Ett till tio, hur bra mår motorn?

Jag lånar tråden, skall åka en "kortare" sträcka. det gäller Gdansk-färja-karlskrona-Göteborg (en sådär 40-45mil?) med min FZ6N -06a, kommer nog köra rätt lungt då flickvännen skall åka med (lite farträdd av sig...).
Hur kommer min hoj må? något jag skall tänka på?

Jag lånar tråden, skall åka en "kortare" sträcka. det gäller Gdansk-färja-karlskrona-Göteborg (en sådär 40-45mil?) med min FZ6N -06a, kommer nog köra rätt lungt då flickvännen skall åka med (lite farträdd av sig...).

Tappa inte flickvännen. Tanka innan soppan tar slut.

mhmm, se upp för de polska lastbilsförarna som lämnar färjan tillsammans med dig. :fyllisar

Ta med egna spännband så du kan surra fast hojen på färjan. De som brukar finnas på färjorna är dimensionerade för att surra fast stridsvagnar vid orkaner och impregnerade med skit, lera o miljödiesel.

Synd du inte bor kvar och jag är hojlös, annars hade du fått se på fan!
Hehe, jaoh. ;) Jag har kört på varenda liten väg, inklusive en försvarlig mängd grusvägar i blekinge under tiden jag bott där. ;)
Hade en sådär 22 mil lång vända som täckte in de få riktigt kurviga vägarna på östra sidan rätt väl samtidigt som den undvek allt som var lite alltför rakt.

Tappa inte flickvännen. Tanka innan soppan tar slut.

"Check" skall tanka fullt i polen då priset är under 12kr litern (tjänar jag något i bensinförbrukning på hoj om jag tankar 98okt istället för 95okt?).

mhmm, se upp för de polska lastbilsförarna som lämnar färjan tillsammans med dig. :fyllisar
haha, ohja! hyser stor respekt för allt vad polska förare heter! oavsätt med eller utan alkohol.

Ta med egna spännband så du kan surra fast hojen på färjan. De som brukar finnas på färjorna är dimensionerade för att surra fast stridsvagnar vid orkaner och impregnerade med skit, lera o miljödiesel.

Det där med egna spännband var/lät som en väldigt vettig ide! tackar så ödmjukast för det tipset.

men 40-45mil vid hyfsat konstant fart med några stopp här o där kanske inte borde vara en sådan stor påfrestning för hojen?
(vi e ju ensådär 160kilo + utrustning och packning kanske 185-190kg totalt, under 200kg med bränsle i alla fall).

Har bra däck.
Nybytt olja o hinner väl köra en sådär 50-100mil innan hemfärden nalkas
Nya drev + kedja inom 1 vecka.
något mer som jag bör se över? (förutom de vanliga, läckage/glapp samt bromsbelägg/skivor skick), har läst en del om att släppa fjädring o sånt, men jag vet inte? aldrig gjort någon längre tur än 2-3 mil med passagerare (och de e här i polen ala riktigt dåliga vägar med hål i titt som tätt).

aja nu skriver jag för mkt, tackar för svar om någon orkar :Bugar

Hojen kommer må fint. 40-45 mil är gjort rätt fort. Det är klart, med en farträdd tös bakpå tar det ju lite längre tid. största saken att tänka på är väl surra hojen vettigt på färjan, att tanka i karlskrona, och sedan en gång till halvvägs, sedan är du framme.
När du är i Karlskrona kan du alltid svänga förbi Galgamarkens Pizza och indisk mat om du gillar indiskt.

(vi e ju ensådär 160kilo + utrustning och packning kanske 185-190kg totalt, under 200kg med bränsle i alla fall).

Har bra däck.

Medans jag läste ditt inlägg så fick jag ett sms där X:et frågade om vilket lufttryck hon skulle ha i däcken. I standard ska hon ha 2,5 kg bak o vid maxlast 2,9 kg. Det kanske är något att tänka på även för dig?

Hojen kommer må fint. 40-45 mil är gjort rätt fort. Det är klart, med en farträdd tös bakpå tar det ju lite längre tid. största saken att tänka på är väl surra hojen vettigt på färjan, att tanka i karlskrona, och sedan en gång till halvvägs, sedan är du framme.
När du är i Karlskrona kan du alltid svänga förbi Galgamarkens Pizza och indisk mat om du gillar indiskt.

hade tänkt o tanka i polen, precis innan färjan (p.g.a. priset) men tanken rymmer väl en så där 20liter (beroende på den som tankar), men det kanske är lite optimistiskt att hinna 40-45 mil på det, ja mat skall vi tänka på! vi tänkte ta morgon färja o komma till Sverige på kvällen, 19:00 skall färjan vara i Sverige, de borde väl ha öppet då? (obs planen e o åka på en söndag)

men vettiga idéer, tackar än en gång =)!

Medans jag läste ditt inlägg så fick jag ett sms där X:et frågade om vilket lufttryck hon skulle ha i däcken. I standard ska hon ha 2,5 kg bak o vid maxlast 2,9 kg. Det kanske är något att tänka på även för dig?

Tack Skall kolla i instruktions boken om vad som gäller för min hoj! =)

hade tänkt o tanka i polen, precis innan färjan (p.g.a. priset) men tanken rymmer väl en så där 20liter (beroende på den som tankar), men det kanske är lite optimistiskt att hinna 40-45 mil på det, ja mat skall vi tänka på! vi tänkte ta morgon färja o komma till Sverige på kvällen, 19:00 skall färjan vara i Sverige, de borde väl ha öppet då? (obs planen e o åka på en söndag)

men vettiga idéer, tackar än en gång =)!

Galgamarkens är stängt på söndagar, så isf är det lite kört där. Finns en drös pubbar inne i centrum som nog har öppet med, annars finns det lite pizzerior här och var.
Polen låter bättre. ;) Och du kommer nog vilja stanna och sträcka på benen nånstans halvvägs ändå. Beroende på när ni tänkt köra så kan det vara jävligt kyligt att köra på natten om ni tänkt bomba på hela vägen hem från 19 och framåt, det tar trots allt sådär 4-5 timmar att köra. ÄR det nuish så kommer ni frysa helvet skulle jag tro, så varma kläder. Är det på sommaren är det ju bara att panga på.

Galgamarkens är stängt på söndagar, så isf är det lite kört där. Finns en drös pubbar inne i centrum som nog har öppet med, annars finns det lite pizzerior här och var.
Polen låter bättre. ;) Och du kommer nog vilja stanna och sträcka på benen nånstans halvvägs ändå. Beroende på när ni tänkt köra så kan det vara jävligt kyligt att köra på natten om ni tänkt bomba på hela vägen hem från 19 och framåt, det tar trots allt sådär 4-5 timmar att köra. ÄR det nuish så kommer ni frysa helvet skulle jag tro, så varma kläder. Är det på sommaren är det ju bara att panga på.

Det sker 30/6 =) hoppas för regnfritt!!! , kommer köra i allväders-ställ inkl ha med mig "inner delarna" i fall att, flickan får jag försöka få införskaffa ett par mc byxor i alla fall, skin jacka med skydd finns, dock vill jag inte att hon åker i jeans med mig.

=) Ja mat lär vi nog hitta! är så jävla sugen på kebab, den suger här nere... :fyllisar

Det sker 30/6 =) hoppas för regnfritt!!! , kommer köra i allväders-ställ inkl ha med mig "inner delarna" i fall att, flickan får jag försöka få införskaffa ett par mc byxor i alla fall, skin jacka med skydd finns, dock vill jag inte att hon åker i jeans med mig.

=) Ja mat lär vi nog hitta! är så jävla sugen på kebab, den suger här nere... :fyllisar

Finns ett par bra pizzerior med god kebab i stan, själv gillar jag chapmans och pizzabutiken. ;)
Chapmans kan väl vara lite dryg att köra till från färjan eftersom att det är inne i centrum, men de har skitgod kebabtallrik. IMHO. Pizzabutiken ligger väl lite bättre till från färjan... Borde finnas åtminstone någon pizzeria mellan färjehamnen och E22 med, men jag har inte varit där och yrat runt speciellt mycket.

Är det därför SMC förespråkar tejpade hastighetsmätare .... med tanke på farträdda töser bakpå ? :va :hihi

Hehe, jaoh. ;) Jag har kört på varenda liten väg, inklusive en försvarlig mängd grusvägar i blekinge under tiden jag bott där. ;)
Hade en sådär 22 mil lång vända som täckte in de få riktigt kurviga vägarna på östra sidan rätt väl samtidigt som den undvek allt som var lite alltför rakt.

Förbi olofström mot älmhult ligger riktigt fina vägar!

Skulle också vilja ha tips på bra tankväska, då jag planerar en tur från Sthlm till Italien. Har tittat lite på Held Turano, några erfarenheter?

Jag har kört med Bagster och varit nöjd. En viktig sak som är väldigt lätt att glömma bort är hur lätt den är att ta bort. Tänk dig själv, efter många timmar i regn, trött och sliten skall du in och tanka och den där j***la tankväskan sitter fast och är bökig att få bort. Har hänt att jag velat kasta den åt helvete... Efter jag skaffade bagster har det inte hänt igen

Inte en chans att du sitter och kör lagligt hela vägen. Efter 20mil kommer du vara så frustrerad av att det inte händer något att det troligare står 200 på mätarn. Kör den som går inlands och kör lite halvt inspirerat så håller du samma tempo som tjeringa med farthållarn i 110 på e4.

Shit vad folk oroar sig över en liten större dagsetapp.
Fan, det är bara att åka! Att planera in minsta detalj gör resan bara tråkigare, var lite spontan!

Jag åkte T&R (och mer) till Frankrike med en gammal porsche med tvivelaktig växellåda och annat smått och gott, gick utmärkt!
Fick remhaveri (inte kamremmen dock) mitt ute i ingenstans men det löstes genom att googla fram en porschemek en söndagmorgon.
950 mil blev det och planering var det inte mycket av förutom några hotell längst vägen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park