Sitter och letar efter ett reglemente för 2009, och förundras lite över hur svårt det ska vara när det är ca. 3 månader kvar innan första racet....
Letar först på SVEMO.se (såklart).
Här finns förra årets reglemente, och en drös gamla reglementen. Men inget om 2009.
Går sen till roadracing.se
Där hittar jag ingenting heller, förrän jag går in på officiell tävlingsanmälan. Där står det "Superstock 1000 (Suberbike Challenge) körs som supportklass i SM enligt nytt Nordiskt reglemente (se SR för 2009-10, punkt 3.6 Nordic Superbike)"
Börjar nu leta efter SR för 2009-10....
Tillbaka in på SVEMO.se, men lyckas inte....
Går in på karlskogamotorstadion.se för att kolla information om SO.
Efter mycket letande så hittar jag "NEWS ABOUT SCANDINAVIAN OPEN 2009" och där läser jag:
Technical rules Superstock 1000:
Superstock 1000 according to FIM rules but with the following changes:
-Tires are free
-It’s allowed changing brake discs (carbon is not allowed)
-Rims my be changed but size and width must remain as original (carbon is not allowed)
-Airbox can be modified
-Wireloom can be replaced or modified
-ECU can be replaced or modified
The exact technical rulings will be published as soon as possible!
Ok, går in på FIM.ch och plöjer igenom FIM Superstock reglementet, och lägger ihop 1+1 med den informationen jag hittat på karlskogamotorstadion.se och får ihop ett någorlunda reglemente i huvudet, men det är ju fortfarande många frågetecken, har man verkligen tänkt på allt.... Finns ju en del regler i FIM Superstock som många kommer snubbla på som kör vidare som vanligt, och som inte står med bland dom undantagen som står på karlskogamotorstadion.se.....
Dessutom undrar man ju när dom nya reglerna fastställs till 100%. Det står ju trots allt "The exact technical rulings will be published as soon as possible!"
Kommer det veckan innan Anderstorp eller?
Som jag har förstått det så ska det nu vara samma reglemente i "PRO SB Privatcupen", Superbike Challange, och Nordic Superbike (som båda nu heter Superstock 1000)?
Ett tydligare SVEMO?
Letar först på SVEMO.se (såklart).
Här finns förra årets reglemente, och en drös gamla reglementen. Men inget om 2009.
Går sen till roadracing.se
Där hittar jag ingenting heller, förrän jag går in på officiell tävlingsanmälan. Där står det "Superstock 1000 (Suberbike Challenge) körs som supportklass i SM enligt nytt Nordiskt reglemente (se SR för 2009-10, punkt 3.6 Nordic Superbike)"
Börjar nu leta efter SR för 2009-10....

Tillbaka in på SVEMO.se, men lyckas inte....
Går in på karlskogamotorstadion.se för att kolla information om SO.
Efter mycket letande så hittar jag "NEWS ABOUT SCANDINAVIAN OPEN 2009" och där läser jag:
Technical rules Superstock 1000:
Superstock 1000 according to FIM rules but with the following changes:
-Tires are free
-It’s allowed changing brake discs (carbon is not allowed)
-Rims my be changed but size and width must remain as original (carbon is not allowed)
-Airbox can be modified
-Wireloom can be replaced or modified
-ECU can be replaced or modified
The exact technical rulings will be published as soon as possible!
Ok, går in på FIM.ch och plöjer igenom FIM Superstock reglementet, och lägger ihop 1+1 med den informationen jag hittat på karlskogamotorstadion.se och får ihop ett någorlunda reglemente i huvudet, men det är ju fortfarande många frågetecken, har man verkligen tänkt på allt.... Finns ju en del regler i FIM Superstock som många kommer snubbla på som kör vidare som vanligt, och som inte står med bland dom undantagen som står på karlskogamotorstadion.se.....
Dessutom undrar man ju när dom nya reglerna fastställs till 100%. Det står ju trots allt "The exact technical rulings will be published as soon as possible!"
Kommer det veckan innan Anderstorp eller?
Som jag har förstått det så ska det nu vara samma reglemente i "PRO SB Privatcupen", Superbike Challange, och Nordic Superbike (som båda nu heter Superstock 1000)?
Ett tydligare SVEMO?