Ersättare till vajerräckena

  • Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det var på nyheterna igår om nya räcken som kan ersätta vajerräckena på vissa sträckor. Ett av de argument som togs upp var att de var säkrare för MC-förare. Nackdelen angavs vara att de är något dyrare.

Räckena som visades var samma jäkla T-profiler, men med ett plåträcke högst uppe istället för vajrar!

Några möjligheter:

A) De har inte fattat vad som är farligt och kommer nu att dunka varandra i ryggen över att de investerar i säkerheten för oss på två hjul (med våra pengar) samtidigt som inget blir ett dugg bättre.

B) Det tillkommer någon form av nedre barriär som ännu inte var monterad när nyheterna filmade.

C) De blåljög vad gällde att de försöker göra det säkrare för MC-förare.

Någon som vet mer?

Vi kanske borde propagera för en barriär i nederkant av vajerräckena på vägar som trafikeras av många motorcyklar. Den behöver inte vara kraftig, eftersom den inte behöver stå mot ett par ton fordon utan bara hundra kilo förare, en list i glasfiber skulle räcka. Då kunde vi i alla fall glida in i räckena utan att bli lemlästade. En sån barriär skulle förmodligen inte göra räckena enormt mycket dyrare!

Kanske borde vi verka för MC-leder genom Sverige? Lagom åkvänliga vägar som gör det möjligt att transportera sig runt genom vårt vackra land på två hjul. Sedan kunde kartor göras över dessa vägar och en riktad satsning för MC-säkerhet göras. I stället för att göra alla vägar lite säkrare kunde dessa göras bra mycket bättre...

Mvh,
/Fredrik
 
ft skrev:
Det var på nyheterna igår om nya räcken som kan ersätta vajerräckena på vissa sträckor. Ett av de argument som togs upp var att de var säkrare för MC-förare. Nackdelen angavs vara att de är något dyrare.

Räckena som visades var samma jäkla T-profiler, men med ett plåträcke högst uppe istället för vajrar!

Några möjligheter:

A) De har inte fattat vad som är farligt och kommer nu att dunka varandra i ryggen över att de investerar i säkerheten för oss på två hjul (med våra pengar) samtidigt som inget blir ett dugg bättre.

B) Det tillkommer någon form av nedre barriär som ännu inte var monterad när nyheterna filmade.

C) De blåljög vad gällde att de försöker göra det säkrare för MC-förare.

Någon som vet mer?

Vi kanske borde propagera för en barriär i nederkant av vajerräckena på vägar som trafikeras av många motorcyklar. Den behöver inte vara kraftig, eftersom den inte behöver stå mot ett par ton fordon utan bara hundra kilo förare, en list i glasfiber skulle räcka. Då kunde vi i alla fall glida in i räckena utan att bli lemlästade. En sån barriär skulle förmodligen inte göra räckena enormt mycket dyrare!

Kanske borde vi verka för MC-leder genom Sverige? Lagom åkvänliga vägar som gör det möjligt att transportera sig runt genom vårt vackra land på två hjul. Sedan kunde kartor göras över dessa vägar och en riktad satsning för MC-säkerhet göras. I stället för att göra alla vägar lite säkrare kunde dessa göras bra mycket bättre...

Mvh,
/Fredrik

Det där med barriär kommer aldrig att fungera ur driftsynpunkt. Snöröjning kräver att man får ut snön utanför räcken och asfaltytor.
 
Är ganska säker på att det som hindrar släta/heltäckande mittbarriärer är att man då isolerar djurlivet. Det blir ju rätt snabbt mindre inrutade plättar för många djur att leva på, ...= inavel osv.
 
Zoidberg skrev:
Är ganska säker på att det som hindrar släta/heltäckande mittbarriärer är att man då isolerar djurlivet. Det blir ju rätt snabbt mindre inrutade plättar för många djur att leva på, ...= inavel osv.

Ja, ett utvecklingstört rådjur är sannerligen ruskigt!
 
Hallden2004 skrev:
Ja, ett utvecklingstört rådjur är sannerligen ruskigt!
...om du tycker det är okej så rösta för heltäckande mittbarriär då. Det är ett (ganska) fritt land !
(Misstänker att du hamnar i minoritetsgruppen dock)

Edit: Rådjuren kan hoppa över, ...men tänk dig en utvecklingsstörd skogsmus t.ex :skrämd
 
Last edited:
Zoidberg skrev:
Är ganska säker på att det som hindrar släta/heltäckande mittbarriärer är att man då isolerar djurlivet. Det blir ju rätt snabbt mindre inrutade plättar för många djur att leva på, ...= inavel osv.

Vägar med mitträcken har väl oftast viltstängsel och då är ju djurlivet isolerat ändå? Tycker snöröjningsargumentet låter mer vettigt.

För övrigt har mc-olyckorna minskat på sträckor med mitträcken. Därmed inte sagt att de inte kan göras bättre. Anledningen till olycksminskningen är väl troligtvis sänkt hastighet och kanske att motorcyklister undviker dessa vägsträckor.
 
Kurvmakaren skrev:
Det där med barriär kommer aldrig att fungera ur driftsynpunkt. Snöröjning kräver att man får ut snön utanför räcken och asfaltytor.

Snabbfästen för montering på vårkanten?

Verkar f ö inte vara något problem på vägar med mer robusta räcken än vajerräcken. Hur snöröjer man dem?

Svar: Man plogar utåt. Vajerräckena finns, mestadels, i mitten. Det är där en barriär behövs.

Angående rådjuren tror jag inte de krälar sig under mittenräckena i alla fall... förutom de som redan umgåtts i alldeles för snäva kretsar och har två klövar på varje framben. Smådjuren kan komma under eller över, beroende på läggning och storlek. Man kan till och med göra små glipor var hundrade meter, för större smådjur med höjdskräck.

Konstruktiva förslag, gott folk! Bra synpunkt av Kurvmakaren (åh, vad svårt att inte skriva Korgmakaren). Övriga synpunkter var mest... intressanta. :hihi
 
El Torpedo skrev:
Vägar med mitträcken har väl oftast viltstängsel och då är ju djurlivet isolerat ändå? Tycker snöröjningsargumentet låter mer vettigt.

För övrigt har mc-olyckorna minskat på sträckor med mitträcken. Därmed inte sagt att de inte kan göras bättre. Anledningen till olycksminskningen är väl troligtvis sänkt hastighet och kanske att motorcyklister undviker dessa vägsträckor.
Joo, ..fast wireräckenas omfattning är/verkar bli betydligt större än viltstängslena (som &så mest sitter där det är skymd sikt, ...skog o.d) + att småvilt kommer igenom dessa. Storviltet har dessutom större "arbetsområde" och hindras inte i sin spridning av viltstängsel (kan gå runt om).
 
Under 2000-2003 va det ingen motorcyklist som dog av mitträckespåkörningar.
 
Du har så rätt så i ditt påstående om räckets placering i mitten. Tyvärr använder VV vajerräcket i större utsträckning även i/vid stödremsan (grusremsan vid asfaltkanten).
En barriär i mitten är inte bra avseende snö på grund av snöns rörelse när det blåser. Här i Skåne kan det te sig bra märkligt när snön lägger sig på läsidan av barriären och vallar upp sig så att bilen lyfter när man kör in i snön. Inte bra.

Jag har vid ett flertal tillfällen aktivt deltagit till att minska antal meter uppsatta vajerräcken genom att föreslå andra lösningar alternativt få VV till att helt enkelt ine sätta upp räcke. Då man jobbar som vägprojektör så har man ju vissa möjlighter att påverka situationen....
 
Det finns ett tillval till wire-räcken som kära Vägverket valt att inte köpa. Det är en ca. 2 dm bred plastremsa som monteras längst ned, under linorna Denna gör att en glidande MC-förare studsar bort istället för, som nu, trasas sönder.
 
WaZZe skrev:
Under 2000-2003 va det ingen motorcyklist som dog av mitträckespåkörningar.

frågan e om man hellre tar ett mitträcke eller satsar på att de inte kommer nån bil på andra sidan :3freak
med ett mitträcke kan man ju få alla lemmar avslitna...

min farbror åkte in i en mötande bil o hamna i rullstol(grävling)
 
ozeo skrev:
frågan e om man hellre tar ett mitträcke eller satsar på att de inte kommer nån bil på andra sidan :3freak
med ett mitträcke kan man ju få alla lemmar avslitna...

min farbror åkte in i en mötande bil o hamna i rullstol(grävling)

Sant! Man tar nog hellre diket.
 
Jag tar hellre risken att med skinnställ tumla emot ett linräcke än att klippa ett träd, mötande bil eller dyligt.

Motorcyklar är en lika liten minoritet i trafiken som......trikar är en minoritet inom motorcykelgenrén, typ.

Därför lär inte inköparna bry sig när priset för linräcke är en tredjedel mot kolsvaräcke ( det där liggande, vågiga )
 
Kurvmakaren skrev:
Det där med barriär kommer aldrig att fungera ur driftsynpunkt. Snöröjning kräver att man får ut snön utanför räcken och asfaltytor.
Stämmer inte riktigt det där, beror lite på hur bred vägen är. Men i dom flesta fallen är det halva vägrenen som ska vara snö och isfri. Nu är ju oftast inte vägrenen så bred på den här typen av vägar men det brukar gå bra att trycka/kasta snön över räcket. Men den där "glasfiberbarriären" kanske inte kommer må så bra av det.
 
Plåtniklas skrev:
Det finns ett tillval till wire-räcken som kära Vägverket valt att inte köpa. Det är en ca. 2 dm bred plastremsa som monteras längst ned, under linorna Denna gör att en glidande MC-förare studsar bort istället för, som nu, trasas sönder.

Det där med plastremsan har jag lurat lite på. Ska tilläggas att jag aldrig sett den i verkligheten. Men det ska till en skapligt tjock och styv lem..ööhh...plast för att den ska hjälpa till överhuvudtaget och inte bara flisas sönder när man kommer glidandes. Hur billligt blir egentligen en effektiv plastbarriär som verkligen skyddar? I övrigt så är det väl fortfarande stolparna som gör skada och inte vajern. Vajern sitter ju en bit upp från marken.

Som sagt, mc-olyckor har minskat drastiskt på vägar med vajer. Det kan bero på flera olika saker:
- Mc-förare undviker i största möjliga mån vajervägar.
- Mc-förare som åker vajerväg tar det lugnare, vajern avskräcker.
- Mc-förare hindras från att köra om, beroende på hur mycket balls man har iallafall.
- Nästan obefintlig risk att möta bilar, etc i sin egen fil.
 
Plåtniklas skrev:
Det finns ett tillval till wire-räcken som kära Vägverket valt att inte köpa. Det är en ca. 2 dm bred plastremsa som monteras längst ned, under linorna Denna gör att en glidande MC-förare studsar bort istället för, som nu, trasas sönder.

Tack för den infon! Har du några referenser? Vet SMC m fl intresseorganisationer om det här? Det finns alltså en möjlighet att ha MC-säkra mitträcken men de har inte tagit den?! Vad är telefonnumret till Aftonpladdret... ?

Alabama, med tanke på att du i allmänhet lär kana in i barriären i en flack vinkel så behöver den inte vara särskilt robust alls. Krafterna den skall ta upp blir relativt små. Den skall inte stoppa dig, bara styra om så du kanar längs med räcket och hindra att du får ben och armar avkapade av stolparna.

Statistiken för MC-olyckor på de här vägarna tog väl bara upp dödsolyckor om jag minns rätt? Jag har läst om åtminstone en eller två som råkat rejält illa ut (permanent invalidiserade) men överlevt.

Kanske helt i onödan m a o. :död

Edit: http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/vajerracke.pdf
 
Last edited:
Varför inte betongräcken? Är ganska vanligt i sthlm. Dom är ju nästan helt släta och kan nog vara sköna att åka kana på...
Priset på en simpel betongklump lär ju inte vara så högt heller.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top