Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Behöver du dra den så långt på ettan??![]()
Inte kopplingen som strular då?
Har liknande problem på min och jag ska byta ut den.
Kopplingen går faktiskt mjukt och fint, och alla andra växlar fungerar bra.
Jag tycker det är konstigt att man bara känner det på ett visst varvtal typ, hade ettans växel varit helt körd borde man väl känna det ganska mycket?
Kopplingen går faktiskt mjukt och fint, och alla andra växlar fungerar bra.
Jag tycker det är konstigt att man bara känner det på ett visst varvtal typ, hade ettans växel varit helt körd borde man väl känna det ganska mycket?
Jag tror som Jörgen. Jag hade precis liknande problem på min gamla sukka. Jag fick byta tvåan och femmans drev samt en skiftgaffel. Sen gick den som ett spjut igen. Detta hände också bara på höga varvral vill jag tillägga.
känns precis som Jörgen säger.
Trodde först det var drivpaketet. Kollade kedjans spel och spände lite till, samma symtom. Inte varvskydd, mer som att kedjan hoppar över lite.
Jörgen, riva hela motorn och byta skiftgaffeln?
Konstruktionen på GSXR'n är ju sådär jättesnäll...
känns precis som Jörgen säger.
Trodde först det var drivpaketet. Kollade kedjans spel och spände lite till, samma symtom. Inte varvskydd, mer som att kedjan hoppar över lite.
Jörgen, riva hela motorn och byta skiftgaffeln?
Konstruktionen på GSXR'n är ju sådär jättesnäll...
Ja spottar den ur växeln pga av för slitna klor skiftgafflar så är det tyvärr ur och isär med blockhalvorna. Vissa hojar tex HD har kasettväxellåda, så man kan byta sånt enkelt.
Men kolla om fenomenet upprepar sig vid maxeffekt, och att du verkligen lagt i växeln ordentligt och inte omedvetet var och tallade på växelpeten eller nåt.
Riva låda blir det dyra alternativet.
Det billigare är att vara lite snällare på 1:ans växel. Drar jag min på 2:an upp emot 9000-10000 varv då hoppar den ut, men detta är ett känt problem på gamla GSX1100r. Antingen undercuttar man lådan eller så låter man bli att varva ut den på växeln. För mig kändes det enklare och billigare att växla upp vid 7-8000 varv.
Tack själv.Fenomenet återkommer och vid maxeffekt.
Ettans växel uppåt 8000 varv är inget jag använder på hojen speciellt ofta. Så jag kommer renovera upp detta till vintern - kan detta vara ett stort problem om jag väntar och försöker slita så lite som möjligt på ettan?
Ja, min hoj har inte kasettlåda, och jag förstår inte varför man inte kan konstruera nya hojar med just det idag. Växellådsstrul är ganska vanligt, och att behöva riva isär hela spisen känns så sjukt.
Gissar på att en sådan renovering kommer kosta mig runt 10k minst,
Ja min tanke är den samma. Men skall jag sälja hojen vid ett senare tillfälle vill jag ordna det för nästa köpare. Så till vintern eller nästa vår kanske en renovering är aktuell.
Tusen tack för svaren både Jörgen och Viktor - och ni andra! Jörgen är pro som vanligt
......Det är praktiskt om man inte behöver dra ur kolvarna, ty isf måste man byta ringar och hona på en inkörd motor, vilket är synd om cylindrarna är i bra skick och motorn inte drar olja.
Varför då? P.g.a. att toppen har varit lossad?
Nya ringar i nyhonade lopp roterar under inkörningsfasen. När ringarna är inkörda slutar de att rotera och sliter in dig i loppen. Om man drar ur kolvarna så hamnar lätt ringarna i ett nytt läge, och eftersom nu honingsreporna är avrundade/nedslitna så kan ej längre ringarna slita in sig igen.
Bra info Jörgen. Det BORDE dock inte bli någon skillnad av betydelse i leak-down om man är så noggrann som möjligt med att inte ändra läget på ringarna. Åtminstone inte om loppen är hyfsat fräscha.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |