Ersättning för 25 kw!?

Det är som det nämnts tidigare i tråden att bolagen inte försäkrar på 25Kw längre då för många innan bara ströp hojen på pappret för att få en lägre premie. Finns vad jag vet bara ett bolag som försäkrar på 25Kw och det är Bilsport & Mc men då måste hojen stå på någon som har mellankort och det är ju fan inte många som har mellankort som har råd att försäkra en R hoj så dom ställer den därför på nån annan.

Eftersom försäkringsbolagen försäkrar på fullefekten så borde det inte vara några problem med ersättning.

Busgrabb skrev:
Det är som det nämnts tidigare i tråden att bolagen inte försäkrar på 25Kw längre då för många innan bara ströp hojen på pappret för att få en lägre premie. Finns vad jag vet bara ett bolag som försäkrar på 25Kw och det är Bilsport & Mc men då måste hojen stå på någon som har mellankort och det är ju fan inte många som har mellankort som har råd att försäkra en R hoj så dom ställer den därför på nån annan.

Eftersom försäkringsbolagen försäkrar på fullefekten så borde det inte vara några problem med ersättning.
Ersättning för helförsäkring lär utgå om man kör en hoj som man inte har behörighet till.

Men så här då! Min hoj är reggad som en 37kware, strypt genom begränsningar i förgasaren som det står i regbeviset... De där begränsningarna har jag i ett kuvert hemma, fick dom med hojen när jag köpte den, dock bara tre stycken(hmm)...

Men jag har ju tung behörighet, försäkringsbolaget försäkrade den som en fulleffektare för dom utgick alltid från den sa dom! Spelar det då någon roll tror/vet ni att den inte är reggad som den vid en eventuell krock? Jag har ju behörighet att köra tung MC!

Annars får man ju helt enkelt ta en regbesiktning, det är ju inte mer med det isf! Om den ändå bara kostar en femhundring mer än en vanlig besiktinig så är det ju inte så mycket för att ha sitt på det torra...

Mvh André

HanneZ skrev:
Min hoj hämtades av assistanskåren och sedan fick den hämtas ut hos dem, så den hade polisen eller fb aldrig haft en chans att kolla.

edit: Och då hade polisen varken hunnit kolla om vilket jag körkort hade eller liknande.

Men din hoj va ju fulleffekt registrerad, samt att du hade körkort för tung.

Elgasen skrev:
Men din hoj va ju fulleffekt registrerad, samt att du hade körkort för tung.
edit: Och då hade polisen varken hunnit kolla om vilket jag körkort hade eller liknande.

HanneZ skrev:

Men din hoj va ju fullreggad ju, då är det inte intressant för dem.
Vad har ditt körkort med det hela att göra hur fort vi undanröjer "bevismatrialet"?

Om man använder IF som bolag så har man bara en självriks på 1000:- om man inte har den rätta körkortsbehörigheten........ :rolleyes:

Elgasen skrev:
Men din hoj va ju fullreggad ju, då är det inte intressant för dem.
Vad har ditt körkort med det hela att göra hur fort vi undanröjer "bevismatrialet"?
Dom visste inte att min hoj va fullreggad heller.

Om hojen försvinner iväg så kan man ju sätta i strypningarna.

Elgasen skrev:
Så länge du har behörighet för att köra fulleffekt är det förmodligen inga problem, annars lär du inte få ut ett skit på försäkringen, lika bra att köra oförsäkrat i så fall.
nej....

polisen/försäkringsbolagen har väll inte koll på (ska inte) misstänker de att effekten inte stämmer får man ombesiktning...

HanneZ skrev:
Min hoj hämtades av assistanskåren och sedan fick den hämtas ut hos dem, så den hade polisen eller fb aldrig haft en chans att kolla.

Dem han säkert kolla om den var 25kw reggad eller ej på 3 dagar eller? Då hade det ju bara varit för dem att säga att dem ville behålla hojen ett tag.

MostWanted skrev:
polisen/försäkringsbolagen har väll inte koll på (ska inte) misstänker de att effekten inte stämmer får man ombesiktning...

Är inte det så länge det inte händer något?

Vet bara att det var några pojkspolingar som hade snott farsans bil och sedan kraschat den, och dem fick ej ut någon ersättning(förutom trafik) pga att dessa ynglingar enbart var 15bast.

Borde det inte vara samma sak med mc? :va
Jag kan mycket möjligt ha fel dock... :tungan

Last edited:
Elgasen skrev:
Dem han säkert kolla om den var 25kw reggad eller ej på 3 dagar eller? Då hade det ju bara varit för dem att säga att dem ville behålla hojen ett tag.
När jag ringde efter utskrivningen så visste dom inte ens vad den andra bilen hade för regnummer. Dom visste inte ens att olyckan hade skett i en korsning. Jag kan ge mig fan på att dom inte hade kollat upp hur mkt effekt min motorcykel hade på papprerna.

HanneZ skrev:
När jag ringde efter utskrivningen så visste dom inte ens vad den andra bilen hade för regnummer. Dom visste inte ens att olyckan hade skett i en korsning. Jag kan ge mig fan på att dom inte hade kollat upp hur mkt effekt min motorcykel hade på papprerna.

nä inte vet ja... men ofta kollar dem upp sådant iaf...

I vilket fall är det nog klokt att lusläsa försäkringsavtalet angående vad som händer med de olika utbetalningarna om man bryter lite mot lagarna på ett eller annat sätt.

Last edited:
Elgasen skrev:
Är inte det så länge det inte händer något?

Vet bara att det var några pojkspolingar som hade snott farsans bil och sedan kraschat den, och dem fick ej ut någon ersättning pga att dessa ynglingar enbart var 15bast.

Borde det inte vara samma sak med mc? :va
Jag kan mycket möjligt ha fel dock... :tungan
Ingen ersättning för bilen nä, men som sagt trafiken gäller iallafall så hade dem kört på någon så hade det täckts av försäkringen.

Antagligen är det snarare så att det aldrig kollas upp, det är så få trots allt som har mellankörkortet och många poliser vet inte ens vad det betyder. Försäkringsbolagen försöker säkert att kolla upp men då inte för att "slippa" att betala för invalidiseringar utan möjligtvis för att slippa betala för vagnskada. Försäkringsbolaget har ju dock ingen befogenhet att ta min motorcykel ifrån mig, och jag kan ju knappas bli nekad ersättning för vad assistanskåren gör med min motorcykel när jag ligger på sjukhus.

/ Hannes

Om en hoj är 25kw försäkrad, men fulleffekt i verkligheten... gäller trafikförsäkringen då? :va

Elgasen skrev:
Detta stämmer ej, du får endast ha 20kw í en hoj som väger 125kg.
Jag tänkte fel. sorry.. :tummenupp men 20kw .. kan jag ens få ur det ur motorn.. är på 17 original+gianelli system och öppet filter.. kan inte göra så mycket skillnad va?.

Elgasen skrev:
Om en hoj är 25kw försäkrad, men fulleffekt i verkligheten... gäller trafikförsäkringen då? :va
Ja det gör den, och det gör den för att den skall skydda andra människor och deras egendom. Pelle 12 år som blir invalidiserad ska inte bli bestraffad för att krutolle 18 bast kör 110 kw istället för 25 kw och råkar köra på Pelle.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT