Ettan hugger

JohGus

/Johan
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Knivsta
Hoj
Honda CBR 1100XX SuperBlackbird
Hej, kan någon svara på varför min ettans växel hugger till när den läggs i.
Alla andra växlar går i utan det minsta hugg.
Olja finns och den ser fin ut.
Jg
 
Menar du hugger som i "hoppar till när du lägger i växeln" eller hugger när du släpper upp kopplingen?
 
Antar att det är hugger "som när man lägger i växeln" jag menar.
Det är så att det är min första hoj och jag är inte ett dugg kunnig i hur det borde vara.
Men om det nu räknas som normalt att ettan hugger till lite, men inte de andra växlarna så undrar man ju som orutinerad varför det är så?

Kopplingen är helt intryckt i situationen.
jg
 
Det hugger alltid till när man lägger i ettan. Kollar du bak på kedjan samtidigt som du lägger i ettan ser du att den även hoppar till.
Vet dock inte varför det är så :va
 
Ska och ska, det är väll kopplingen som klibbar ihop lite och gör att den hugger till. Brukar märkas mer om hojen stått en längre period eller om det är kallt ute. Skiljer också mellan olika oljor.
 
Ska och ska, det är väll kopplingen som klibbar ihop lite och gör att den hugger till. Brukar märkas mer om hojen stått en längre period eller om det är kallt ute. Skiljer också mellan olika oljor.
Även om man har aldrig så fin olja så vispar oljan runt tillräckligt för att saker och ting ska röra sig i lådan. Testa att ställa upp hojen på depåstöd och starta den med neutralen i, bakhjulet snurrar friskt ändå.
 
Inne på hoj nr 10 eller nåt sånt nu och samtliga rycker till när man lägger i 1:an oavsett hur mycket koppling man trycker in. Enda undantaget var en scooter med automatlåda (duh) :D

Däremot har XR:en otyg för sig att den hugger när man släpper upp kopplingen men det verkar bero på hack i kopplingskorgen som gör att lamellerna inte löper så bra alltid...
 
Men om det nu räknas som normalt att ettan hugger till lite, men inte de andra växlarna så undrar man ju som orutinerad varför det är så?

Kopplingen är helt intryckt i situationen.
jg

Men du lägger ju inte i femman från friläge så det går ju inte att jämföra...lr
 
som övriga sagt fullt normalt att det hugger till lite när man lägger i växel efter att ha stått på friläge, testa att peta i 2an istället ska du se att det blir samma effekt :)
 
Ta för vana att rulla bajken lite framåt när du lägger i växel så ska du se att det hugger lite mindre.
 
Kopplingen släpper inte ut tillräckligt för att dreven inte ska snurra i neutralen, klonkar till lite när dom stannar. Provar du lägga i 2an direkt så kommer samma fenomen hända :)

EDIT: är ju egentligen inget fel med det, då man slipper rulla hojen fram en liten bit om växeln inte vill gå i :) (är motorn avstängd och du provar växla får du i max 1-2 växlar, om ens det utan att rulla lite)
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top