det enklare och billigare att växla upp vid 7-8000 varv.

Ja min tanke är den samma. Men skall jag sälja hojen vid ett senare tillfälle vill jag ordna det för nästa köpare. Så till vintern eller nästa vår kanske en renovering är aktuell.

Tusen tack för svaren både Jörgen och Viktor - och ni andra! Jörgen är pro som vanligt
 
Last edited:
Fenomenet återkommer och vid maxeffekt.

Ettans växel uppåt 8000 varv är inget jag använder på hojen speciellt ofta. Så jag kommer renovera upp detta till vintern - kan detta vara ett stort problem om jag väntar och försöker slita så lite som möjligt på ettan?

Ja, min hoj har inte kasettlåda, och jag förstår inte varför man inte kan konstruera nya hojar med just det idag. Växellådsstrul är ganska vanligt, och att behöva riva isär hela spisen känns så sjukt.

Gissar på att en sådan renovering kommer kosta mig runt 10k minst,



Ja min tanke är den samma. Men skall jag sälja hojen vid ett senare tillfälle vill jag ordna det för nästa köpare. Så till vintern eller nästa vår kanske en renovering är aktuell.

Tusen tack för svaren både Jörgen och Viktor - och ni andra! Jörgen är pro som vanligt
Tack själv.
I vårt motorcykelgarage är det 2 killar som utan några större mekkunskaper fixat det själva på sina hojar. En cbr 929 och en yamaha 600 thundercat eller vad de nu heter. De klarade ut jobbet själva genom att ta det lugnt, följa mekhandboken slaviskt och fråga oss äldre när det var ngt de inte förstod. Man kan ju glädja sig med att man i samma veva kan kolla upp och byta ev annat som är slitet, tex koppling och tätningar etc.

Vissa radfyror kan läggas uppochned varefter man endast behöver lossa den undre blockhalvan för att komma åt lådan. Så att drivändan med cylindrar och topp kan sitta kvar. Medan vissa andra, tex yamma 600:an jag nämde ovan, måste rensas även på cylindrar och topp för att kunna delas. Jag vet inte hur det är på din hoj. Det är praktiskt om man inte behöver dra ur kolvarna, ty isf måste man byta ringar och hona på en inkörd motor, vilket är synd om cylindrarna är i bra skick och motorn inte drar olja.
 
Last edited:
Varför då? P.g.a. att toppen har varit lossad?

Nya ringar i nyhonade lopp roterar under inkörningsfasen. När ringarna är inkörda slutar de att rotera och sliter in dig i loppen. Om man drar ur kolvarna så hamnar lätt ringarna i ett nytt läge, och eftersom nu honingsreporna är avrundade/nedslitna så kan ej längre ringarna slita in sig igen.
 
Nya ringar i nyhonade lopp roterar under inkörningsfasen. När ringarna är inkörda slutar de att rotera och sliter in dig i loppen. Om man drar ur kolvarna så hamnar lätt ringarna i ett nytt läge, och eftersom nu honingsreporna är avrundade/nedslitna så kan ej längre ringarna slita in sig igen.

Bra info Jörgen. Det BORDE dock inte bli någon skillnad av betydelse i leak-down om man är så noggrann som möjligt med att inte ändra läget på ringarna. Åtminstone inte om loppen är hyfsat fräscha.
 
Bra info Jörgen. Det BORDE dock inte bli någon skillnad av betydelse i leak-down om man är så noggrann som möjligt med att inte ändra läget på ringarna. Åtminstone inte om loppen är hyfsat fräscha.

Det är korrekt!
 
Jag hade samma symptom på min förra hoj på slutet (busa)
På den var det drivpaketet som var slitet, dreven var inte så farligt slitna men kedjan hade kastat in.

Fort gick det oxå, jag brukar alltid kolla kedjans spel vid varje tvätt och inte reflekterat över förslitningen.

Bara att byta drivpaket så var det löst.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top