etanol

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Yamaha R9. / Tenere WR
Hej! jag undrar on nån har erfarenhet att ställa in sin mc för att köra på etanol? jag är ute för en enkel effekt ökning på min 600rr.som med ford o saab flexifuel.skadligt för motor o insprutning?

Last edited:
Intressant! Nån som vet om det krävs byten av komponenter eller om det räcker med inställningar hos förgasare/insprutning? I så fall hur.

Davva: Tänkte du köra på ren etanol eller på etanol/bensin-blandning?

Går det förresten att konvertera kroppen till att gå igång på bensin istället för etanol? :hihi

Davva skrev:
Hej! jag undrar on nån har erfarenhet att ställa in sin mc för att köra på etanol? jag är ute för en enkel effekt ökning på min 600rr.som med ford o saab flexifuel.skadligt för motor o insprutning?

Jag är också nyfiken på att veta mer. Har kört 50/50 i turbobil och 40% e85/60% 98 oktan i bågen och höjde upp powercommandern med knapparna lite. Märktes ingen större skillnad då faktiskt, rök lite svart om den så jag ställde väl upp den högt.

Om du söker i forumet så finns det åtminstone två olika trådar om konvertering.

se även: http://www.etanolmc.se/

Effektökningen i en Saab kommer sig av att man kan höja turbotrycket när man kör på etanol eftersom etanolbränslet har högre oktantal. På saabarna ligger styrsystemet hela tiden och mäter knackningstendenser och anpassar turbotrycket mm så man tar ut maximalt effekt, precis under knackning/spikning. Högre oktan-mindre knacktendenser-högre effekt, lägre oktan-mer knacktendenser-lägre effekt (samma som att en 9-3 Viggen får lägre effekt när man kör på 95 oktan istället för 98)
Med andra ord, om du skall ha ut nämnvärt högre effekt efter etanolkonvertering behöver du antagligen höja kompressionen eller turboladda, möjligen finns det lite att hämta genom att förställa tändningen något.

Last edited:
0nicke0 här på 125:delen konverterade sin nsr

Grrrooov skrev:
Jag är också nyfiken på att veta mer. Har kört 50/50 i turbobil och 40% e85/60% 98 oktan i bågen och höjde upp powercommandern med knapparna lite. Märktes ingen större skillnad då faktiskt, rök lite svart om den så jag ställde väl upp den högt.

sökte på eniro på bara ordet etanol igårkväll och fick upp en sida om omkonvertering... då bara ren e85.. verkade superlätt men det känns sådär...tror nog att man ska ha en aparat som bilarna... som känner av tändläget och justerar det själv beroende på vad man spolar i tanken, annars törs man inte köra längre än 7-8 mil...e85 finns ju inte i varje gathörn. vi får klura lite./mvh davva

Davva skrev:
sökte på eniro på bara ordet etanol igårkväll och fick upp en sida om omkonvertering... då bara ren e85.. verkade superlätt men det känns sådär...tror nog att man ska ha en aparat som bilarna... som känner av tändläget och justerar det själv beroende på vad man spolar i tanken, annars törs man inte köra längre än 7-8 mil...e85 finns ju inte i varje gathörn. vi får klura lite./mvh davva

Prova att söka på forumet så får du säkert veta vad du behöver :)

http://www.etanol.se

Ska prova i hojen till helgen, med en 20% blandning av E85, gjorde det på min bil mest för att prova och se hur den gick, sen ska etanol ha en rengörande effekt på bränslesystemet och den märkte jag nog medt av, kör nu åter en tank på ren 98 oktan och skillnaden på bilen är stor, förut kändes den lite trött och seg, dn varvade ur men det fanns ingen ork, nu drar den iväg betydligt bättre skillnaden är jättestor.

Så för den som funderar så prova med en 20-30% blandning av E85 i tanken, jag la i ett nytt bränslefilter i bilen om det skulle vara skit i tanken som satte stopp i filtret. Klart bättre än de rengörande produkter som STP och Ki säljer , jag provade dessa också innan men de gav ingenting.

Ett varningens ord, vid pelle i botten går den ur closed loop och motorn går med en mycket klenare blandning än med enbart bensin i tanken. Hål i kolven kommer som på ett brev på posten. Ska du fis-köra (dvs normal landsvägskörning) är det dock lugnt så länge du inte stämplar pelle under någon längre tid.

andersbrink skrev:
Ett varningens ord, vid pelle i botten går den ur closed loop och motorn går med en mycket klenare blandning än med enbart bensin i tanken. Hål i kolven kommer som på ett brev på posten. Ska du fis-köra (dvs normal landsvägskörning) är det dock lugnt så länge du inte stämplar pelle under någon längre tid.

Closed loop?

Grrrooov skrev:
Innebär att motorns styrenhet använder lambdasonden för att reglera bränslemängden. I open loop används en bränsletabell som är inställd för bensin vilken ger snål blandning när man har etanol i tanken.

andersbrink skrev:
Tack tur att jag haft grabben i bilen och inte tokkört även om det inbjöd kraftigt till detta när det blev lite sprätt på motorn. dock var blandningen bara 20%.

Hmm, är det verkligen bra för motorn att köra på etanol? Har hört att det kan bildas kondens t.ex. (kommer inte ihåg var jag läst det och om jag minns rätt). Någon som kört väldigt länge med etanol?

Bergmark skrev:
Hmm, är det verkligen bra för motorn att köra på etanol? Har hört att det kan bildas kondens t.ex. (kommer inte ihåg var jag läst det och om jag minns rätt). Någon som kört väldigt länge med etanol?

Kondens är bara ett problem om man kör många korta sträckor, typ under 5 minuter. Motorn i övrigt tar ingen skada av etanolen.

Davva skrev:

Min går så bra utan sprit :fyllisar

Jag har provat att tankade i lika mkt E85 som jag redan hade bensin i tanken. dvs 50 % av varje, i en Toyota Previa -92.
Jag tyckte den går precis lika bra som tidigare och inga startproblem.
Så det tänker jag fortsätta med.
Den bilen är både risig och betald så om den går åt skogen av E85 eller något annat torde vara likgiltigt.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år