Davva
Medlem
Hej! jag undrar on nån har erfarenhet att ställa in sin mc för att köra på etanol? jag är ute för en enkel effekt ökning på min 600rr.som med ford o saab flexifuel.skadligt för motor o insprutning?
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Davva skrev:Hej! jag undrar on nån har erfarenhet att ställa in sin mc för att köra på etanol? jag är ute för en enkel effekt ökning på min 600rr.som med ford o saab flexifuel.skadligt för motor o insprutning?
Grrrooov skrev:Jag är också nyfiken på att veta mer. Har kört 50/50 i turbobil och 40% e85/60% 98 oktan i bågen och höjde upp powercommandern med knapparna lite. Märktes ingen större skillnad då faktiskt, rök lite svart om den så jag ställde väl upp den högt.
Davva skrev:sökte på eniro på bara ordet etanol igårkväll och fick upp en sida om omkonvertering... då bara ren e85.. verkade superlätt men det känns sådär...tror nog att man ska ha en aparat som bilarna... som känner av tändläget och justerar det själv beroende på vad man spolar i tanken, annars törs man inte köra längre än 7-8 mil...e85 finns ju inte i varje gathörn. vi får klura lite./mvh davva
andersbrink skrev:Ett varningens ord, vid pelle i botten går den ur closed loop och motorn går med en mycket klenare blandning än med enbart bensin i tanken. Hål i kolven kommer som på ett brev på posten. Ska du fis-köra (dvs normal landsvägskörning) är det dock lugnt så länge du inte stämplar pelle under någon längre tid.
Innebär att motorns styrenhet använder lambdasonden för att reglera bränslemängden. I open loop används en bränsletabell som är inställd för bensin vilken ger snål blandning när man har etanol i tanken.Grrrooov skrev:Closed loop?
Tack tur att jag haft grabben i bilen och inte tokkört även om det inbjöd kraftigt till detta när det blev lite sprätt på motorn. dock var blandningen bara 20%.andersbrink skrev:Ett varningens ord, vid pelle i botten går den ur closed loop och motorn går med en mycket klenare blandning än med enbart bensin i tanken. Hål i kolven kommer som på ett brev på posten. Ska du fis-köra (dvs normal landsvägskörning) är det dock lugnt så länge du inte stämplar pelle under någon längre tid.
Bergmark skrev:Hmm, är det verkligen bra för motorn att köra på etanol? Har hört att det kan bildas kondens t.ex. (kommer inte ihåg var jag läst det och om jag minns rätt). Någon som kört väldigt länge med etanol?
Davva skrev:Hej! jag undrar on nån har erfarenhet att ställa in sin mc för att köra på etanol? jag är ute för en enkel effekt ökning på min 600rr.som med ford o saab flexifuel.skadligt för motor o insprutning?

|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |
|
|
|
Dags för Strängnäs Bike Show!
Sista lördagen i augusti är... |
|
|
Bikeweekend på Kjula denna helg
Den 22-23 augusti är det da... |