Ersätter FB för mc-kläder?

Kan inte svara för alla bolag och det är dumt att gissa när villkoren är olika hos varje bolag och inte ens samma från år till år.

Kolla villkoren noga är mitt bästa tips... men min erfarenhet är att de flesta bolag enbart ersätter hjälmen vid olycka trots att du har helförsäkring. (En lösning som de flesta då använder är att ta kläderna via hemförsäkringen istället.)

Jag tror inte riktigt att det är så.
Nu har jag ju i och för sig inte testat alla bolag men jag vet efter en olycka förra sommaren som jag var inblandad i att både Bilsport & MC och IF ersätter även kläderna. Dom ersätter till och med om tjejens BH gått sönder vid olyckstillfället utan att knota. Det är ju dom enda bolag där jag själv eller någon jag känner har behövt utnyttja försäkringen.

Däremot kan dom ha olika regler för hur gammal utrustningen får vara för att dom skall betala ut något eller att dom gör avdrag för ålder på utrustningen.

Hjälmen har inte fått något direkt slag, endast "skrapsår". Är det farligt att köra lite med den tills dess att FB ringer?

Att köra med den är väl inte farligt. Men att ramla däremot. :3freak

Skämt åsido. Det kaqn ju vara svårt att avgöra om den fått någon hård smäll som påverkat hållfastheten i skalet eller stötdämpningen i fodret.
Men så länge som det bara är repor så går det ju att använda den och den är garanterat bättre än inget alls.

Jag skulle säga att det är en kalkylerad risk om man kör med hjälmen men jag skulle tro att det inte är någon större fara.

Det stora problemet är att det är helt omöjligt att visuellt avgöra om hjälmen har fått nedsatt skyddeffekt eller inte så man ska alltid utgå från att den är försämrad.

Nej. Det tror jag inte. Nu spekulerar jag lite om bakgrund och sammanhang men min tolkning av försäkringsvillkoren för dom flesta bolag är följande.

Enligt trafikförsäkringslagen så skall trafikförsäkringen ersätta personskada.
Det betyder att du får ut ersättning om du skadar dig.
Om du på samma gång fått utrustning skadad så ersätter försäkringen egendom som skadats i samband med skadetillfället. Dvs har du ett ställ på dig och ramlar och skadar dig så ersätter dom din kroppskada samt utrustningen du hade på dig vid skadetillfället.

Dom ersätter däremot inte om du bara skadat utrustningen eftersom det inte finns med i trafikförsäkringslagen att dom skall ersätta din privata egendom.
har du inte skadat dig så existerar således inte någon ersättningsbar skada som dom ersätter och dom kan ju inte ta med din utrustning i en obefintlig utbetalning av ersättning.

Trafikförsäkringen ersätter ju inte din hoj om du klotar i en singelolycka.

Har du däremot helförsäkring så är den betydligt mer omfattande än trafikförsäkringen. Den ersätter ju om du repar din egen hoj i en singelolycka.
Om du då har hojen helförsäkrad och kör omkull så ersätter dom det då skada på eget fordon och utrustning ingår i det försäkringskyddade för en helförsäkring. Då finns det en ersättningsbar skada och man kan få ut ersättning.

Det handlar alltså inte om att man har olika regler för trafikförsäkringen beroende på om man också har delkasko eller helkasko försäkring. Trafikförsäkringen ersätter inte din utrustning om det inte samtidigt uppstått en annan ersättningsbar skada. Helförsäkringen ersätter skadad utrustning då den i sig räknas som ersättningsbar skada.

Det är alltså olika försäkringar. Och ett försäkringsbolag har ju olika regler för trafikförsäkringen och helkasko. Det är ju hela idén med att ha en helförsäkring. Att den ersätter fler saker än trafikförsäkringen.

Om trafik och helförsäkring hade identiska villkor skulle ju ingen teckna en helförsäkring.

Lagen är inte tydlig därvidlag, som jag tidigare pekat på, utan man har valt att göra en sådan tolkning. Det är dessutom otvetydigt så att samma bedömningar ska gälla för de delar som ersätts av trafikförsäkringen. Exemplet med att man inte får ersättning för mc-n är i sammanhanget fullständigt irrelevant, vill jag mena.

Vad som däremot är väsentligt är att de skador man får på utrustningen är skador som annars skulle varit skador på kroppen, ibland irreparabla. Eftersom utrustning och förare/passagerare alltså är att betrakta som en enhet och skadorna finns på antingen förare eller utrustning, i allvarligare fall båda, hävdar jag att det inte skall göras skillnad på rätten till ersättning och det är också den bild jag fått av handläggare på området, kvinnan på Folksam undantagen.

Agerar försäkringsbolagen olika gällande trafikförsäkringsdelen beroende på om man är helförsäkrad eller ej har vi problem. Personligen har jag varit helförsäkrad, skadat utrustning men inte lekamen och fått utrustningen ersatt. Ingen tvekan om vilken del som ersatte vad, vilket jag väl vet sen tidigare när även kroppsskada varit fallet. Inte hört talas om några problem med den saken förrän i denna tråd och har stött på en hel del exempel genom åren. Det är barockt om man inte ersätter utrustning när man betänker den alternativa utgången.

Bandagar och SMCs dagar ger jag mig inte in på, där uppstår ett problem även för mig eftersom man exponerar sig för risk men det är inte en vanlig trafiksituation. Problematiskt. Man kan kanske säga att risken för att skada mc och/eller utrustning är förhöjd medan risken för allvarlig kroppsskada är reducerad jämfört med en olycka i trafiken, åtminstone om det är annat fordon involverat.

Hm, kunde visst inte låta bli ändå.

Skulle vara trevligt om någon från t ex SMC, lagkunnig eller FB, med erfarenhet av tvister i frågan, ville reda ut begreppen.

Jag tror inte riktigt att det är så.
Nu har jag ju i och för sig inte testat alla bolag men jag vet efter en olycka förra sommaren som jag var inblandad i att både Bilsport & MC och IF ersätter även kläderna. Dom ersätter till och med om tjejens BH gått sönder vid olyckstillfället utan att knota. Det är ju dom enda bolag där jag själv eller någon jag känner har behövt utnyttja försäkringen.

Däremot kan dom ha olika regler för hur gammal utrustningen får vara för att dom skall betala ut något eller att dom gör avdrag för ålder på utrustningen.

Hur ska du ha det nu, först höll du med mig och nu inte alls :va

Det är aldrig bra att gissa eller tro vilka villkor som gäller. Men tro mig, bolagen har olika villkor så det är inte TSL som bestämmer detta.

Gjorde en snabb sökning på Folksam och Svedea vilka båda två faktiskt betalar kläder/skyddsutrustning via trafikförsäkringen utan att du har skadat dig.

Gjensidige kräver däremot att du skadat dig för att få ersättning för kläder/skyddsutrustning via trafikdelen. Har man helförsäkring behöver man dock, som jag skrivit innan, inte ha skadat sig för att få ersättning.

Pratade med Folksam förut och killen i växeln trodde inte jag kunde ta det på hemförsäkringen om jag inte hade drulle. Skadeavdelningen har inte ringt så jag ringde i första hand för att kolla vad som har hänt.

Ni som har tagit det på hemförsäkringen, hur har ni formulerat er, är det "gick sönder i tvätten" som gäller eller har ni varit ärliga och sagt vad som hänt? Vilken försäkringsdel är det som skulle isf täcka sånt här på hemförsäkringen?

Va fasen har du gjort nu broder... :7peta nu när jag börjar bli frisk från mitt missöde!
Haha, det ska nog lösa sig Owe. Jag får teckna drulle på hemförsäkringen hädanefter om det skulle skita sig med ersättning. :tummenupp ...Och ta det lite lugnare. :crash

Klotade och fick utnyttja min helförsäkring hos bilsport&mc för hoj och utrustning, det var ingen kroppsskada. Fick skicka in hjälmen (enda som jag tyckte blev nog skadat för att behövas bytas ut) och fick full ersättning för den trots att jag inte hade kvitto.

Min hjälm såg ut ungefär som din efter och jag hade inte vågat köra med den men då skallade jag asfalten rätt hårt också.

Jag klotade 2011 med if som bolag. Jag hade inga kvitton på mina skydd men uppskattade alla nypriser på grejorna som slutade strax under 30 000 fick tillbaka det jag skrev, utan att lämna in hjälm remmar. Många bolag täcker väl även trafik försäkringen utrustning men inte hoj (naturligtvis). Jag fick ersättning från livförsäkring och if för mina 4% invaliditet.

Glädjande nyheter, Folksam täcker rubbet, hjälm, jacka, byxor och skor även mitt spegelvisir till ett värde av 1200kr! :tummenupp
Får dessutom pengar för skrapsåret på knät, 3 veckors sjuknågonting utan att jag besökte något sjukhus eller liknande, dom trodde mig på orden och jag behöver bara skicka in en bild på hur knät såg ut om ett år. Supernöjd, allt detta fick jag ut på min halvförsäkring! :)

Last edited:
Lagen är inte tydlig därvidlag, som jag tidigare pekat på, utan man har valt att göra en sådan tolkning. Det är dessutom otvetydigt så att samma bedömningar ska gälla för de delar som ersätts av trafikförsäkringen. Exemplet med att man inte får ersättning för mc-n är i sammanhanget fullständigt irrelevant, vill jag mena.

Vad som däremot är väsentligt är att de skador man får på utrustningen är skador som annars skulle varit skador på kroppen, ibland irreparabla. Eftersom utrustning och förare/passagerare alltså är att betrakta som en enhet och skadorna finns på antingen förare eller utrustning, i allvarligare fall båda, hävdar jag att det inte skall göras skillnad på rätten till ersättning och det är också den bild jag fått av handläggare på området, kvinnan på Folksam undantagen.

Agerar försäkringsbolagen olika gällande trafikförsäkringsdelen beroende på om man är helförsäkrad eller ej har vi problem. Personligen har jag varit helförsäkrad, skadat utrustning men inte lekamen och fått utrustningen ersatt. Ingen tvekan om vilken del som ersatte vad, vilket jag väl vet sen tidigare när även kroppsskada varit fallet. Inte hört talas om några problem med den saken förrän i denna tråd och har stött på en hel del exempel genom åren. Det är barockt om man inte ersätter utrustning när man betänker den alternativa utgången.

Bandagar och SMCs dagar ger jag mig inte in på, där uppstår ett problem även för mig eftersom man exponerar sig för risk men det är inte en vanlig trafiksituation. Problematiskt. Man kan kanske säga att risken för att skada mc och/eller utrustning är förhöjd medan risken för allvarlig kroppsskada är reducerad jämfört med en olycka i trafiken, åtminstone om det är annat fordon involverat.

Hm, kunde visst inte låta bli ändå.

Skulle vara trevligt om någon från t ex SMC, lagkunnig eller FB, med erfarenhet av tvister i frågan, ville reda ut begreppen.

Nej. Jag säger att försäkringsbolagen inte hanterar trafikförsäkringen olika beroende på om du har bara trafik eller om du har hel eller halv. Däremot kommer försäkringsbolaget att ersätta fler saker om du har helförsäkring då helförsäkringen i sig ersätter saker som inte trafikförsäkringen ersätter.

Det är två saker som huvudsakligen påverkar villkoren i försäkringen. Dels är det lagkrav och dels är det vad andra försäkringsbolag har för villkor.
Nu pratar jag om trafikförsäkringen.
Lagen är inte helt tydlig förutom på punkten att trafikförsäkringen skall ersätta personskador.
Praxis hos dom flesta försäkringsbolag är att dom i samband med ersättningsbar skada (exempelvis personskada) också ersätter skadad egendom som skadats vid skadetillfället. (I det här fallet utrustningen).
Det får till följd att vissa försäkringsbolag inte ersätter utrustning på trafikförsäkringen om du inte skadat dig då det inte existerar någon ersättningsbar skada.
I sådant fall är det helförsäkringen som tar det (eller din hemförsäkring om du bara är trafikförsäkrad)
Vissa försäkringsbolag ersätter inte skadad utrustning även om du skadat dig då dom anser att utrustningen inte ingår i det försäkrade.
Vissa försäkringsbolag ersätter utrustningen även om man inte skadat sig då dom anser att användning av skydd skall premieras för att förhindra stora kostnader i framtiden.

Summa summarum. Dom flesta bolag ersätter skadad utrustning om du skadat dig.
Vissa bolag ersätter inte utrustningen även om du skadat dig och vissa ersätter även om du inte skadat dig.
Dom två är dock ganska ovanliga.

Vad gäller att du får ersättning om du har helförsäkring är en helt annan sak. Om du ramlar och inte gör illa dig så faller det hos dom flesta bolag inom helförsäkringsdelen och då ersätts din utrustning även om du inte skadat dig.

Du som försäkringstagare märker ju inte någon direkt skillnad förutom att självrisken i många fall är olika stor. Har du helförsäkring så får du ut ersättning men det kan ju hända att den ersättningen kommer från helförsäkringen som ju har andra villkor än trafikförsäkringen.

Hur ska du ha det nu, först höll du med mig och nu inte alls :va

Det är aldrig bra att gissa eller tro vilka villkor som gäller. Men tro mig, bolagen har olika villkor så det är inte TSL som bestämmer detta.

Gjorde en snabb sökning på Folksam och Svedea vilka båda två faktiskt betalar kläder/skyddsutrustning via trafikförsäkringen utan att du har skadat dig.

Gjensidige kräver däremot att du skadat dig för att få ersättning för kläder/skyddsutrustning via trafikdelen. Har man helförsäkring behöver man dock, som jag skrivit innan, inte ha skadat sig för att få ersättning.

Nja. Jag har inte sagt något som motsäger det du sagt direkt. Däremot kan det i en del fall vara svårt att veta från vilken del man fått ersättningen. Om man inte själv varit vållande och därigenom märker det på självriskens storlek.

Att dom flesta bolag gör avdrag om utrustningen är gammal är inget som motsäger att dom har som praxis att ersätta utrustningen. Däremot brukar det vara skillnad på om det är fullvärdesförsäkring (dvs att dom ersätter för en ny likvärdig) eller bruksvärdesförsäkring (dvs att dom ersätter vad utrustningen kan tänkas vara värd idag.) En bruksvärdesförsäkring kommer inte att betala ut så mycket för en gammal hjälm då den kanske kan ses som uttjänt och därmed inte har något ekonomiskt värde då den skulle behöva bytas ut i alla fall.
Men det innebär ju inte att dom inte ersätter utrustning. Bara att den aktuella utrustningen inte ansågs ha något värde.

Nej. Jag säger att försäkringsbolagen inte hanterar trafikförsäkringen olika beroende på om du har bara trafik eller om du har hel eller halv. Däremot kommer försäkringsbolaget att ersätta fler saker om du har helförsäkring då helförsäkringen i sig ersätter saker som inte trafikförsäkringen ersätter.

Vet inte varför du kör på om helförsäkringen och vad som ersätts av de delar i försäkringen som ligger utöver trafikförsäkringen, i förekommande fall även delkasko). Det står dig naturligtvis fritt men känns en smula märkligt.

Vad jag förstår så här långt så kommer min tidigare tvärsäkerhet på skam en smula då det verkar klarlagt att det, mot all logik, finns försäkringsbolag som de facto straffar ut folk som nyttjar säkerhetsutrustning om de inte också ådrar sig någon form av kroppsskada.

Vet inte varför du kör på om helförsäkringen och vad som ersätts av de delar i försäkringen som ligger utöver trafikförsäkringen, i förekommande fall även delkasko). Det står dig naturligtvis fritt men känns en smula märkligt.

Vad jag förstår så här långt så kommer min tidigare tvärsäkerhet på skam en smula då det verkar klarlagt att det, mot all logik, finns försäkringsbolag som de facto straffar ut folk som nyttjar säkerhetsutrustning om de inte också ådrar sig någon form av kroppsskada.

Ja. Så är det ju. Vissa av bolagen hävdar att dom på trafikförsäkringen inte ersätter skadad utrustning om det inte samtidigt finns en annan ersättningsbar skada. Dvs dom gör det lagen kräver och inget mer.

Det kan ju verka lite kontraproduktivt då dom inte egentligen premierar användning av skyddsutrustning på det sättet.
Å andra sidan så tror jag att dom flesta av oss är såpass medvetna om fördelarna med skyddsutrustning att vi kommer att ha den i alla fall.
Så det handlar egentligen om att minimera utgifterna och maximera vinsten för bolaget.

Back