Ersättning för 25 kw!?

heimdal skrev:
men om man har som jag, en R6 som e reggad med 21Kw, å försäkrad på ursprungseffekten, å jag har A-kort med full behörighet.. så borde de väl inte spela nån roll .. eller gillas de inte att ja kör ostrypt fastän jag får?

Satt i samma sits för ett par år sen, kollade upp detta.

Rent teoretiskt kör du en olaglig hoj, dvs felreggad. Kör du felreggat/olagligt behöver f-bolaget inte ge någon ersättning helt enkelt. Men i praktiken tror jag inte de bryr sig om man har försäkrat full-effekt. Jag tog iaf det säkra före det osäkra och gjorde en regbesiktning, kostade 800 pistoler i runda slängar och då ingår en vanlig besiktning dessutom.

Inget kul om man blir utan ersättning för en sån "skitsak".

Får mig då osökt att tänka på min, likaså alla hojar som en gång i tiden registrerades som 44 kw. Hur fungerar det egentligen? I praktiken. Det står t.o.m. i instruktionsboken att modellen som exporterades till Sverige hade 44 kw.

Det är ju rimligtvis fel även det. Försäkrad på mig, fulleffekt, A-obegränsad, fast 44 kw i registreringsbeviset.

Riper skrev:
Tja
Ska köpa en r6:a till sommarn och strypa den till 25 kw (är 18 år=mellan kort). Nu undrar jag, vad händer om jag skulle krascha med en ostrypt hoj som är regad som 25 kw? får jag ändå ut på försäkringen? vad rekommenderar ni, ska man ändå köra ostrypt?
Tacksam för svar...

Vad är det förren fråga?? Klart att du inte får ut något om den inte uppfyller försäkrings kraven....

Läs dina försäkringsvilkor :tummenupp

Köp en annan hoj som redan är i den effektklassen, R6an strypt blir så otroligt tråkig att du önskar att du satt på din 125a igen. Dessutom tycker jag att den blir svårkörd när den är strypt.

XT660X tror jag passar nästa års effektkrav för mellankortet, för en strypt hoj är den antagligen jävligt ball :D

OlleR skrev:
Köp en annan hoj som redan är i den effektklassen, R6an strypt blir så otroligt tråkig att du önskar att du satt på din 125a igen. Dessutom tycker jag att den blir svårkörd när den är strypt.

XT660X tror jag passar nästa års effektkrav för mellankortet, för en strypt hoj är den antagligen jävligt ball :D
Fast det är ju ett annat stuk på hoj.
Om jag förstår rätt så för att få vassaste strypta mellanhojen ska man köra en ostrypt 125a.. stämmer det?. :rolleyes:

hållundan skrev:
Man kan ju bara hoppas i detta fall att personen i fråga som startade tråden tänker stå för hojen själv isåfall.

Ja, det har du ju rätt i. Finns nog inte många under 20 med "egna" R6:or eller liknande, tyvärr.

du får ut på försäkringen om du hinner sätta ditt strypningarna innan besktining som du förmodligen måste göra efter kraschen ...men som sagt dom orkar nog inte ta isär den och för det första en vanligt polis kan ingenting om mc och mopeder :D dom små grisarna :arsele

philsson skrev:
Om jag förstår rätt så för att få vassaste strypta mellanhojen ska man köra en ostrypt 125a.. stämmer det?. :rolleyes:
kan nog mycket väl stämma då de inte väger så mycket... iof så finns det ju ett krav på att de inte får ha mer än xhk/kg också, vad x är kommer jag inte ihåg just nu...

philsson skrev:
Det är väl nån typ av vikt/effekt begränsning också tror jag? Jag kan ju bara gissa, men jag gissar att XT660X gör ca 155-165km/h, så nog räcker det till där iaf ;D

Och ja, visst är det en annan typ av hoj, roligare i den här effektklassen och om man ska köra gata. Sen håller jag med om att den inte är snyggare än sporthojar, men kör man inte för att det är roligt?

Tobbe_N skrev:
kan nog mycket väl stämma då de inte väger så mycket... iof så finns det ju ett krav på att de inte får ha mer än xhk/kg också, vad x är kommer jag inte ihåg just nu...
0,16 kw/kg.

FFS, kan inte någon svara på min fråga längre upp i tråden?

Frågan är om trafikförsäkringen fortfarande gäller då man kör ostrypt på hoj som är regad strypt,,
Är väl en sak om man medveten om följderna och får stå för kostnaderna om hojen går sönder,,
Men att kanske inte ha en giltig försäkring för medtrafikanter är illa

freestyle_blom skrev:
...men som sagt dom orkar nog inte ta isär den och för det första en vanligt polis kan ingenting om mc och mopeder :D dom små grisarna :arsele

Försäkringsbolagen låter oftast mc-firmor kontrollera om strypningarna sitter kvar på en kvaddad hoj som är strypt enligt pappret.

Det finns många fina miljoner att spara in genom att slippa betala ut ersättning till ett enda invalidfall, därför läggs det mycket resurser på att spåra detta brott.

Jag diskuterade med en mekaniker på en mc-firma angående detta ämne, och enligt honom kontrollerar dem många hojstrypningar åt försäkringsbolagen.

Last edited:
Gör det enkelt för dig att om du nu skulle krascha och jag hoppas verkligen inte att du ska behöva göra nått sånt..

Krascha skiten så hårt att den inte kommer vara i körbart skick då e det nog inga problem med försäkringen.

Eller så kör du trafikförsäkrad hoj. Vilket nog är smartare eftersom du då tjänat in pengarna för ett helt nytt kåpset efter ett halvår typ.

Jonas

ofta behöver man ju ej ta isär hela hojen för att se detta, kanske 15 minuters jobb. det kan man kosta på istället för att få betala ut ersättning.

Detta för mina tankar till en vän som körde av vägen med sin bil för ett tag sedan, han får troligen ej någon ersättning för att hans däck ej finns med på FB´s lista över godkända däck.

Så kan det gå.........

hållundan skrev:
0,16 kw/kg.

FFS, kan inte någon svara på min fråga längre upp i tråden?
får alltså ha 20hk på min hoj på 125kg om jar räknat rätt. :3freak kan det verkligen stämma?.. det är ju grymt lite..

Men då till en ny fundering.. låtsäga att jag krashar å så.. hinner jag få någon tid över att montera strypningarna innan dom "tar" hojen och kollar?.. :va

philsson skrev:
Men då till en ny fundering.. låtsäga att jag krashar å så.. hinner jag få någon tid över att montera strypningarna innan dom "tar" hojen och kollar?.. :va

Beror helt på hur skadad du är. Kommer polis och liknande till platsen och du åker ambulans brukar dom bärga hojen direkt till verkstad.

Apropå att köra med fel behörigheter och liknande: Trafiken gäller ju alltid. Även om du kört utan kort full. Det enda som händer är att självrisken höjs till 1/6 basbelopp (6700 kr?)

Vagnskadan däremot försvinner om dom upptäcker fuffens.

//jaG

philsson skrev:
får alltså ha 20hk på min hoj på 125kg om jar räknat rätt. :3freak kan det verkligen stämma?.. det är ju grymt lite..

Detta stämmer ej, du får endast ha 20kw í en hoj som väger 125kg.

Zeb_Macahan skrev:
Beror helt på hur skadad du är. Kommer polis och liknande till platsen och du åker ambulans brukar dom bärga hojen direkt till verkstad.

Apropå att köra med fel behörigheter och liknande: Trafiken gäller ju alltid. Även om du kört utan kort full. Det enda som händer är att självrisken höjs till 1/6 basbelopp (6700 kr?)

Vagnskadan däremot försvinner om dom upptäcker fuffens.

//jaG
Min hoj hämtades av assistanskåren och sedan fick den hämtas ut hos dem, så den hade polisen eller fb aldrig haft en chans att kolla.

edit: Och då hade polisen varken hunnit kolla om vilket jag körkort hade eller liknande.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT