Ersättare till Ottomotorn?

  • Thread starter Thread starter J.F
  • Start date Start date

J.F

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Värnamo
Hoj
FZ6-N
Hejsan jag går i trean på gymnasiet och ska börja på mitt projektarbete lite sentomsides. Jag funderar på att har en frågeställning som går ungefär såhär: finns det idag någon bra ersättare till Otto motorn?
Det första jag stötte på när jag började läsa lite om otto motorn är hur vida man ska räkna med tvåtaktsmotorn eller inte i den kategorin?

Så det tänkte jag att ni motorkunniga kanske kunde reda ut.

Är det förövrigt någon som har väldigt stor koll på Ottomotorn, Vankelmotorn eller elmotorn mm som kan tänka sig att svar på lite frågor framåt så får ni gärna höra av er.
 
Wankelmotorer har man aldrig fått vare sig oljetäta eller pålitliga.
Gasturbiner fungerar ej på lägre varv.
Elmotorer fungerar bra.
Problemet är att framställa och få med sig strömmen.
Framtiden ligger i turbomatade, kompressionständande, kolvmotorer med variabelt kompressionsförhållande (för att behålla konstant kompressionstryck oavsett laddningsgrad).
Möjligen med konstantvarv och elektrisk kraftöverföring.
 
Angående ersättare så läs om dieselmotorn(inte att blanda ihop med bränslet diesel) och HCCI.

Tvåtaktsmotorn uppfanns i princip och togs i användning för att inte slippa betala royalties till Otto efter att han patenterat ottomotorn. Sen blev han ju ändå luggad på det patenten senare.
 
Är inte så insatt men borde man inte forska/utveckla Stirlingmotorn mer?
Det enda den behöver är ju värmeskillnad för att funka.
Tänker mig en elbil som har en stirlingmotor som driver en generator för att ladda batterit, men det kanske är för lite effekt i stirlingmotorn?
Fräna r dom i alla fall:tummenupp
[YOUTUBE-ID]PO1X95LwlBM&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Är inte så insatt men borde man inte forska/utveckla Stirlingmotorn mer?
Det enda den behöver är ju värmeskillnad för att funka.
Tänker mig en elbil som har en stirlingmotor som driver en generator för att ladda batterit, men det kanske är för lite effekt i stirlingmotorn?
Fräna r dom i alla fall:tummenupp
[YOUTUBE-ID]PO1X95LwlBM&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Man anvämder stirlingmotorn för att dra generatorer som laddar batterier som driver Ubåtar!

Men i en personbil/motorcykel skulle den inte vara användbar på grund av storleken på ett sådant paket.

Näe, elbilar is the shit, då får vattenfall köpa alla återstående kolkraftverk så att vi kan ladda elbilarna med tyskproducerad kolkraft!
 
Är inte så insatt men borde man inte forska/utveckla Stirlingmotorn mer?
Det enda den behöver är ju värmeskillnad för att funka.
Tänker mig en elbil som har en stirlingmotor som driver en generator för att ladda batterit, men det kanske är för lite effekt i stirlingmotorn?
Fräna r dom i alla fall:tummenupp
[YOUTUBE-ID]PO1X95LwlBM&feature=related[/YOUTUBE-ID]

nu blev jag intresserad... hur fungerar en sån där?:)
 
Dieselmotorn är den sist uppfunna värmemotorn, en nyare uppfinning än både gasturbiner och ottomotorer således. Så arvtagaren finns redan "på en gata nära dig" sas :D

/J
 
Värmeexpansion.
Inte effektivt.

Inte effektivt med dagens konstruktioner, men de teoretiska förutsättningarna säger att det går att få stirlingmotorn att bli effektivare än dieseln.

Sedan är frågan hur långt man kan utveckla en ren stirlingmotor, men jag tror på stirlingmotorn i kombination med en kolvmotor, där man driver stirlingmotorn med kolvmotorns avgaser.
 
Värmeexpansion.
Inte effektivt.

genom metallen bara sådär? inget medium typ ånga? spännande att man kan få upp en sån fart på maskineriet isåfall... nej, motorer med extern förbränning är väl sällan särskilt effektiva om jag förstått saken rätt...
 
säger jag med.

kanske detta?
[YOUTUBE-ID]ZI1JLbnW3Sg[/YOUTUBE-ID]

Det var en riktigt cool motor. En blandning av kolv och vankelmotorn eller?

På er låter det som el motorn är den bästa konkurrenten. Jag har ju suttit och letat runt efter olika motortyper. Är det någon som har lust o rabbla upp alla ni känner till så att jag kan avgränsa mitt arbete lite kanske, för det kan bli många motorer annars att skriva om.
 
säger jag med.

kanske detta?
[YOUTUBE-ID]ZI1JLbnW3Sg[/YOUTUBE-ID]
Den snurrade ju med flera minutvarv.
Om man tillsatte tryckluft.
Inte imponerad.

Om nu wankelmotorn är framtiden:
Varför använder inte Mazda den i fler modeller?
Varför har de kort livslängd, hög bränsleförbrukning och slaska smörjolja så fort de gått några tusen mil?

Kommer ihåg när Norton sålde sin wankelhoj.
Lät lovande.
Men:
Enda "fördelen" var svårigheten att bedömma cylindervolymen.
Försöket att lura reglementet sprack.
Stort.
Först räknades den sammanlagda volymen i de olika kamrarna - slutade på närmre 1800cc (3x588).
Överklagades.
Räknades som turbomotor.
Hamnade över gränsen på 750cc då med.
Lyckades dock sälja några stycken till Brittiska polisen.
En trött hoj som drack nära 2 liter milen..
 
Tryckluft is the shit, bara åka till macken å tanka upp ett par 300 bar i sina tuber och åka vidare. Motorn kommser se ut nästan precis som motorerna för bensinförbrukning förutom att allt kommer vara gjort av aluminium, det går bra pga att inget bränsle exploderar däri. Alltså är det bara luft som driver kolvarna :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top