Berra_83
Per
Hämta hojjen från service för 2 veckor sen. 3. Jaja har åkt lite sen dess å den går inte som den borde, generellt slö och går ojämnt. Går att varva utan problem men de händer lixom inget, sparken uteblir. Den en varvkänslig, det är en 600 det vet jag. Men tidigare, innan slutat på föregående säsong (då den började strula) fick man hålla i sej på rätt sida 10k nu blir de ingen skillnad. Effekttoppen uteblir. Efter att ha varvat hojjen hårt efter lite diverse omkörningar ville jag inte slå av och pressa lite. Mätarn stanna på 200 (å de va givetvis på inhägnat område
). Nu fanns inte mer, det saknas kraft. Mycket kraft. Efter att ha åkt med öppnan spjäll där, 30 40 sekunder slog jag av å rulla på, hojjen hostar febrilt och jag var säker på att den skulle dö, snaart. De gjorde den inte. Hade liknande problem med igensatt bränslefilter förra året då var problemen desamma, fast efter att hojjen dött, och fått suga åt sig bränsle så gick den felfritt igen. Nu är det bara bättre eller sämre. Och riktigt ryckigt på konstantvarv. Som att den får och mindre av något som resulterar i mer effekt. Upp till 3k varv får jag numera nästan slira på kopplingen föär att komma iväg och det knackar/hugger ordentligt, (så att de känns i fotpinnarna) på de lägsta varven.
Servicen den va inne på var 4200milaservice inkl ventiljustering. och kostade 8,5k!! När jag hämta den hade de gjort allt, sa de.. När jag lämna i den gick den på 3 cyllar och var konstant svag. Så jag bad dem fixa det + att göra servicen. Sagt och gjort. När jag fick tillbaka cykeln kändes den svag men inte mer än att jag undrade lite, om jag hade för höga förhoppningar. Kommit ihåg hojjen som en raket eller så.
På verkstaden ringde de efter en vecka och frågade om de fick rengöra förgasaren för att den inte gick bra, de fick klartecken. Efter det hade de även rengjort bränslefiltret igen.. för att den inte gick riktigt bra. Men de sa de inget om utan de såg jag på kvittona. Och försäljaren sa att det ev. var fel på bränslepumpen om de nu skulle vara fortsatta problem med hojjen gick. Han tyckte på någotvis att de gjort allt i sin makt.
Så vad ska jag göra nu? Vad känns troligast att felet är? Jag skulle som hobbychansare säga att hojjen får fel mängd eller för lite bränsle. Efter att förgasare + b.filter är rengjorda av verkstaden. Känns de inte som troliga felkällor. Elfel, att hojjen får luft, bränslepumpen ger inte tillräckligt eller vad är mest troligt? Och det blir inte vakuum i tanken, de har jag kollat.
Tipsa gärna!
Servicen den va inne på var 4200milaservice inkl ventiljustering. och kostade 8,5k!! När jag hämta den hade de gjort allt, sa de.. När jag lämna i den gick den på 3 cyllar och var konstant svag. Så jag bad dem fixa det + att göra servicen. Sagt och gjort. När jag fick tillbaka cykeln kändes den svag men inte mer än att jag undrade lite, om jag hade för höga förhoppningar. Kommit ihåg hojjen som en raket eller så.
På verkstaden ringde de efter en vecka och frågade om de fick rengöra förgasaren för att den inte gick bra, de fick klartecken. Efter det hade de även rengjort bränslefiltret igen.. för att den inte gick riktigt bra. Men de sa de inget om utan de såg jag på kvittona. Och försäljaren sa att det ev. var fel på bränslepumpen om de nu skulle vara fortsatta problem med hojjen gick. Han tyckte på någotvis att de gjort allt i sin makt.
Så vad ska jag göra nu? Vad känns troligast att felet är? Jag skulle som hobbychansare säga att hojjen får fel mängd eller för lite bränsle. Efter att förgasare + b.filter är rengjorda av verkstaden. Känns de inte som troliga felkällor. Elfel, att hojjen får luft, bränslepumpen ger inte tillräckligt eller vad är mest troligt? Och det blir inte vakuum i tanken, de har jag kollat.
Tipsa gärna!
Last edited: