Ett tydligare SVEMO? Reglemente?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Sitter och letar efter ett reglemente för 2009, och förundras lite över hur svårt det ska vara när det är ca. 3 månader kvar innan första racet....

Letar först på SVEMO.se (såklart).
Här finns förra årets reglemente, och en drös gamla reglementen. Men inget om 2009.

Går sen till roadracing.se
Där hittar jag ingenting heller, förrän jag går in på officiell tävlingsanmälan. Där står det "Superstock 1000 (Suberbike Challenge) körs som supportklass i SM enligt nytt Nordiskt reglemente (se SR för 2009-10, punkt 3.6 Nordic Superbike)"
Börjar nu leta efter SR för 2009-10.... :va
Tillbaka in på SVEMO.se, men lyckas inte....

Går in på karlskogamotorstadion.se för att kolla information om SO.
Efter mycket letande så hittar jag "NEWS ABOUT SCANDINAVIAN OPEN 2009" och där läser jag:
Technical rules Superstock 1000:
Superstock 1000 according to FIM rules but with the following changes:
-Tires are free
-It’s allowed changing brake discs (carbon is not allowed)
-Rims my be changed but size and width must remain as original (carbon is not allowed)
-Airbox can be modified
-Wireloom can be replaced or modified
-ECU can be replaced or modified

The exact technical rulings will be published as soon as possible!

Ok, går in på FIM.ch och plöjer igenom FIM Superstock reglementet, och lägger ihop 1+1 med den informationen jag hittat på karlskogamotorstadion.se och får ihop ett någorlunda reglemente i huvudet, men det är ju fortfarande många frågetecken, har man verkligen tänkt på allt.... Finns ju en del regler i FIM Superstock som många kommer snubbla på som kör vidare som vanligt, och som inte står med bland dom undantagen som står på karlskogamotorstadion.se.....

Dessutom undrar man ju när dom nya reglerna fastställs till 100%. Det står ju trots allt "The exact technical rulings will be published as soon as possible!"
Kommer det veckan innan Anderstorp eller?

Som jag har förstått det så ska det nu vara samma reglemente i "PRO SB Privatcupen", Superbike Challange, och Nordic Superbike (som båda nu heter Superstock 1000)?

Ett tydligare SVEMO? :va

Det ska komma i dagarna, boken är på tryckeriet nu och ska läggas ut vilken dag som helst.

Hittade nu i tävlingsreglementet för PRO Superbike att alla förare i Privatcupen ska ha svarta siffror på gul bakgrund....

I PRO SB ska det vara Svarta siffror mot vit bakgrund som vanligt, och följer man det utkast på reglemente som står på Karlskogamotorstadion.com så ska STK1000 i SM och SO köra med Vita siffror på Röd bakgrund....

För att göra det enklare för folk i SM och SO att hoppa in i Privatcupen så skulle man ju köra samma reglemente sa dom ju?

Last edited:
Så superstock 1000 ska köra med samma färger som wookie?

Får hoppas Svemo publicerar reglementet på webben dock. Jag har ännu inte fått mitt inbetalningskort för årets licens heller. Dock obestämd där så... eh.

kul,även iår är flera hojar olagliga enligt reglementet,kanske skulle byta ut rd 125:a som måttstock mot något modernare...gillar regeln 100mm min emellan hjälm och kåpglas,per björk blir numera reglementsenligt förbjuden att köra vissa hojar då 180 är maxlängd innan man inkräktar på detta.kan höra protesten redan:jag såg att han inte var mer än 7 cm ifrån kåpglaset:tummenupp
ett klart tydligare svemo.....

Härligt! Då behöver man inte byta bromspump! :tummenupp

3.6.13 Bromsar
Mc skall ha två av varandra oberoende bromssystem. Bromsskivor får bytas, men bromsoken placering och infästning skall vara som homologiserad. Max tolerans är på diametern +/- 1,5mm samt skivans tjocklek +/-1,5mm. Ingen form av ytbeläggning är tillåten på bromskivor. Flytande bromsskivor får monteras. Montering av extra styrluftskanaler till bromsar är inte tillåtet. Bromskivor av kompositmaterial är inte tillåtet. Endast bromsskivor av stål/järn är tillåtet. Bromspump får bytas till icke original. Bromspump
bak får omplaceras så att så kallad tumbroms kan användas. Bromsslangar får bytas och snabbanslutningar får monteras. Främre bromsslangens delning får inte vara lägre än undre gaffelkronan.
Bromsbelägg får bytas, snabbmontage för bromsbelägg får monteras.
Bromsokets fästbultar skall vara låsta med låstråd. Bromsvätska får bytas. Bromsokens infästningspunkter skall vara som homologiserat.

kul,även iår är flera hojar olagliga enligt reglementet,kanske skulle byta ut rd 125:a som måttstock mot något modernare...gillar regeln 100mm min emellan hjälm och kåpglas,per björk blir numera reglementsenligt förbjuden att köra vissa hojar då 180 är maxlängd innan man inkräktar på detta.kan höra protesten redan:jag såg att han inte var mer än 7 cm ifrån kåpglaset:tummenupp
ett klart tydligare svemo.....

Lite på samma linje... :D

3.7.2.1 Motorcykeln skall vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En plåt skall monteras framtill, de två andra anbringas längs med på var sida av maskinen, väl synliga för avläsning
av varvräkningspersonal. Se bilaga D.

I reglementet för 2009/2010 står det dock "Nordic Superbike", och verkar inte vara nån större skillnad mot reglerna som varit tidigare. Verkar bara vara bakramen som man inte får byta längre. Andra fälgar, bromspump, mm får bytas som vanligt...

Det som förvirrar är att inbjudan och reglemente för SM och SO så heter klassen Superstock 1000....

Last edited:
Har nu tagit licens men hittar inget om vad som gäller för hojjar i rookie..

Får man åka med hel öhlinsgaffel, vad gäller för trimning av motor?

Har nu tagit licens men hittar inget om vad som gäller för hojjar i rookie. Får man åka med hel öhlinsgaffel, vad gäller för trimning av motor?
Rookie är den klass där du får förändra mest. I princip fri trimning (dock ej överladdning: turbo, kompressor eller lustgas) och fjädring är fritt.

Hojen ska uppfylla den grundläggande kraven i SR:
http://www.svemo.se/file_out.php?id=3083

Har nu tagit licens men hittar inget om vad som gäller för hojjar i rookie..

Får man åka med hel öhlinsgaffel, vad gäller för trimning av motor?

Rookie har nästan ingar regler, i princip bara att cylindervolymen inte får överstiga 600 resp 1000 och du får inte överladda motorn, köra på handelsbränsle.
Allt annat kan du göra, fjädringskomponenter kan vara vad som helst, MotoGP teknologi om du så vill :)
Trimma med kammar, porta toppen m.m. kan du göra.

//Nitrous

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...