Ersättning för hundbett

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Min mamma var ute och gick med hunden idag och ramlade. Då passade hunden på att bita en förbipasserande i jackan så att det blev ett bitmärke. Denne förbipasserande vill nu ha ersättning. Hur mycket är skäligt?

Anledningen till att hunden bet är troligen att han mår dåligt för närvarande och är ganska beskyddande just mot mamma. Den här diskussionen ska inte handla om det utan om hur mycket som den här förbipasserande ska ha i ersättning.

Jag har läst en del fallbeskrivningar och folk som fått rejäla skador har fått mellan två och fem tusen kronor. Så är inte fallet här.

Kolla med din mors försäkringsbolag om hon kan nyttja ansvarsskyddet.

Är hunden försäkrad så täcker det, men vad jackan är värd ska han/hon väl få.

Det beror väl på hur mycket den drabbade kräver.
Denne kanske hade en jacka för 10.000kr eller en för 1000kr.

Jag har jackor som kostar 12K och som kostar 1k spelar ingen roll vilken jag hade haft på mig, har någons hund bitit så det hade blivit märken som synts så hade jag krävt pengar till att köpa en ny jacka, varken mer eller mindre.

Personen bör självklart få ersättning för att köpa en ny, likvärdig jacka. Inte mer. Inte mindre.

Är jackan förstörd så är det ju nypriset på jackan som gäller.
Annars så är det väll pengar för kemtvätt.

Det är väll samma som när man stänker ner någon med bilen.
Antingen kemtvätt eller pengar för att handla nytt.

Nu har kvinnan hört av sig och hon vill ha 600 kr "så jag kan gå ut på rean och köpa en ny jacka" för den här är numer oanvändbar. Det är två små hål efter tänderna i fodret på jackan. Den här jackan var inte heller ny eller köpt för den här säsongen.

Hon kräver också att de ska åka till henne och lämna pengarna kontant och allra senast på tisdag.

Jag är för att betala men kan hon verkligen kräva detta?

Tycker, som de flesta andra i tråden, absolut att det är en skälig ersättning.
Som hundägare har man enligt lag strikt ansvar för allt som ens hund gör.
Tänk även på att det finns människor som är hundrädda och för dem kan en sån här grej vara en väldigt obehaglig upplevelse.

Mina 2 cent

Nu har kvinnan hört av sig och hon vill ha 600 kr "så jag kan gå ut på rean och köpa en ny jacka" för den här är numer oanvändbar. Det är två små hål efter tänderna i fodret på jackan. Den här jackan var inte heller ny eller köpt för den här säsongen.

Hon kräver också att de ska åka till henne och lämna pengarna kontant och allra senast på tisdag.

Det tycker jag, alternativet är väl en polisanmälan. Var tillmötesgående så försvinner problemet.

600:- är skäligt, men då tar du ju givetvis med dig den gamla "oanvändbara" jackan hem för den går ju att laga och använda när man rastar hunden.

(sen kastar du jackan åt helvete, huvudsaken är att hon inte får behålla den....)

Det tycker jag hon kan. Förutsatt att hon nu inte bor på andra sidan landet så kommer ni ju billigt undan. Hon hade lika gärna kunnat polisanmäla så kanske ni inte ens hade fått ha kvar hunden. Fattar inte vad det är att bråka om. Åk och betala.

Tycker, som de flesta andra i tråden, absolut att det är en skälig ersättning.
Som hundägare har man enligt lag strikt ansvar för allt som ens hund gör.
Tänk även på att det finns människor som är hundrädda och för dem kan en sån här grej vara en väldigt obehaglig upplevelse.

Hon har själv hund så hundrädd tror jag inte hon är. Mitt sista lät kanske fel men det lät så otroligt mycket på den här kvinnan att hon bara vill ha en ny jacka och inte ersättning för en otäck händelse att jag blev irriterad. Är det inte skäligt att ge henne så mycket som jackan kostade istället för så mycket hon vill ha? Eller tänker jag för mycket på mig själv då? :)

Det tycker jag, alternativet är väl en polisanmälan. Var tillmötesgående så försvinner problemet.

Vad jag menar är om hon kan kräva att vi ska betala senast tisdag och att vi ska ta ledigt från jobb och skola för att se till att hon får pengar istället för att sätta in pengar på hennes konto.

600:- är skäligt, men då tar du ju givetvis med dig den gamla "oanvändbara" jackan hem för den går ju att laga och använda när man rastar hunden.

(sen kastar du jackan åt helvete, huvudsaken är att hon inte får behålla den....)

Hon erbjöd jackan för "hon kunde ju inte använda den när det var hål i den". De är tre till fem mm i diameter.

men vad fan, ska du börja tjafsa om 600 spänn? tur att hon inte polisanmäler, så de får sätta en kula i pannan på jycken...

pröjsa så får du skiten ur världen.

Det tycker jag hon kan. Förutsatt att hon nu inte bor på andra sidan landet så kommer ni ju billigt undan. Hon hade lika gärna kunnat polisanmäla så kanske ni inte ens hade fått ha kvar hunden. Fattar inte vad det är att bråka om. Åk och betala.

Anser ni verkligen att man bör avliva en hund för att den satt bitmärken i en jacka? Han drog inte, han slet inte och efter ett bett satte han sig ned. Skadorna på jackan är alltså två stycken tre till fem mm stora hål i fodret. Jag tror det finns en stor chans att både veterinären och flertalet hundägare i stan i ett sådant fall skulle kunna gå i god för hunden.

Jag bråkar inte om summan, jag frågade om hon kan kräva att vi ska åka iväg och betala henne kontant istället för att sätta in pengar på kontot?

Last edited:
Vad jag menar är om hon kan kräva att vi ska betala senast tisdag och att vi ska ta ledigt från jobb och skola för att se till att hon får pengar istället för att sätta in pengar på hennes konto.

Anser ni verkligen att man bör avliva en hund för att den satt bitmärken i en jacka? Han drog inte, han slet inte och efter ett bett satte han sig ned. Skadorna på jackan är alltså två stycken tre till fem mm stora hål i fodret. Jag tror det finns en stor chans att både veterinären och flertalet hundägare i stan i ett sådant fall skulle kunna gå i god för hunden.

Jag bråkar inte om summan, jag frågade om hon kan kräva att vi ska åka iväg och betala henne kontant istället för att sätta in pengar på kontot?

Där har du lite rätt, men hon kan vilja ha er framför sig för att se att ni ångrar er, det kan var så att hon vill ge er en moralkaka på plats oxå.

men kan ni inte så ta kontonumret o säg antingen det eller till helgen när ni kan komma ifrån.

Jag tycker inte den hunden ska avlivas, knappast. Däremot är det en ägaruppgift att snäppa upp sig lite efter en sån här grej. Brorsans hund bet sönder kläder, det slutade med 2 bett i min hand innan han fatta att han var tvungen att göra nånting.

Men det är en annan diskussion, betala på det sätt som passar båda parter.

Jag tycker inte den hunden ska avlivas, knappast. Däremot är det en ägaruppgift att snäppa upp sig lite efter en sån här grej. Brorsans hund bet sönder kläder, det slutade med 2 bett i min hand innan han fatta att han var tvungen att göra nånting..

Det är absolut en ägaruppgift. Han biter inte ens när han leker annars så vi är ganska chockade generellt och mamma har under dagen idag allvarligt funderat på om hon måste avliva honom. Så på det viset blir det en ganska läskig upplevelse och inte alls den trevliga söndag vi hade planerat.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti