Ett till tio, hur bra mår motorn?

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Tja!

Ska åka på min första MC semester i sommar, lär bli cirka 300 mil. Såklart kommer man inte ligga och pressa, blir ju cruisa motorvägsfart mestadels, då destinationen är Norrbotten. Hur bra mår en motor som i en R6a i mitt fall, eller vilken båge som helst att rulla så länge på konstant varvtall typ 6000rpm? Är det fredagsmys eller söndagsångest för motorerna.. och vad kan man snitta förbrukningen på?

Tack!:yoparty

det är lugnt fan, bara att gazza den mår inte bra under 15 000 rpm :yoparty

En vettig fråga faktiskt! Lär nog inte vara några problem upp till norrboten på 6k rpm om du frågar mig. :)

Men skulle vara kul med lite fakta av någon med kunskap i ämnet

Nä men ett seriöst svar, sålänge din motor är i fint skick. Och nybytt olja etc gör en genomgång på hojjen så är det ingen fara. 6000 och redline på dem nya r6 är väl typ 18-19k? Det är ju 30% av dens kapacitet. Du kör ju inte 300mil på raken då hade det varit en annan femma. Du ger dig nog innan hojjen :hihi
Tänk dig själv en vanlig bil ligger på ca 3-4k i 120-130 på motorvägen, och redline på 6,5-7 000 rpm och dem överlever och då är det typ 60% av kapaciteten!

Skulle också gissa att du tar mer stryk än hojen på den resan...

Skulle också gissa att du tar mer stryk än hojen på den resan...

Ett fett tjälskott i 160 kan göra underverk....

Till TS:
Jag har gjort samma resa fast med en K6 och det är inga problem alls så länge du har koll på var mackarna finns! Du kan se till att släppa på fjädringen lite och se till att ha vettiga däck samt att ha en tröja över stället så du slipper den värsta insektsdöden!

Körde min dl650 från Sto-Malaga-Stockholm. Varav Paris-Stockholm endast tankstop. 175 mil.
Såg inga problem med det alls trots 700 mil på tre veckor i motorvägsfart.

Undrar hur du ska komma upp i 300 mil på norrlandstur... Men klart att det går

Så länge du inte har monterat ett hemmagjort slip-on (utan Power Commander eller Bazzaz) som råkas ge en väldigt mager blandning vid just 6000 rpm, då är det absolut ingen fara. Konstant fart på motorvägen kräver inte mer än femton-tjugo hästkrafter och detta nöter inte ut din motor på trehundra mil. Har du bara tillräcklig kylning så kan du förmodligen ligga på maxvarv hela denna sträcka.

Vad ska jag svara på först.. Miltalet kommer jag upp i utan prob, åker från nyköping till norr om Arvidsjaur. Absolut bilar håller ju, men jag lurade på frågan om det kunde va plågsamt för en mc så det är en ganska liten motor, powercommander sitter faktiskt, med ett devil system mappat och bänkat.

Haha ja man kommer nog va mör när man är framme.. Jag satt och klura på vad hojen drar i 110-120 blås.

Funderade som sagt på om dessa motorer mår bässt av att bromsas, gasas, bomsas etc etc. Som crosscyklar, och om de då va en dålg ide att åka långturer med en sporthoj....nojja

Hehe, vore kul att veta en mer precis förbrukning i 115km/h 6100 rpm:)

Last edited:
Vad ska jag svara på först.. Miltalet kommer jag upp i utan prob, åker från nyköping till norr om Arvidsjaur. Absolut bilar håller ju, men jag lurade på frågan om det kunde va plågsamt för en mc så det är en ganska liten motor, powercommander sitter faktiskt, med ett devil system mappat och bänkat.

Haha ja man kommer nog va mör när man är framme.. Jag satt och klura på vad hojen drar i 110-120 blås.

Om du under en MC-semester åker motorväg (?!) från Nyköping och så långt det nu går upp mot Arvidsjaur så är det inte hojen din som är problemet. Det är ditt förstånd! :dummer

Kör man Volvo, husvagn, grinig kärring och har 3 skrikiga småbarn i baksätet så kör man motorväg. Kör man motorcykel så ser man till att välja vägar som man kan njuta av!

Fredagsmys säger jag! Vid de varven är belastningen på de flesta prylar i motorn på bara en bråkdel av vad de tål :)

En r6, ca halvlitern om den inte är fyllemappad:D

om ens det, min gixxer drar inte ett skit körde 35mil på en tank 18L och då var det lugn motorvägs körning lite gas här och där. Visserligen 1000cc, men vete fan om 600 kanske drar mer inte ägt en.

Motorväg blir de tyvärr då sällskapet inte har förstånd nog att ta mc kortet.
Och de är vell bara motorväg upp till sundsvall?

Men fan då, då vet man lite mer !:) tips på bra tankväska så man får lite stöd för 6 packet.....

Ska brewden sitta bak på R6:an i 300 mil? :D Eh, ert förhållande kommer ta slut långt innan motorn spår jag i sånna fall:rofl

Är du någon form av stockholmer som aldrig varit utanför tullarna, eller...?

Läs på i de lokala delarna av forumet. Det finns fina, små landsvägar hela vägen upp till Arvidsjaur. Små avstickare här och där som gör att du undviker självmord på grund av uttråkning.

Motorväg blir de tyvärr då sällskapet inte har förstånd nog att ta mc kortet.

Men fan då, då vet man lite mer !:) tips på bra tankväska så man får lite stöd för 6 packet.....

Hela sverige (med undantag av blekinge) är väl fan sprängfyllt av små mysiga vägar?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park