Ett (1) kallt avgasrör (gixxer)

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Cyklen går dåligt!
För exaktare info se:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=202786

Men nu i jakten på luft/bränsleproblemet fann jag ett kallt avgasrör, det framför cyl 3. Det är ljummet, de andra 3 är stekheta. Hur kan jag nu ta mig vidare. Byta plats på tändkablarna mellan cyl 3 och 4 för att se om problemet flyttar. Kan man göra så utan att skada något? Kan jag göra samma med tändstift 3 och 4 om inget händer. De är dock nya. Cykeln servades för 60 mil sen och har inte gått klockrent sen dess. Gick dock ruskigt dåligt innan service. Så den går bättre men inte bra. Det är ryckigt bitvis och effekten är ruskigt ojämn.

Efter att ha bytt platser på kablar och stift imon utan resultat (att cyl 3 fortfarande är kall(are)), vad gör jag då, hur tar jag mig vidare?

Nej flytta inte tändkablarna för guds sake !!! Dra lös kablarna till T-spolarna & fytta hel tändspole mellan cyllarna går ju bra ) (om dom är separata )
Gör det simplaste först......Byt stiftet på den cyllen.. (Även om det är nytt!!)
Har du kollat om det finns gnista på den cyllen ?

Steg 2 kolla kompet på speciellt den cyllen.. Ska ju vara hyffsat gämt med dom övriga.

Om det nu skulle vara förgasarfel så får den inte en droppe soppa.... på just den cyllen .. (nålventil toktät på den gasaren). Prova den lättaste våldsmetoden...Dra på regäla smällar på den gasaren med basida skruvmesel. Slå så det skräller så mycket som möjligt utan att slå hål i gasaren:hihi
Om det nu skulle vara bränslebortfall på den gasaren så får man ta lös den och ta lös nålventilen för noga koll.

Bränslepumpen går ju kolla bara genom att dra lös soppaslangen från gasarbryggan och starta motorn ett kort tag. Sprutar/forsar det soppa från pumpsidan så duger det lätt...

Kolla även om den blåryker och om det är oljeklet på stiftet på den cyllen.

Last edited:
Uteslutningsmetoden!

Gör det simplaste först......Byt stiftet på den cyllen.. (Även om det är nytt!!)
Har du kollat om det finns gnista på den cyllen ?

Steg 2 kolla kompet på speciellt den cyllen.. Ska ju vara hyffsat gämt med dom övriga.

Om det nu skulle vara förgasarfel så får den inte en droppe soppa.... (nålventil toktät på den gasaren)

Ok, har kollat nålarna, och den får soppa.
Har nyligen bytt soppapump och filter, hojjen går bättre, men fortfarande saknas effekt och ojämnt går det. (Förgasaren och tanken nyss rengjorda).

Riktvärden vid komptest. Någon som vet?

Ok, har kollat nålarna, och den får soppa.
Har nyligen bytt soppapump och filter, hojjen går bättre, men fortfarande saknas effekt och ojämnt går det. (Förgasaren och tanken nyss rengjorda).

Riktvärden vid komptest. Någon som vet?

Frågan är om just den förgasaren får soppa (Tät nålventil)

Men troligast har du knäck en ventil eller kolv/kolvring eller i bästa fall tändspole. Ta vilken spole som hellst och koppla dit,,förutsatt att den har 4 st separata?? Jag tror det:va .....Du kan låna från vad som hellst ,Båtmotor ,hoj ,bil motorn ska gå fint med vilken som hellst för kortare test. Jag brukar testa med Volvo V 70 spolen från familjebilen faktist.. Bara att jorda ena kabeln till ramen på den från bilen! (V 70 har 2 kablar in) Finkar klockrent:tummenupp

Men som sagt kolla kompen först.. Jämför kompet med dom andra cyllarna bara,, vd det ligger på vet jag inte . Men om mätaren visar 11 kg på dom 3 andra och bara typ 8kg på den cyllen är det bara att riva av toppen:3freak

Tändspole

Vi byte av tändspolarna mellan förgasare 2 och 3 flyttade jag problemet. Nu uppstod samma fenomen på cyl. 2 med kallt avgasrör. Kommer inte ner så att jag kan kolla gnista. Men det borde finnas eftersom att de går ok på cyl 3. när den fått tändspolen från cyl 2. Kan jag utifrån denna mätning lägga hela skulden på tändspolen!? Läge att byta den iaf.

Varför jag bytte spolarna och inte stiften var att det var de enda jag kom åt, behöver verktyg som jag inte har för att ta mig ner till t.stiften.

Så nu, byta den t.spolen för att se om problemet är fix.

Soppapumpen! + relä.
Den går att tvångsköra för att se flödet, vilket är bra. Rikligt. I 3, 4 sekunder sen slutar den att gå. Relät borde väl nu slå ifrån för att den byggt uppp de tryck som behövs (om det hade suttit som de ska)!? Men trycket har inte förändrats och avslag iaf. Är nåt fel eller knas då?

Hoztic; det var som du sa, soppapumpsrelät sitter under sadeln t.v men där finns 2 (relä?)platser och en plats är ledig..

Att det är den råder ingen tvekan om. Det klickar så fint när pumpen gått ett tag å får avslag. MEEENNN!! Pumpen går gärna 3 4 sekunder vid start. Det är mycket lång tid.

Komptestaren ligger hos mamma och pappa.. :(

Frågan är om just den förgasaren får soppa (Tät nålventil)

Men troligast har du knäck en ventil eller kolv/kolvring eller i bästa fall tändspole. Ta vilken spole som hellst och koppla dit,,förutsatt att den har 4 st separata?? Jag tror det:va .....Du kan låna från vad som hellst ,Båtmotor ,hoj ,bil motorn ska gå fint med vilken som hellst för kortare test. Jag brukar testa med Volvo V 70 spolen från familjebilen faktist.. Bara att jorda ena kabeln till ramen på den från bilen! (V 70 har 2 kablar in) Finkar klockrent:tummenupp

Men som sagt kolla kompen först.. Jämför kompet med dom andra cyllarna bara,, vd det ligger på vet jag inte . Men om mätaren visar 11 kg på dom 3 andra och bara typ 8kg på den cyllen är det bara att riva av toppen:3freak

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back