Erfarenheter av risker på hoj

SunriseRider

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Anon
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Vilken typ av risker märker ni är mest påtagliga när ni kör hoj? Koncentrationsbrister är väl nog det som jag har brottats mest med som MC förare, men är samtidigt det som mest har gjort mig till en bättre förare när jag har försökt träna bort det. Risken för avåkning tycker jag är överlägset mest påtaglig, jag har inte upplevt några "nära ögat" upplevelser ännu, tack och lov, men vid några tillfällen har svaga över/understyrningar i hög hastighet kunnat kännas lite obehagliga, dessa har gradvis försvunnit när jag har tränat mig på att röra mig bättre på hojen. Jag har aldrig fått något ordentligt fram- eller bakhjulssläpp, en gång fick jag framhjulssläpp i ganska låg hastighet men det var för att jag den gången var lite klumpig, hjulet fick dock fäste igen och jag gick inte omkull, men det kändes inte bra och jag lärde mig av den incidenten. Det hände även en gång att jag accelererade hårt in på en motorväg och bakhjulet gled till vid fästet mellan infartsvägen och motorvägen, hur nära ögat det var är svårt att säga, bägge däcken var varma den gången och hojen vinglade inte av det, men jag kände ett plötsligt svagt slir i bakvagnen som kändes lite lömskt...

Hur har det sett ut för er, vad har ni varit med om?
 
Last edited:
Må han kanske mena över/understyring? Det vill säga att en hoj gärna vill driva ut ur en kurva? Beats me. Linjeförskjutning - Dom flyttar sexans spårvagn lite åt höger?
 
Nejdå, jag driver inte med någon, jag är bara intresserad av att få lite perspektiv på hur andra upplever MC åkningen i relation till de risker det är förknippat med...
Okej, här kommer det igen då;
Det är livsfarligt, man kan vurpa stenhårt och faktiskt dö på kuppen.
Någon som blir överraskad?
 
Må han kanske mena över/understyring? Det vill säga att en hoj gärna vill driva ut ur en kurva? Beats me. Linjeförskjutning - Dom flyttar sexans spårvagn lite åt höger?

Tackar för upplysningen, jag syftade på över/understyrning...

Okej, här kommer det igen då;
Det är livsfarligt, man kan vurpa stenhårt och faktiskt dö på kuppen.
Någon som blir överraskad?

Att det är livsfarligt, det vet vi, det var inte det som efterfrågades, det som efterfrågades var vilka specifika risker ni har märkt varit påtaglig när ni rört er på hoj?
 
Last edited:
Bilister , bilister, bilister och andra farliga vilda djur. Har väl hänt några enstaka gånger att man har kört lite för nära gränsen för sin förmåga också...:rolleyes:
 
Linjeförskjutningen är farlig, men kör man sporthoj av märket Suzuki gsx-r-1000 så kan man ofta ställa effektläget med en liten knapp som gör körningen betydligt säkrare, effektläge "B" rekommenderas :tummenupp

Bilister, andra motorcyklister, grus, harar, rådjur, hjortar, älgar, laserpoliser, galna boende, hästryttare är jag lite rädd för. Inte så jag sitter och skakar av rädsla men man försöker ha beredskap för om dylika faror dyker upp
 
Linjeförskjutningen är farlig, men kör man sporthoj av märket Suzuki gsx-r-1000 så kan man ofta ställa effektläget med en liten knapp som gör körningen betydligt säkrare, effektläge "B" rekommenderas :tummenupp

Bilister, andra motorcyklister, grus, harar, rådjur, hjortar, älgar, laserpoliser, galna boende, hästryttare är jag lite rädd för. Inte så jag sitter och skakar av rädsla men man försöker ha beredskap för om dylika faror dyker upp

Läge B känns mjukare alltigenom än läge A, jag brukar sällan använda A när jag kör i tät stadstrafik, den slukar rätt mycket bränsle i onödan då, det är rätt stor skillnad mellan läge A och B/C tycker jag, läge A ger en racing känsla som är mycket skön, särskilt när framhjulet ibland stegrar känns den brutal, läge B är också mycket skönt, fast på ett annat sätt. Jag kan hålla med om att tendensen till över/understyrningar är lättare i läge A, men man är automatiskt mer observant på över/understyrningar när man har i det läget, så på sätt och vis är läge A bra träning också... Jag skulle säga att läge A i min erfarenhet är rätt negativt i ett situationshastighetsperspektiv, då avståndet till framförvarande fordon tenderar bli mindre i det läget. Jag håller med om att läge B är betydligt säkrare...!

Bilister , bilister, bilister och andra farliga vilda djur. Har väl hänt några enstaka gånger att man har kört lite för nära gränsen för sin förmåga också...:rolleyes:

Av bilister och djur har jag hittills upplevt "bilister" som ett större hot. En gång mötte jag en bil som kom emot mig i min fil, hade jag kollat på mätaren eller i sidospegeln då hade jag frontalkrockat i över 110 km/h (då man räknar ur hastigheten i bägge riktningarna) och antagligen dött. En gång svängde en bil in på min fil i rätt hög hastighet, dock var det inget plötsligt snabbt filbyte, men ett plötsligt snabbt filbyte vore ju katastrofalt, därför brukar jag gasa förbi dem som ligger i närliggande filer, för att undvika den typen av risk.
 
Last edited:
kör med omdöme brukar jag säga..åt min son ...aldrig roligt med lös grus på vägen vilket är det mest intressanta jag upplevt...
 
Linjeförskjutning är bara farligt i 80 km/h.

Bilister är värst. Såsiga halvsovande varelser som ofta inte har koll längre än till radioknapparna.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top