Ettan "hugger" samt låter vid iläggning

Bohhaa

Medlem
Gick med
13 May 2011
Hoj
2016, Kawasaki z1000 sugomi
Tja lånade ut cykeln till en kompis i 2 dagar. En Suzuki rm 250 -03.
Fick tillbaka den och nu hugger det när man lägger i ettan och cykeln vill dra iväg när man står med kopplingen intryckt inte mycket men man känner att det försöker driva, det hugger till i hela cykeln samt klonkar till. Det känns nästan som om kopplingen inte frikopplar. Man kan köra cykeln men när man frikopplar så går varvet ner och den dör ibland på tomgången. Dock inte när man startar den kall.

Frågade kompisen om han crossväxlat och det hade han för så gör man enligt honom både upp och ner. dåre!!:huvet

Det går att köra cykeln men som sagt är skit nervös för att vxllådan eller nått drev är paj. Har kollat lamellerna och kopplingskorgen men inte sett något konstigt. Dock är det första crossen för mig och har aldrig skruvat med 2 hjulingar förut. Har tagit bilder med telefonen.

Eller om nån bor i Örebro trakten och kan och vill hjälpa mig skruva så slipper jag lämna in den och det kostar skjortan

Kim

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    104.6 KB · Visningar: 232
  • 2.jpg
    2.jpg
    172.9 KB · Visningar: 350
  • 3.jpg
    3.jpg
    185.2 KB · Visningar: 230
  • 4.jpg
    4.jpg
    84.2 KB · Visningar: 324
  • 5.jpg
    5.jpg
    101 KB · Visningar: 428
Kolla att alla lamellerna är hela samt att alla stålskivorna är raka. Stålskivorna kan kupa eller slå sig om de blir överhettade. Då draggar kopplingen, dvs den frikopplar inte tillräckligt.

Last edited:
Det är fullkomligt normalt att crossväxla de där lådorna och de tål det. Drar cykeln enbart när den är kall eller även efter ett körpass? Lite drag får man i nästan alla crossmoppar när de är kalla.

har du kollat så kopplingsviren är ordentligt spännd, så inte kompisen fnulat på inställningsskruven på kopplingshandtaget för att anpassa greppet för sin hand?

Det går bra att växla ner också bara man möter med gasen.

Om det hugger när du släpper upp kopplingen & ska iväg så kan det vara att lamellerna inte löper så bra i kopplingskorgen. Kolla om det är hack eller ojämnheter i den, är det det får man byta den, jag vet inte om det funkar nåt bra att försöka fila bort dem :D

jag har testat att spänna kopplingsvajern men tycker inte att det riktigt hjälper helt.
kan åka till banan imorgon och testa lite så kan jag kolla om den drar även när den är varm.

det där med att den dör ibland på tomgången då ?
får väl testa att köpa nya lameller och mellanskivor samt fjädrar.

men fler förslag mottages, vill inte ha totalras nästa gång jag kör.

finns det någe speciellt sätt att sätta in lamellerna eller kan man lägga dom i en hög och sen bara plocka in dom hur man vill. (OBS kommer ej göra så utan undrar bara)
Byte vxllåds olja oxå var ytterst lite metalspån på bottenpluggen vi pratar 1x1 mm max skadligt ??

Last edited:
Att den dör på tomgången kan bero på att den har mer motstånd än i vanliga fall iom den draggande kopplingen.

jag har testat att spänna kopplingsvajern men tycker inte att det riktigt hjälper helt.
kan åka till banan imorgon och testa lite så kan jag kolla om den drar även när den är varm.

det där med att den dör ibland på tomgången då ?
får väl testa att köpa nya lameller och mellanskivor samt fjädrar.

men fler förslag mottages, vill inte ha totalras nästa gång jag kör.

finns det någe speciellt sätt att sätta in lamellerna eller kan man lägga dom i en hög och sen bara plocka in dom hur man vill. (OBS kommer ej göra så utan undrar bara)
Byte vxllåds olja oxå var ytterst lite metalspån på bottenpluggen vi pratar 1x1 mm max skadligt ??

Lugn och fin här nu gör inget förhastat.Totalras blir det aldrig pga kopplingen...

Att det drar är ingen katastrof och byta lameller är bara onödigt, stålskivorna byter man när de blir blå och hela paketet byts när det börjar slira.

Kopplingwire skall ha korrekt spel, kör du med för lite riskerar du slir.

Ja man kan stoppa in lamellerna hur man vill sålänge man gör det i ordning lamell/stålskiva.

Metallspån är helt normalt ur en crosslåda.

Lyssna på Boris, han har helt rätt. :) Inget att toknoja för.

Att kopplingen draggar kan bero på slack vajer, att diskarna klibbat ihop (blir lätt så om det får stå ett tag, varmkörning och lite slir löser det) eller att stålskivorna slagit sig.

Och växla utan koppling, japp, det gör man. PunGt.

Min hoj drar som fan också när den är kall :) rulla hojen lite framåt samtidigt som du lägger i ettan så slipper du de där obehagliga klonket ;)

Hur ser oljan ut? Ser ut å ha nå vitt kladd på ena lamellen. Pboxen till v-pumpen kan ha gått. Lite kylarvätska i oljan och kopplingen blir skum direkt.

oljan var svart, inge vatten i den. måste vara en reflektion eller liknande på korten.
ska åka till banan imorgon och köra lite, se om det släpper/blir bättre med ny olja i vxllådan. hoppas bara det inte smäller till och man får ett snyggt ankare till båten :)

spände vajern, åkte iväg till en endurobana visst det vart lite bättre efter ett tag, men det är lixom nått som spökar iaf. Lägger du i vxl på tomgång och sen trycker in kopplingen så kan du inte rulla cykeln framåt, det frikopplar ej riktigt ordentligt. tyckte inte jag märkte detta någe speciellt när jag körde men då å andra sidan försökte jag inte skjuta cykeln med vxl i utan det var nått jag fick för mig att kolla när jag kom hem. Är det ny kopplingskorg som gäller ? eller kan det vara så att armen som vajern går till som skjuter på pinnen som går till tryckplattan är sliten, känns ju konstigt att den ska vara slut efter bara några åk. och jag har ej möjlighet att lossa rotorn och stator då dessa kräver speciellt verktyg enligt boken.

Bifogat

• 6.jpg
    6.jpg
    198.8 KB · Visningar: 269
växel först o sen koppling :/ de ska ju vara tvärtom, slänger man i växel på tomgång utan kopplingen så lär den klonka till o göra kanske ett litet skutt o dö.

Mn måste ju använda kopplingen hälst innan man slänger i växel om man inte rullar framot så man möter växlingen med rulningen o samtidigt har gasen lite högre.

Alla crossar jag kört har haft en tendens att när den är igång har det inte vart nått större bekymer att slänga i växel utan att det kan hända att den dör om jag haft för låga varv.

Har du testat med lite högre varv en tomgång att läga i växel med kopplingen indragen ? texs 2-4 tusen varv. testat spänna upp kopplingsvajern så du får mindre spel i handtaget ?

spände vajern, åkte iväg till en endurobana visst det vart lite bättre efter ett tag, men det är lixom nått som spökar iaf. Lägger du i vxl på tomgång och sen trycker in kopplingen så kan du inte rulla cykeln framåt, det frikopplar ej riktigt ordentligt. tyckte inte jag märkte detta någe speciellt när jag körde men då å andra sidan försökte jag inte skjuta cykeln med vxl i utan det var nått jag fick för mig att kolla när jag kom hem. Är det ny kopplingskorg som gäller ? eller kan det vara så att armen som vajern går till som skjuter på pinnen som går till tryckplattan är sliten, känns ju konstigt att den ska vara slut efter bara några åk. och jag har ej möjlighet att lossa rotorn och stator då dessa kräver speciellt verktyg enligt boken.

Men det var då väldigt vad du är intresserad av att byta saker. Din kopplingskorg ser fin ut så även lameller och stålskivor. Möjligen är kopplingsmekanismen sliten och trycker därför inte tillräckligt långt. Om du trycker isär korgen manuellt frikopplar det då?

Nej du behöver inte specialverktyg för demonteringen. Några trasor och en mutterknackare fungerar utmärkt.

Det KAN ju vara lagret i korgen som spökar, plocka ur lamellerna och se om den rullar fritt då.

Fattar inte riktigt vad du menar med att trycka ut den med handen ? Och hur mycket ungefär ska lamellerna tryckas ut när man drar in kopplingen? Tycker inte den trycks ut så mycket när man kollar.
Ska köpa mer olja imorgon till vxllådan så man kan plocka isär det igen och kolla

Kolla att alla lamellerna är hela samt att alla stålskivorna är raka. Stålskivorna kan kupa eller slå sig om de blir överhettade. Då draggar kopplingen, dvs den frikopplar inte tillräckligt.

Om skivorna har slagit sig, borde den inte tendera att slira lite när kopplingen griper? Det borde väl bli mindre anliggningsyta för lamellerna då?

*/ ?>
Back