Ersättning för skada som kommer att skrivas av

Va? Vet du vad ett juridiskt ombud gör? Denne skall föra den skadades talan, ta in behövligt material/underlag och bevaka ärendets utveckling. Föra kommunikationen med FB och guida sin klient, vilken är den som vanligtvis måste begära ut material, (kanske en kostnadsfråga, undantag finns om klienten anses oförmögen att göra detta själv). Går snabbare om man håller ett brev från advokat under näsan på sin läkare, arbetsgivare eller whatever. Ombudet vet vart och vid vilken tid var sak skall göras. Vem tror du har bäst resurser och möjligheter att få ut just dessa intyg? Ombudet är inte personligt berörd, har ingen anledning eller löper någon risk att handla i affekt och tjänar pengar på att ärendet fortlöper.

Jo jag vet vad ett ombud gör. Ska dom fivta med ett papper under näsan på läkaren så kommer han bli så frisk man bara kan bli. Det jag menar är att lyssnar man inte på FB vad dom vill ha och inte tar fram det så kommer man ingenstans. Ok man kan börja med ett vifta under näsan ombud om man inte själv är intresserad av vad som händer. När ev intyg är klart så går FB enligt sina listor för ersättning och där kan ingen jurist göra något åt.

Jag har inte haft någon jurist i mitt fall och kommer inte ha det heller. Det är ju bara att läsa vad som står i papper man får från FB. Så svårt är det inte. Skulle det va något är det bara att ringa och fråga.

Jo jag vet vad ett ombud gör. Ska dom fivta med ett papper under näsan på läkaren så kommer han bli så frisk man bara kan bli. Det jag menar är att lyssnar man inte på FB vad dom vill ha och inte tar fram det så kommer man ingenstans. Ok man kan börja med ett vifta under näsan ombud om man inte själv är intresserad av vad som händer. När ev intyg är klart så går FB enligt sina listor för ersättning och där kan ingen jurist göra något åt.

Jag har inte haft någon jurist i mitt fall och kommer inte ha det heller. Det är ju bara att läsa vad som står i papper man får från FB. Så svårt är det inte. Skulle det va något är det bara att ringa och fråga.

Ok för att är slarvfel i mina inlägg men första stycket i ditt är helt enkelt inte begripligt.

Vad jag begriper däremot, är att du inte är rätt person att ge TIKKI råd om han nu skall få styr på det här när det har tagit den utveckling det har. Förmodligen är ditt exempel inte applicerbart på TIKKIs, inte heller mitt och därför nämner jag inte det. Mitt skulle iofs bevisa hur totalt fel du har i det du säger om än inte i ditt fall. Kan vi fokusera på att uppmuntra en människa till att inte kasta bort sina möjligheter för resten av sitt liv istället?

Jag tar inte in mitt eller någon annans fall i det här. Han fick ett papper på att han behöver ett invaliditetsintyg och jag svara att han får gå till läkare för att få det. Inget annat. Jag säger inte att det är onödigt med ett ombud men utan intyg kan dom inte hjälpa honom. Klart som fan att han ska ha ett öppet fall för sin egen skull och ingen annan. Det är hans kropp som lider.

Sen om du tycker att jag inte är rätt person att ge lite info så är det upp till dig. Det får TS avgöra.

Kanske ska sluta skriva svar med det lilla som jag kan ge i det här forummet på olika frågor.

Oj mycket svar. Jag är tacksam för dom alla. Nu har jag kommit hem och läst brevet igen. Självklart står det invaliditetintyg inte handikappsintyg:rodnar
För att göra en lång historia kort. I maj var jag ute med polarna och lekte lite, klumpig som jag var så skulle jag slanga lite jag trodde jag hade tvåansväxel i, men i själva verket var det ettans växel det resulterade i att jag slog runt och rullade på gatan innan jag hann fatta vad som hände. Jag fick ont i arman som fan, så på kvällen åkte jag till Danderyd Sjukhus där konstaterade dom att jag brutit armen. Jag fick gips på vänster arm, Efter ett tag bytte dom ut det till ett plastgips. Det var så pass smidigt så jag kunde börja köra igen fast armen var gipsad.

I juli när jag ute på en sväng, så plötsligt låste sig bakhjulet och jag fick sladd, det sista jag kommer i håg var att jag försökte sparka upp bakbromsen med klacken därefter är det svart. Denna gång hamnade jag på KS. Jag låg inne ca två och en halv vecka. I samma rum som mig låg en kille som kört av på bulten, han hade en tröja på pakethållaren som åkte in i bakhjulet. Han skulle skrivas ut på lördagen, på fredag eftermiddag när läkaren skulle skriva ut honom så vände han sig till mig och sa att det är väl lika bra att jag skriver ut dig också, jag trodde självklart att han skoja eftersom jag i stort sett var helt förlamad i hela överkroppen. När jag förstod att han menade allvar så protesterade jag, även två sjuksköterskor protesterade och sa att jag är långt från redo, men han var bestämd, jag fick inte ligga kvar. Eftrsom gipset på min arm från första olyckan snart skulle tas bort så sa han till mig att jag skulle ta bort gipset på Danderyd Sjukhus och eftersom jag ändå var där så tyckte han att de skulle ta hand om min eftervård.

Jag låg hemma i två dagar, sen fick jag extrema smärtor och låg och hallucinerade så min tjej körde in mig igen. Det visade sig att jag lyckats att bryta upp mina tio revben som precis hade läkts ihop, ena lungan ar fylld med vatten och blod och den andra var halvfylld. Jag hamnade på en annan avdelning denna gång, där låg jag en vecka, sen skickade dom mig till ett Rehab i Täby där låg jag i ca en och halv vecka.
När jag sedan kom hem och det var dags att ta bort gipset så åkte jag till Danderyd, dom tog bort mitt gips, men dom fattade inte varför dom skulle sköta efterbehandlingen och KS hade inte skickat några uppgifter, så ett långt tag bollades jag mellan KS och Danderyd igen av dem ville ens ansvara för att skriva under min sjukskrivning. Ca. ett år efter olyckan kom jag i kontakt med en Ortoped på KS som konstaterade att nyckelbenet inte växt ihop som det skulle, så det blev operation
. Nu har det gått ca tre år och jag vet inte vilken av alla läkare jag ska ta kontakt med. Jag känner mig inte invalidserad men jag har fortfarande ont samt att jag är otroligt stel i kroppen efter olyckan, därför vill jag inte att ärendet läggs ner. Jag har mest varit tacksam över att jag klarade mig så pass bra efter olyckan och inte tänkt så mycket mer på det innan jag fick brevet igår kväll.
Ersättning för hojen och utrustning har jag fått från FB.
Ersättning från skador kom från trafikförsäkringen via crawford ca, ett halvår efter olyckan

Last edited:
Det du skriver om själva försäkringsfrågan har jag inga direkta kunskaper om, eller synpunkter på.

Men nej, nej, nej; arbetsterapeut eller sjukgymnast är ingen kroppsuppdelning! Det är två olika yrken med (minst) två olika sätt att närma sig t.ex. rehabilitering på. De är komplementära! Mycket grovt så arbetar sjukgymnaster med funktioner som styrka, rörlighet, koordination, syreupptagning o.s.v. Arbetsterapeuter arbetar med de ihopsatta funktionerna och då kallas det aktiviteter. Sen finns det överlappningar och ibland uppdelningar.

Ok, lite OT, jag vet.

Du har rätt!

Det är så det ska funka i verkligheten, jag var lite för snabb att skriva hur det är för mig!

Rätt eller fel, så har dock mina "Hjältinnor" SG och ABT så tydligt delat upp det mellan sig!

(Alltså delat upp hand/arm till ABT, och resten till SG.)

Last edited:
Ersättning från skador kom från trafikförsäkringen via crawford ca, ett halvår efter olyckan

Ok som redan nämnt från mig ska du ha ett ombud som sköter processen åt dig, du har klarat dig sämre än vad jag gjorde med den stora skillnaden att jag huvudsakligen slog i skallen = är en process i sig. Mitt ärende tog om jag inte minns fel 12 år innan det var klart så de kan dra ut på det. Om du inte har SM i aktieplacering så har det dock sin fördel då man får skaplig ränta på pengarna som räknas från skadedatumet eller året därefter.

Ring och hör efter med f-bolaget i fråga, de ska veta precis vad du menar med att du behöver hjälp med att ta fram all information som försäkringsbolaget kan tänkas efterfråga. (i själva verket lägger man fram mycket mera eftersom man räknar med att de dra av för ditten och datten) Sveda och värk är bara en liten del av vad man har rätt till.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti