Ett väldans problem att köpa boots.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Först hittade jag ett par boots som var tillsalu i några mil utanför stan, men dom blev sålda innan jag han åka dit. Alpinstars smx var modellen på dom och storlek 44 var det.

Han som skulle sälja dom sa att man bör ha stl 43 på vanliga skor om man ska passa bra i dom.

Sen åkte jag till alla butiker i karlstad som säljer mckläder (5st) men ingen säljer racing boots, okey ett ställe hade det men det var märket sidi och dom satt inte alls bra på fötterna.

Ska man behöva åka till typ örebro eller trollhättan (bike) för att få köpa sig eller pröva ett par.

Funderar nu på att chansa och köpa ifrån fc-moto men det är ju som sagt rena chansningen, skorna kanske inte sitter specielt bra.

Har i alla fall kollat på Alpinestars S-MX R som ser bra ut och finns i vad jag tror är min storlek. Håller ni med om att en 44 på dom är som en normal 43a? Jag har 43/44 på skor.

Bifogat

• 34311-3077560.jpg
    34311-3077560.jpg
    54 KB · Visningar: 81
Last edited:
enda tipset jag kan ge när det gäller boots och det enda jag går efter när jag gör det är: passa dig för boots som inte har dragkedja hela vägen upp... boots med kardborre sista biten bör utplånas..

e väl kanske lite offtopic men bör sägas om o om igen

Hmm det beror nog på fot-modell...
Jag har vanligtvis 41 och jag har även 41 i Alpinestars SMX plus
Men du får nog inte för små boots om du tar en 44a! :tummenupp

Kan nog stämma.. jag har 41/42 i skor, köpte samma boots i 42 å dom sitter bra eller kanske lite väl tajt :)

enda tipset jag kan ge när det gäller boots och det enda jag går efter när jag gör det är: passa dig för boots som inte har dragkedja hela vägen upp... boots med kardborre sista biten bör utplånas..

Jo det har jag märkt själv också men inte tänkt på det nu.

Någon som vet vad slit grejerna vid tårna kostar till dom?

3 dagar på gotlandring med fel teknik med fötterna sen började det kittla i tårna, därför jag behöver nya:näsblod

en storlek upp är en bra grundregel på a-star! Har 44 i verkligheten och 45 på mina supertech

Jo det har jag märkt själv också men inte tänkt på det nu.

Någon som vet vad slit grejerna vid tårna kostar till dom?

3 dagar på gotlandring med fel teknik med fötterna sen började det kittla i tårna, därför jag behöver nya:näsblod

typ 149sek paret har jag för mig

BTW:varför köper du inte motard/crosstövlar, de slits ju rätt olika beroende på vad man har för hoj.

Last edited:
FC Moto

Har kjøpt litt der, jeg fikk rask levering.:)

Men du MÅ prøve bootsen først, så vet du hva du får. Jeg har Alpinestar utstyr, men ikke støvler, De passet ikke så bra til meg som er 43 og ganske smal, så jeg kjøpte meg noen Gearne som passet min fot.

Om du tycker att SIDI satt illa på dig vet jag inte ifall Alpinestars sitter bättre :va
Har både alpinstars o sidi, jag tycker att de är ganska snarlika: smala o tajta!

Men det är kanske värt att testa...

Om du tycker att SIDI satt illa på dig vet jag inte ifall Alpinestars sitter bättre :va
Har både alpinstars o sidi, jag tycker att de är ganska snarlika: smala o tajta!

Men det är kanske värt att testa...

Vilka boots är generellt lite bredare då om jag ska byta märke?

För jag har inte pinnsmala fötter. Provade ett par oxtar str 44 kommer i höstas och dom satt bra mins jag men dom säljs ju inte längre.

Har A-star supertech har normalt 43 på bootsen 44 och har 8mm kvar i innerskon, normalbreda fötter och där sitter de kalas. strl 43 hade kanske passat men klämde över tårna i bredd med ytterskon på och de töjs inte där.

Vilka boots är generellt lite bredare då om jag ska byta märke?

För jag har inte pinnsmala fötter. Provade ett par oxtar str 44 kommer i höstas och dom satt bra mins jag men dom säljs ju inte längre.
Oxtar är nu TCX, annars har fc-moto kvar fjolårets Oxtar

Last edited:
Har A-star supertech har normalt 43 på bootsen 44 och har 8mm kvar i innerskon, normalbreda fötter och där sitter de kalas. strl 43 hade kanske passat men klämde över tårna i bredd med ytterskon på och de töjs inte där.

Oxtar är nu TCX, annars har fc-moto kvar fjolårets Oxtar

Dom har inga oxtar i str 44 kvar dessvärre.

Dessa arlen ness är ju annars ett alternativ (fast i rött) någon som har dom? Är dom också smala?

Bifogat

• Arlen-Ness-1064-Shift-4.jpg
    Arlen-Ness-1064-Shift-4.jpg
    111.6 KB · Visningar: 76
Last edited:
Jag har testat Oxtar, numera heter dem TCX, och de är inte speciellt lika. På mig sitter oxtar/tcs mycket slappare och jag upplever dem större. Jag har 41 i Alpinestars och faktiskt 40 i oxtar/tcx!

Så.... frågan är fortfarande inte löst.
Dock kan du beställa dem från tex lelles i uppsala, bara å lämna tillbaks till posten om du inte e nöjd! De har alla A-stars modeller

Jag funderar på ett par nya SIDI, sitter kanon på mig, kan tillomed tänka mig SOVA i dem :D

Jag har testat Oxtar, numera heter dem TCX, och de är inte speciellt lika. På mig sitter oxtar/tcs mycket slappare och jag upplever dem större. Jag har 41 i Alpinestars och faktiskt 40 i oxtar/tcx!

Så.... frågan är fortfarande inte löst.
Dock kan du beställa dem från tex lelles i uppsala, bara å lämna tillbaks till posten om du inte e nöjd! De har alla A-stars modeller

Jag funderar på ett par nya SIDI, sitter kanon på mig, kan tillomed tänka mig SOVA i dem :D

Känns som att jag skippar alpinstaren då men det kanske finns någon annan tysk sida som säljer oxtar eller tcx?

Sova i spidi skorna skulle jag då absolut inte vilja göra:D

Någon måste ju veta om arlen ness skorna är breda om man jämför med alpinstar eller oxtar:confused:

Kostar det inget att byta storlek om man skickar tillbaka skorna till lelles?

Känns som att jag skippar alpinstaren då men det kanske finns någon annan tysk sida som säljer oxtar eller tcx?

Sova i spidi skorna skulle jag då absolut inte vilja göra:D

Någon måste ju veta om arlen ness skorna är breda om man jämför med alpinstar eller oxtar:confused:

Kostar det inget att byta storlek om man skickar tillbaka skorna till lelles?

Ja nästan verkar det som...men ska du lämna tillbaka helt kostar det 10prååcänt.

"PENGARNA – TILLBAKA - GARANTI
Blir Du inte nöjd med något som Du köpt hos Lelles, får Du returnera det inom 14 dagar. Sänd med ordersedlarna (gäller som garantisedel) och ange Ditt telefonnummer och vad Du inte är nöjd med. Byte kan ske mot andra varor eller beloppet återbetalas mot en returavgift (10% av varuvärdet). "

Arlen ness-dojjorna verkar vara ganska nya, så det kanske inte så många som har dem än. Annars tar du tåget till uppsala el. sthlm, kika på mcgrejjer, prova alla slags stövlar, sen åker du hem skitnöjd med ett par grymma boots samt att du säkerligeen fått torrgasa nya cbr1000 :tummenupp

Last edited:
Ja nästan verkar det som...men ska du lämna tillbaka helt kostar det 10prååcänt.

"PENGARNA – TILLBAKA - GARANTI
Blir Du inte nöjd med något som Du köpt hos Lelles, får Du returnera det inom 14 dagar. Sänd med ordersedlarna (gäller som garantisedel) och ange Ditt telefonnummer och vad Du inte är nöjd med. Byte kan ske mot andra varor eller beloppet återbetalas mot en returavgift (10% av varuvärdet). "

Arlen ness-dojjorna verkar vara ganska nya, så det kanske inte så många som har dem än. Annars tar du tåget till uppsala el. sthlm, kika på mcgrejjer, prova alla slags stövlar, sen åker du hem skitnöjd med ett par grymma boots samt att du säkerligeen fått torrgasa nya cbr1000 :tummenupp

25 mil senare sitter jag här med ett par Alpinestars Supertech dom passade jätte bra:tummenupp Åkte till Carlbarks mc i Örebro.

Enda negativa som dom inte verkar tänkt på är att man gärna har skinnstället instoppat i skon, om man har lite vader blir det trångt.

Bifogat

• 222005_black.jpg
    222005_black.jpg
    66.5 KB · Visningar: 49

Varför måste man ha dragkedja hela vägen?
Misstänker att det är ur någon säkerhetsaspekt...

Varför måste man ha dragkedja hela vägen?
Misstänker att det är ur någon säkerhetsaspekt...

Kardborre som bärande del om man säger så lossnar gärna och blir ofta väldigt klen efter ett tag. Bättre att ha en dregkedja och en flik med kardborre över istället.

va landa prislappen på?
nya eller gamla modellen`?

ordinare 3700kr men eftersom dom hade tagit hem fel storlek till en kund och det inte var en sko att ha på hyllan fick jag dom för 2700kr:)

Den på bilden är det, tror de är 2007

Jämförde man den emot dom andra kändes denna överlägsen i känsla, lätt att röra foten.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...