Ersättning för sveda och värk

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Blev sittandes i rullstol i 3 månader efter olyckan. Det bedöms som den akuta sjuktiden och för det har jag fått 500kr/vecka.

Nu går jag med en krycka, men jag är fortfarande långt ifrån frisk och tar mig inte några längre sträckor till fots.

Mina skador påverkar fortfarande min vardag i stor utsträckning och kommer så göra ett tag till (läs månader), enligt försäkringsbolaget klassas det inte som sveda och värk. (?)

Någon med erfarenhet i frågan?

Vad har du för bolag?
Fick själv 2000/vecka för den akuta sjuktiden och därefter en ganska så ansenlig summa för sveda och värk men det största var invaliditeten då den var från 3 bolag och ekonomisk invaliditet från 1

Själv fick jag 2200:- för sveda och värk.

Jag krockade på väg hem ifrån jobbet var sjukledig dagen efter men jobbade dag 2. Det enda som hände var ont i nacke, h arm, h ben, h knä och h fot, dock gick de över efter ca: två veckor men jag gick ganska bra efter 1v. Ja så skrotade de min MC förståss.

men jag kan bara säga att IF har varit helt toppen !!!

Allting har gått smidigt enkelt och jag har fått ersättning för de som sjukhuset klippte sönder m.m och helt ok pröjs för hojen. Så jag kan bara prata gott om IF.

Vidare fick jag ersättning för sjukhusvård, vårdkostnad, inkomstförlust, pensionförlust. Förutom de själklara så som kläder, ställ, skor, handskar, hjälm osv.

// Per
Triumph Tiger 1050 -08

Last edited:
jag kraschade i maj 2007 och fick nu i dagarna veta att jag var 3% invalid pga. nacksmärtor och 37000 kr rikare:)

fick även lite ont i min lilltå som ni kan se här till vänster(manlig skada:D )...nu har jag lärt mig att ha sportstövlar:yoparty

Last edited:
fan jag vurpade för ett år sedan, landade på axeln o visst det gjorde väl lite ont men inget farligt så jag sket i att kolla upp det.. Har fortfarande ont o om jag ligger o sover på armen kan jag vakna av att det gör ont i axeln.. Försent för att försöka juda till sig nån krona?

fan jag vurpade för ett år sedan, landade på axeln o visst det gjorde väl lite ont men inget farligt så jag sket i att kolla upp det.. Har fortfarande ont o om jag ligger o sover på armen kan jag vakna av att det gör ont i axeln.. Försent för att försöka juda till sig nån krona?

de blir nog svårt om du inte uppgav det vid kraschen tyvärr

MC olycka 15 maj 2001.

50 % invaliditet x 3 (hem förs, MC förs och fackets fritidsförs)
75 % ekonomisk invaliditet just nu ytterligare 25 % under utredning just nu.

Ekonomisk invaliditet är ett belopp uträknat som den förlust du gör av din pension om du slutar jobba och blir sjukpensionär.

Körde som en idiot och brakade rätt in i en bil i närmare 200km/h, ja skyll mig själv yada yada.
Bröt armen, lårbenet, höften, ryggen och krossade bäckenet. Totalt 47 benbrott, kross skador och en massa annan skit.
Fick första 2 veckorna ligga i respirator och fick inpumpat 62 enheter blod (1 enhet ca 0,5l).
3 stora heldagars operationer och flera små är gjorda.
Har en mindre förlamning som drabbat höger ben och stora smärtproblem i perioder.
Satt i rullstol nästan 1 år varpå jag fick lära mig gå och träna upp muskulatur från mer eller mindre noll.
Har fortfarande käpp ibland och kan trots allt detta köra min hoj!!

Fick inga böter och fick behålla kortet. Detta främst pga att indragning inte skulle gjort någon nytta på mig eftersom jag inte kunde köra ändå och bötesbeloppet för min olycka 2001 skulle hamnat runt 1200 kronor enligt åklagaren och mitt straff tyckte hon jag redan hade fått så det avskrevs.

Viktigt: Om man skadat sig allvarligt så MÅSTE man skaffa sig ett ombud. Man klarar helt enkelt inte att ta reda på allt som krävs och hålla ordning på att FB verkligen utreder allt 100%. I mitt fall sa mitt FB till mig att skaffa det för min egen skull men har hört flera med allvarliga skador som aldrig fick något ombud trots man har rätt till det, man ska helt enkelt begära det själv och FB ska betala för det (vad som är skäligt). Själv sitter jag idag med flera tusen sidor utredningsmateriel från FB och F-kassa och Läkare etc etc och att orka med allt det själv funkar nog ett tag men man glömmer lätt saker eller missar andra.

Last edited:
körde omkull nu i Juli. Jag bröt 10 revben, nyckelbenet, skulderbladet på ett flertal ställen, bröt även nacken och ryggen samt ett hål i lungan som jag fått dränera flera gånger. jag är fortfarande sjukskriven och har svårt att röra höger arm. Fick precis ett brev nu att praxis för sveda & värk för mina skador uppgår till 4.400:-

körde omkull nu i Juli. Jag bröt 10 revben, nyckelbenet, skulderbladet på ett flertal ställen, bröt även nacken och ryggen samt ett hål i lungan som jag fått dränera flera gånger. jag är fortfarande sjukskriven och har svårt att röra höger arm. Fick precis ett brev nu att praxis för sveda & värk för mina skador uppgår till 4.400:-

Utan tvekan skall du ta kontakt med en advokat.
Han kollar upp med FB, gratis, om du har rätt till juridisk hjälp och då står FB hans ersättning.

Trodde sveda och verk var ett engångsbelopp och inte baserat på hur många veckor man har ont/besvär, det måste jag kolla upp.

Trodde sveda och verk var ett engångsbelopp och inte baserat på hur många veckor man har ont/besvär, det måste jag kolla upp.

Det är det. Ett engångsbelopp satt utifrån skadans omfattning.

Nej du kan uppge det ...
jag ringde mitt försäkringsbolag för en sak som hände förra året ..
men jag tycker att du ska gå till läkaren först ..å få intyg på det

Jo, det är det.. Det vissa kanske blandar ihop med som togs upp tidigare i tråden är ersättning för den akuta läkningstiden (tror det kallas så).. Jag fick först ersättning för 11 dar (dom dagar jag låg på sjukan).. Jag ringde upp 3 månader senare och frågade vad akut sjuk/läkningstid egentligen är och förklarade att jag fortfarande gick med krycka.. Försäkringsbolaget kollade upp det igen och lite mer pengar trillade in..

Vad har du för bolag?
Fick själv 2000/vecka för den akuta sjuktiden och därefter en ganska så ansenlig summa för sveda och värk men det största var invaliditeten då den var från 3 bolag och ekonomisk invaliditet från 1

Folksam, dina skador verkar "anningen" mer omfattande. Jag bröt h överarm, vänster korsband och en spricka i vänster höft som gjorde att jag inte kunde/fick belasta på benet. Så 500kr/vecka kanske är rimligt? (akuta sjuktiden var 3månader)

Jo, det är det.. Det vissa kanske blandar ihop med som togs upp tidigare i tråden är ersättning för den akuta läkningstiden (tror det kallas så).. Jag fick först ersättning för 11 dar (dom dagar jag låg på sjukan).. Jag ringde upp 3 månader senare och frågade vad akut sjuk/läkningstid egentligen är och förklarade att jag fortfarande gick med krycka.. Försäkringsbolaget kollade upp det igen och lite mer pengar trillade in..

Vad rör det sig om för skador/ersättning?

Drick sprit o käka kebab!
O håll tummarna!
En 100k borde du få ut iaf!
Jag fick ut 125k för halva kroppen dvs en mindre bra handled o försjutna kotor pajj i revben samt lite kortare på v sida då nyckelbenet blev likt ett hopknycklat a4a kommer aldrig mer att bli som folk dock!
Men sätt lite krav på f bolaget!:tummenupp

Jag e bitter idag!
men pma om du vill ha råd

Efter min senaste krasch fick jag 5k utbetalt på studs av fb. Kommer inte ihåg om de sa att det var för sveda o värk men vad kan det annars ha varit? Något slags förskott på den ersättning som "kommer"? IF var bolaget..

Jag måste bara fråga....

Försäkringarna gäller mao även om olyckan inträffar under förhållanden där det uppenbart är ett grovt trafikbrott som legat i grunden?

//Christer

Trafikbrotten är inget som F-bolagen tar hänsyn till förutom att den skyldiges F-bolag ska betala skadorna på andras egendom oxå. Det finns nog något undantag men i stort sett så är inte försäkringsbolaget direkt intresserat om du är vållande eller offer. Själv, som jag beskrev, erkände jag på studs grov vårdslöshet i trafik men F-bolaget brydde sig inte direkt vad som låg bakom olyckan, har inte ens begärt in polisrapporten.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti