Ettan "hugger" samt låter vid iläggning

Fattar inte riktigt vad du menar med att trycka ut den med handen ? Och hur mycket ungefär ska lamellerna tryckas ut när man drar in kopplingen? Tycker inte den trycks ut så mycket när man kollar.
Ska köpa mer olja imorgon till vxllådan så man kan plocka isär det igen och kolla

Den skall inte tryckas ut särskilt mycket alls. Något mått finns inte rekommenderat....

Armen där wiren är fäst, trycker du den i botten manuellt. Kopplar den ur bättre då?

Om skivorna har slagit sig, borde den inte tendera att slira lite när kopplingen griper? Det borde väl bli mindre anliggningsyta för lamellerna då?

Den kan göra det, men oftast inte. Förspänningen av fjädrarna ökar ju iom att höjden på kopplingspaketet ökar när stålskivorna kupar sig.

plocka ur alla stålskivor och lägg dom i en hög och kolla så det inte glipar mellan några skivor. om så är fallet så är någon/några stålskivor slagna och behöver bytas. förmodligen har du problemet där.

läs tråden en gång till och ta till dig tipsen du fått innan du gör något förhastat. som sagt det skall mer till än en icke frikopplande koppling innan du kör tokras.

tackar för alla tips. verkligen kanon hjälp och snabbt svar.

en liten sista grej bara innan jag går loss i garaget, det kan inte vara oljan som spökar oxå? köpte biltemas 10w-40 helsyntet olja till 4t (jaso ma2) eftersom det blir en massa bortkastade pengar på spillolja men kan oljan vara en bidragande faktor? kan inte se hur men man vet aldrig. tyckte det var bättre med billig olja och byte oftare men jag kanske är ute och cyklar :)

ska meka lite ikväll och imorgon, återkommer då när jag plockat ur allt och byggt ihop från grunden efter noggrant inspekterat alla delar.

en liten sista grej bara innan jag går loss i garaget, det kan inte vara oljan som spökar oxå? köpte biltemas 10w-40 helsyntet olja till 4t (jaso ma2) eftersom det blir en massa bortkastade pengar på spillolja men kan oljan vara en bidragande faktor? kan inte se hur men man vet aldrig. tyckte det var bättre med billig olja och byte oftare men jag kanske är ute och cyklar :)

ska meka lite ikväll och imorgon, återkommer då när jag plockat ur allt och byggt ihop från grunden efter noggrant inspekterat alla delar.

En del oljor klibbar värre än andra. :) Så visst kan den inverka, men det brukar lösa sig när man fått lite värme i bitarna (att det slutar klibba dvs).

Jag kör med Biltemas olja i min R6 och har aldrig haft några problem med att kopplingen inte går att koppla ur. Skulle inte tro det är det som är problemet.

Tror jag har klurat ut problemet nu, tror det är oljan som spökar eftersom allt har jag tagit loss och inspekterat, mät och kollat. Tror det kan vara så att jag helt enkelt har lyckats få en koppling som är känslig. Alla detaljer funkar som dom ska så nu återstår bara oljan. Ska tvätta ur med bromsrengöring för att verkligen få rent sen köpa riktig (dyr) olja på Suzuki verkstad och hälla i.

Nu till den sista frågan, tar lamellerna stryk av bromsrengöring ? Allt annat är ju aluminium och stål dock vet jag ej vad lameller är gjorda av.

Sen i med olja, köra varmt, tappa på olja igen och sen fylla på ny fräsh olja.

Återkommer igen om problemet är löst

Tror jag har klurat ut problemet nu, tror det är oljan som spökar eftersom allt har jag tagit loss och inspekterat, mät och kollat. Tror det kan vara så att jag helt enkelt har lyckats få en koppling som är känslig. Alla detaljer funkar som dom ska så nu återstår bara oljan. Ska tvätta ur med bromsrengöring för att verkligen få rent sen köpa riktig (dyr) olja på Suzuki verkstad och hälla i.

Nu till den sista frågan, tar lamellerna stryk av bromsrengöring ? Allt annat är ju aluminium och stål dock vet jag ej vad lameller är gjorda av.

Sen i med olja, köra varmt, tappa på olja igen och sen fylla på ny fräsh olja.

Återkommer igen om problemet är löst

Oljan är inte felet. Där finns hundratals cross/enduro åkare i sverige som åker på Biltemas olja utan problem. Att köpa dyr olja hos Suzuki ger inget förutom hål i plånboken. Vill du absolut testa något annat så köp OKQ8 SBK Racing, prisvärd och fungerar garanterat.

Har kört cross i 20 år - o det är sällan man använder kopplingen.. Typ vid start å vid nedväxling på hårt underlag.. Kolla wiren, förmodlingen ska den spännas bara
Men gillar du o skruva - så gör det ? :)

cross

jag bor i örebro och har rm 250 07 o rmz 250 05 och jag kan kolla på din cross.

jag kört med biltema olja i båda cross inget problem än.

bara ser till rätt olja som manual bok säger. :)

Mvh Vet ej

jag bor i örebro och har rm 250 07 o rmz 250 05 och jag kan kolla på din cross.

jag kört med biltema olja i båda cross inget problem än.

bara ser till rätt olja som manual bok säger. :)

Mvh Vet ej

Vart i Örebro bor du, själv håller man till i Nora. Du kanske är sugen på att komma hit och testa våran bana nån lördag och kolla på min cross om jag inte hinner fixa den idag (torsdag 19/5). Pm:a mig ditt nummer så ringer jag om jag får problem.

Nu är prolemet borta det var oljan som spöka, skruva isär allt. Dränkte allt i bromsrengöring för att få det ordentligt rent. Köpte castrol mtx olja av lokala mc affären. Doppar varje skiva och lamell i olja innan montering, torkar torrt runt allt. Fyller på ny fin castrol olja åker till banan och problemet är borta.

Vet inte om oljorna kan ha skurit och klibbat ihop allt eller om vxllådan bara är känslig för olja men nu funkar det iaf. Pheew djup suck fan vad skönt att det inte var nått annat

Nu är prolemet borta det var oljan som spöka, skruva isär allt. Dränkte allt i bromsrengöring för att få det ordentligt rent. Köpte castrol mtx olja av lokala mc affären. Doppar varje skiva och lamell i olja innan montering, torkar torrt runt allt. Fyller på ny fin castrol olja åker till banan och problemet är borta.

Vet inte om oljorna kan ha skurit och klibbat ihop allt eller om vxllådan bara är känslig för olja men nu funkar det iaf. Pheew djup suck fan vad skönt att det inte var nått annat

Grattis! Skönt att det löste sig. Ja en del kopplingsbelag/oljetyper funkar dåligt. Du måste uppenbarligen ha stött på just en sådan kombo för att få så tydliga felyttringar.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back